Sagt i salen

101 - 150 av totalt 250 tal

Observera att sökresultatet begränsas till max 250 inlägg.

Landskapsrevisionens berättelse över effektivitetsrevisionen år 2021 RB 1/2021-2022

Tack, talman! Ja, det blev ju en upprepning av vad jag sade. Det vill säga att man av de pengar som man för in i landskapets räkenskaper reserverar på ett eller annat sätt genom lagstiftning eller andra regelverk så att kultur och idrott får sitt, att utvecklingsverksamheten får sitt. Sedan om det ska vara en...

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-11-21

Landskapsrevisionens berättelse över effektivitetsrevisionen år 2021 RB 1/2021-2022

Tack, talman! Ja, ungefär. Jag tycker att vi ska sluta prata om PAF-pengar, det är dit jag vill komma. In med pengarna, den dividend som är skälig att lyfta från PAF varje år, utgående från deras resultat och vad de behöver ha kvar för att fortsätta sin verksamhet. De pengarna kommer in. Men sen kan...

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-11-21

Landskapsrevisionens berättelse över effektivitetsrevisionen år 2021 RB 1/2021-2022

Tack, talman! Ja, den oron kan jag i och för sig förstå i så måtto att PAF alltid kommer att gå bra. Men vad händer om det går sämre, om det är nollresultat fem år i rad för att man har hållit på att utveckla det ena och det andra? Eller att det är någonting...

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-11-21

Landskapsrevisionens berättelse över effektivitetsrevisionen år 2021 RB 1/2021-2022

Tack, talman! Jo, det kan jag kommentera. Det är alldeles korrekt att det är på det sättet. Man gjorde absolut rätt då som satte någon sorts marknadsvärden. Rätt eller fel? Det kanske skulle ha varit lite högre, lite lägre måhända. Men att sätta dit bokföringsvärdena som man hade, det hade ju varit total katastrof förstås,...

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-11-21

Landskapsrevisionens berättelse över effektivitetsrevisionen år 2021 RB 1/2021-2022

Tack, talman! Det kan ju vara en idé att åtminstone minska problemet. Men man ska ju veta det nu att även fast vi jobbar väldigt hårt för att budgetera rätt, att resultatet kommer att bli ungefär som budget i bästa fall, så kan man ju tänka sig då att de 30 miljoner som vi för...

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-11-21

Landskapsrevisionens berättelse över effektivitetsrevisionen år 2021 RB 1/2021-2022

Tack, talman! Jag tror att ett kostnadstak är väldigt svårt i praktiken att förverkliga eller att få det att hålla, för det dyker ofta upp saker och ting som var oförutsett och då måste man hantera det på något sätt. Vi har en viss intäkt som vi vet att vi har, vet och vet men...

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-11-21

Landskapsrevisionens berättelse över effektivitetsrevisionen år 2021 RB 1/2021-2022

Fastighetsverkets balansräkning kan man ju fundera på hur den ska se ut, naturligtvis. Likviditeten är en sekundär fråga, den kan man låna ut till landskapet om man så önskar. Man kan ha dålig likviditet eller hyfsad liten likviditet och klara sig bra, bara man sedan får pengarna tillbaka den dagen som man ska förverkliga någonting.

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-11-21

Landskapsrevisionens berättelse över effektivitetsrevisionen år 2021 RB 1/2021-2022

Tack, talman! För det första, de pengar som finns reserverade så det kan vara många orsaker till det. Det kan finnas fleråriga anslag av vissa orsaker, det är någonting som man ska förverkliga och ta det successivt. Men i näringsavdelningens fall så tror jag mig veta att det också är en massa EU-program så att...

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-11-21

Landskapsrevisionens berättelse över effektivitetsrevisionen år 2021 RB 1/2021-2022

Tack, talman! Ja, ett sätt är ju att inte ha reservationsanslag överhuvudtaget, utan att man varje år budgeterar det som ska gå åt för året, då vet man precis och budgetuppföljningen kommer att bli exakt på det sättet. Man kommer att kunna jämföra varje moment, det man har budgeterat för året och som ska gå...

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-11-21

Landskapsrevisionens berättelse över effektivitetsrevisionen år 2021 RB 1/2021-2022

Tack, talman! Det är ett klokt resonemang som ledamot för, det vill säga att man ska titta både på kostnader, årsverken och konsekvenser om man ändrar på någonting. Det är bra, men årsverken behöver man och siffror behöver man ju ändå för att ha någon sorts stomme, att man vet vad man pratar om och...

