Nordiska rådets hållbarhetsutskott i lagtingets plenisal juni 2026 NR UHN på Åland juni 2026
  • Publicerad onsdag den 24 juni 2026 kl. 12:42

Nordiska rådets utskott för ett hållbart Norden besökte Åland 22-23 juni

Den 22–23 juni hade Nordiska rådets utskott för hållbart Norden sitt sommarmöte på Åland. Nordiska rådet är den officiella samarbetsorganisationen för de nordiska parlamenten och har funnits sedan 1952. På mötet deltog politiker från Åland, Sverige, Finland, Norge, Grönland och Island.

Utskottet behandlar politik som rör natur och miljö i Norden. Syftet är att hitta gemensamma nordiska lösningar på området. Mötet på Åland syftar till att hålla utskottets ordinarie möte samt att lära känna Åland som region och det miljöarbete som bedrivs där.

I programmet tog utskottet del av:

  • Projektet Sunnanvind med besök av minister Camilla Gunnell
  • Redrock Energy
  • Under Ytan
  • Grannas Äppel
  • Ålands trädgårdshall
  • Orkla chipsfabrik
  • Mikael Lundells odlingar på Simskäla