Tage Silander / Replik / Enda behandling / 2022-11-21

Landskapsrevisionens berättelse över effektivitetsrevisionen år 2021 RB 1/2021-2022

När det gäller personalpolitik och rekrytering och dylikt så är ju trivseln det absolut viktigaste. Med det menar jag att man antagligen jobbar 120 procent av sitt normala 100 om man trivs bra, men bara 80 procent kanske om man inte trivs. Det är en jättestor skillnad, det är 50 procents skillnad faktiskt. Så att...

Tage Silander / Replik / Enda behandling / 2022-11-21

Förslag till Ålands budget för år 2023 BF 1/2022-2023

Tack, talman! Jag är inne på precis samma sak. Jag blev lite konfunderad. Jag förstår att det handlar om teknik och tekniska möjligheter som ledamoten talade om. Men på något sätt så fick jag, när anförande började, ändå uppfattningen om att blir det nu ingen tunnel så ska vi nog se till att vi får...

Tage Silander / Replik / Remissdebatt / 2022-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2023 BF 1/2022-2023

Tack, talman! Vilken teknik det är får vi se när den dagen kommer naturligtvis. Men hittills har ambitionen varit att göra så korta pass från holme till holme som det bara är möjligt. Det är ju i den belysningen som man ska se den här bron som gör att man kan uppnå ett kortare färjpass...

Tage Silander / Replik / Remissdebatt / 2022-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2023 BF 1/2022-2023

Tack, talman! PAF tänker jag beröra med några ord. Det har gjorts utredningar och de må ju ligga till grund för fortsättningen. Men det som man tänker sig här är att göra en förvandling så att det överskott, som man anser att är skäligt att PAF ska kunna bidra med till landskapsbudgeten, skulle tas in...

Tage Silander / Replik / Remissdebatt / 2022-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2023 BF 1/2022-2023

Tack, talman! Det kan vara en naturlig fortsättning. Det tycker jag också att man ska göra, man ska se efter hur vi använder det tillskott som vi nu får på det här sättet. Är det någonting överhuvudtaget som ska gå in i den normala verksamheten eller ska allt fonderas? Det är liksom följdfrågan, hur vill...

Tage Silander / Replik / Remissdebatt / 2022-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2023 BF 1/2022-2023

Talman! Jag undrar hur ledamot Holmström ser på behovet av resurser för att åstadkomma de förslag, eller de tankar, man har på förändringar av vårt samhälle? Här sade ni att det kommer att gå plus minus noll, eller faktiskt lite bättre, bara man genomför det här snabbt. Har det gjorts en analys hos er om...

Tage Silander / Replik / Remissdebatt / 2022-11-15

Förslag till Ålands budget för år 2023 BF 1/2022-2023

Tack för det svaret, det kan vi diskutera lite mera i ett annat sammanhang. En konkret fråga är bilismen och dess inverkan på vår närmiljö. Elbilar förvisso, men det finns mycket bensin och dieselbilar fortfarande i trafik. Kollektivtrafiken, hur ska vi få den populärare, eller rent ut sagt populär? Nu ser vi att vi har...

Tage Silander / Replik / Remissdebatt / 2022-11-15

Förslag till Ålands budget för år 2023 BF 1/2022-2023

Tack, talman! När det gäller resultatet över åren så önskar vi förstås att det ska vara positivt och att man så småningom kan bygga upp en buffert som har pratats om i många år. Men om man ser på den här resultaträkningen och behovet av att finansiera driften med lån så är man ju långt...

Tage Silander / Replik / Remissdebatt / 2022-11-14

Förslag till Ålands budget för år 2023 BF 1/2022-2023

Sedan finns det en annan sak som jag reagerade på, det är att man har tagit upp dessa 500 000 för provborrningar. Ja, det står inte exakt så, utan det står förberedande arbeten för en fast förbindelse till Föglö, men det är väl samma sak. Man har tagit upp det på investeringar som om man...

Tage Silander / Replik / Remissdebatt / 2022-11-14

Höjning av resekostnadsavdraget 2022 LF 20/2021-2022

Tack, talman! Grundtanken med det här klämförslaget är förstås god. På ett eller annat sätt måste man komma dithän, såsom klämförslaget föreslår. Jag tänker bara fråga; går inte det här stick i stäv egentligen med ledamot Holmbergs tankar om att höja resekostnadsavdraget?

Tage Silander / Replik / Första behandling / 2022-09-19

Höjning av resekostnadsavdraget 2022 LF 20/2021-2022

Tack, talman! Det var en halvdålig förklaring, men jag förstod innebörden i den. Vi får väl fundera gemensamt på vad som kan göras i kommande budgetar.

Tage Silander / Replik / Första behandling / 2022-09-19

Extra indexjustering av studiestöd LF 24/2021-2022

Tack, talman! Det är inga stora pengar det handlar om, sade finansutskottets ordförande, och det stämmer. Det är en förändring i rätt riktning och alla pengar mottages antagligen med stor tacksamhet. Det här må ju vara ett förslag som understöder de studerandes levnadsvillkor. Det andra och viktigare får vi kanske återkomma till, nämligen då när...

Tage Silander / Replik / Första behandling / 2022-09-19

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Jo, dispositionsanslag är ju ingen ovanlighet, men de brukar ju ha en lite lägre kaliber än vad vi här har pratat om och det kan man ju tänka sig. Man måste fundera på vad beloppet i sådant fall borde vara ifall man vill sätta ett rejält belopp. Men jag menar att man borde särskilja dispositionsmedel...

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-09-19

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Talman! Finansutskottet har verkligen fått jobba och försökt hitta en bra balans. Det finns olika åsikter minsann, det har vi sett. Men det här, som hittills har presenterats, har egentligen inte ändrat på den grundinställning som vi inom Moderaterna har, det vill säga att budgeten kan godkännas såsom den nu står och har presenterats. Det...

Tage Silander / Anförande / Enda behandling / 2022-09-19

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Tack, talman! Budskapet har klargjorts för mig. Det har också gått fram till finansministern där borta, så vi får se hur vi kan hantera det vidare.

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-09-19

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Tack, talman! Jag sätter själv inga värderingar alls i de bedömningarna, om man är stolt över det eller inte. Jag konstaterar bara att det har gjorts. Pengarna räckte inte till. Man har överskridit befogenheterna i den bemärkelsen.

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-09-19

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Tack, talman! Jag noterar den åsikten.

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-09-19

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Tack, talman! Det har hänt förut att folk har sagt saker och ting som jag inte har lyssnat på. Det kanske var så den här gången också, för att för mig var det en nyhet.

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-09-19

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Tack, talman! Jo, det sistnämnda håller jag med om. Man måste hitta en långsiktig lösning så att man inte gasar på båda sidorna, både med bidrag och med avdrag, för då blir det svårt att få ekvationen ekonomin att gå ihop. Varför jag inte nämnde någonting om solceller sist i debatten, det var för att...

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-09-19

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Tack så mycket, talman! Jag ser ju en viss skillnad på det sättet att om vi inför ett jobbskatteavdrag, arbetsavdrag eller vad vi vill kalla det, så är det vi som håller i rorkulten och säger att det här blir av. Är det så att vi ber kommunerna att sänka kommunalskatten så kanske de gör...

Tage Silander / Repliksvar / Enda behandling / 2022-09-19

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Herr talman! Några kommentarer med anledning av förslaget till tredje tilläggsbudget. Jag tror att jag tar dem i den ordning som de noteras i förslaget. Det finns mycket bra saker i det här förslaget och det finns väldigt bra saker i det här förslaget. En sak är att man höjer ensamförsörjartillägget från 60 till 80...

Tage Silander / Gruppanförande / Remissdebatt / 2022-09-12

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Tack, talman! Det är någonting som man kan förvånas över förvisso, men samtidigt är det så att vi har liksom ingen jävsituation, att om ni tycker det här nu så kommer vi att jäva hela ärendet. Ibland blir det så att man diskuterar, man bryter arm ett tag och så kommer man till en slutsats....

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-09-12

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Tack, herr talman! Jag noterar ledamot John Holmbergs tankar och åsikter.

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-09-12

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Tack, talman! Jag har fortfarande stora förhoppningar om att man ska börja prata långsiktig ekonomi. Det finns ju en arbetsgrupp och det finns ett utkast eller redan beslutat - det kommer jag inte ihåg - men en handlingsplan i alla fall hur man ska gå till väga. Följer man den någorlunda vettigt så finns det...

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-09-12

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Ja, för det första så alla anslag och alla åtgärder som görs är faktiskt före nästa val. Vi är där redan alltså och det bör beaktas.Vad Moderaterna kan göra, det är att fortsätta den diskussion vi kontinuerligt för om olika alternativ. Ibland så faller det i god jord, ibland går det sämre, men vi kämpar...

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-09-12

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Tack, talman! Det där är ju inte sant. Vi stöder ju landskapsregeringen och vi kämpar i varje fråga för det som vi tycker att är den rätta lösningen. Ibland är vi överens, ibland är vi mindre överens. För egen del - och jag tror att det gäller för oss alla moderater - så har vi...

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-09-12

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Talman! Det finns massvis med frågeställningar som vi diskuterar inom landskapsregeringspartierna. Det som uttrycks som frustration ska ju i den bemärkelsen inte tas mera allvarligt än vad det låter som. Självklart eftersom vi är tre olika partier - vi är fyra - men självklart kan vi ju inte vara överens om allting hela tiden....

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-09-12

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Tack, herr talman! Jag har inget att tillägga till det.

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-09-12

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Tack, talman! Jag har absolut ingenting emot att hålla gruppanförande oavsett ämne, så det är ingen som lider av det, inte jag i alla fall, kanske någon annan. Sen är jag ju väldigt tacksam för den omtänksamhet och de tankar som finns om den moderata politiken. Vi funderar själva på den en hel del. Tack...

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-09-12

Förslag till tredje tilläggsbudget för år 2022 BF 5/2021-2022

Tack, talman! Ju mer man informerar desto bättre må man ju tycka att det är, förvisso. Så i den bemärkelsen är det bra att man sätter in mindre anslag och berättar vad man ska göra med dem. Men min grundtanke är nog ändå att vi måste närma oss mer och mer något slag av...

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-09-12

Hantering av PAF-medel inom landskapsförvaltningen GR 1/2021-2022

Talman! Det är slutet på augusti och vi diskuterar år 2021. Det är ganska mycket gammal information som vi har tagit till oss i ett mycket tidigare skede än det här. Jag har en anteckning om att jag fick den här boken i min hand den 15 juni, i och för sig så var det...

Tage Silander / Gruppanförande / Remissdebatt / 2022-08-29

Hantering av PAF-medel inom landskapsförvaltningen GR 1/2021-2022

Tack, talman! Själva tekniken för hur man ska få dit siffrorna så är ju en sak. Sedan måste man funderar om man har det systemstöd man behöver för att kunna göra det och snabbt. Det börjar jag betvivlar att man har.

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-08-29

Hantering av PAF-medel inom landskapsförvaltningen GR 1/2021-2022

Tack för den informationen. Jag önskar bara lycka till och jag säger att den informationen är välkommen.

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-08-29

Hantering av PAF-medel inom landskapsförvaltningen GR 1/2021-2022

Tack, talman! Missförstå mig inte avsiktligt åtminstone. Det är absolut så att varje verksamhet måste man fundera på. Gör vi det rätta nu? Är det här det bästa sätter? Är detta det bästa för våra klienter? Är detta det bästa nyttjandet av våra euron? Det måste man fundera överallt, absolut, även inom oss ÅHS.

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-08-29

Hantering av PAF-medel inom landskapsförvaltningen GR 1/2021-2022

Pratar vi ÅHS? Nej. Vi pratar här helt och hållet. Ja, jag har ju sett vad det står i handlingarna naturligtvis. Det märkliga är ju att det brukar gå ganska plus minus noll. Förverkligandegraden kanske ligger på mellan 90-95 procent eller något sådant. Men det där är ju en konstlad siffra av den anledningen att...

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-08-29

Hantering av PAF-medel inom landskapsförvaltningen GR 1/2021-2022

Tack, talman! Nej, inte riktigt. Vad jag menar är att det finns många i de olika partierna som kan komma med förslag om vad man ska göra och dra in. Vi kan också göra det och vi har gjort det, men det gäller ju att få majoritet för det. Det gäller ju att få det...

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-08-29

Hantering av PAF-medel inom landskapsförvaltningen GR 1/2021-2022

Tack, talman! Jag vet inte vart det där ledde riktigt, kanske det skulle ha kommit en fråga där? Alla de här exemplen är mycket bra. Det som är svårt att materialisera i en årsredovisning eller i en budget, det är just det som ledamot Zetterman sade. Man gör insatser nu och det kostar mycket, men får...

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-08-29

Hantering av PAF-medel inom landskapsförvaltningen GR 1/2021-2022

Tack, talman! Det var någonting jag inte kände till, att man i regeringsblocket inte tänker i de banorna. Det förutsätter ju att man gör. Det tror jag att alla gör på ett eller annat sätt. Naturligtvis ser man vad kan vi göra, vad får det här för konsekvenser på sikt? Blir det dyrare, blir det...

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-08-29

Hantering av PAF-medel inom landskapsförvaltningen GR 1/2021-2022

Ser man på resultatutvecklingen från 2016 och framåt så är det faktiskt inte så hemskt dåligt resultat i genomsnitt för de här åren sedan dess. Det har sagts att den är helt under isen, landskapets ekonomi, men det är inte sant. Nog är man någorlunda på banan. Men det hjälper ju inte för man måste...

Tage Silander / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-08-29

Förslag till andra tilläggsbudget för år 2022 BF 4/2021-2022

Talman! I remissdebatten framfördes Moderaternas tankar om landskapsregeringens förslag till tilläggsbudget, och även fast dessa vägande inlägg förtjänar att upprepas väljer vi att fokusera på finans- och näringsutskottets betänkande. Utskottet fokuserar för sin del på tre frågeställningar. Den ekonomiska utvecklingen i samhället där vi nu upplever ökande kostnader gällande nästan allt, trafikfrågorna med skärgårdstrafiken...

Tage Silander / Anförande / Enda behandling / 2022-06-15