Sagt i salen

151 - 200 av totalt 250 tal

Observera att sökresultatet begränsas till max 250 inlägg.

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Jag nämnde i början av mitt anförande att vi har alla våra hjärtefrågor som vi gärna hade velat ha en skrivning om. Men vi insåg också att om vi börjar lyfta upp detaljerna i betänkandet så öppnar vi en låda som gör att vi inte blir klara idag med den här debatten. Den fråga som...

Roger Höglund / Repliksvar / Enda behandling / 2024-06-05

Tillfälligt likviditetsstöd till kommuner LF 16/2023-2024

Tack, herr talman! Lagting, åhörare. Centern är positiv till det här lagförslaget av den enkla anledningen att den behövs. Lagförslaget behövs. Det fanns ett liknande likviditetsstöd, men det gick ut här vid årsskiftet och då behöver det absolut ersättas med ett motsvarande. Vi vet att under senare år har man behövt ha det här likviditetsstödet...

Roger Höglund / Gruppanförande / Remissdebatt / 2024-06-05

Tillfälligt likviditetsstöd till kommuner LF 16/2023-2024

Gällande den första frågan så är det lagstiftningskontrollen som gjorde att vi kunde acceptera den här två års lagen, annars är det risk för att den faller. Vad gäller den andra frågan som är betydligt mer delikat - ledamoten sade att det var som att köra med häst och kärra eller kanske långtradare med släp...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-06-05

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Jag återkommer till resekostnadsavdraget och kompensationen. Det är som ledamoten sade. Jag har sagt vad jag tycker. Jag är väl lite ökänd för att vara jäkligt envis och jag kommer inte att backa på den frågan.

Roger Höglund / Repliksvar / Enda behandling / 2024-06-05

Tillfälligt likviditetsstöd till kommuner LF 16/2023-2024

Här kan jag väl kanske svara för Finströms kommun eftersom vi håller på att titta på den biten idag. Vi har äldreomsorgen i likhet med många andra kommuner. Vi har också inom kommunförbundet ganska dyra renoveringar som behöver göras. Förutom detta är det sedvanligt underhåll av byggnader och vägar. Så när man räknar upp det...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-06-05

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Tack, herr talman! Ärade lagting och åhörare. Jag vill först tacka mina kollegor i utskottet för en saklig och kreativ stämning under hela processen. Från min sida ger jag också ett stort tack till utskottssekreterare Sten Eriksson som har förmågan att fånga upp våra tankar och sätta dem på pränt. Utskottet konstaterar snabbt att det...

Roger Höglund / Anförande / Enda behandling / 2024-06-05

Landskapsrevisionens berättelse över effektivitetsrevisionen år 2023 RB 1/2023-2024

Tack, herr talman! Tack till ledamot Ekström. Det var ett bra anförande. Det är bra att man lyfte upp de här frågorna som ibland får alltför lite uppmärksamhet. Jag tror att det finanspolitiska ramverket i mångt och mycket kommer att tvinga oss att tänka på ett nytt sätt, både vad gäller nyckeltal och framförallt omaket runt...

Roger Höglund / Replik / Remissdebatt / 2024-05-29

Landskapsrevisionens berättelse över effektivitetsrevisionen år 2023 RB 1/2023-2024

Vi har en total samsyn här. År 2023 var ett normalår. Mycket gick i vår väg och det är bra att det gör det ibland. Men det som inte gick vår väg, som har en otroligt stor inverkan stor, är ju förstås inflationen. När man jämför sedvanliga 2 % med 7 % är det en ganska...

Roger Höglund / Replik / Remissdebatt / 2024-05-29

Landskapsrevisionens berättelse över effektivitetsrevisionen år 2023 RB 1/2023-2024

Tack, herr talman! Tack vicetalman Måtar. Det var mycket intressant. Jag funderar på koncernbokslut. Det är en typ av våt dröm som många av oss haft här. Jag tror dessvärre att vi kanske inte på många år kommer att komma dit. Men man kan göra det i olika former. Man kan göra det by the...

Roger Höglund / Replik / Remissdebatt / 2024-05-29

Förslag till andra ändring av budgeten för år 2024 BF 5/2023-2024

Jag minns bra att det var lönepotter från flera förhandlingar i flera år. Vissa av dem hade inte ens hamnat i balansräkningen som en skuld och följaktligen i resultaträkningen. Vilket förvånar mig där vad den här stora ökningen beror på. Det vet jag inte. Här behöver utskottet göra en granskning för det är...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-27

Förslag till andra ändring av budgeten för år 2024 BF 5/2023-2024

Ja så är det att utskottet behöver titta på sånt som avviker väldigt mycket från vad man har trott och utreda var det har blivit fel här någonstans längs vägen. Och är det någon typ av rutiner någonstans som behöver skärpas så kommer utskottet och notera det i sitt utlåtande.

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-27

Förslag till andra ändring av budgeten för år 2024 BF 5/2023-2024

Tack, herr talman! Jag tror att vi alla kan konstatera att den här ändringsbudgeten mera är en sedvanlig tilläggsbudget. I finansförvaltningslagen så kan vi läsa i ett förslag till ändringsbudget som överlämnas till lagtinget bör föreslagna utgiftsökningar finansieras med motsvarande utgiftsminskningar eller inkomstökningar. Nu finansieras tyvärr nya kostnader genom att tillföra mera pengar och således...

Roger Höglund / Gruppanförande / Remissdebatt / 2024-05-27

Förslag till andra ändring av budgeten för år 2024 BF 5/2023-2024

Jag har inget tydligt svar på någon av dessa två bra frågor. Jag har gissningar, men det är alltid vanskligt och i den här stolen med. Men det finns ett antal som jobbar och har jobbat med vindkraften under ett antal år, så mycket vet jag. Vad det gäller långtids arrenden så har jag förstått...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-27

Förslag till andra ändring av budgeten för år 2024 BF 5/2023-2024

Jag håller absolut med om det så är det för mig också att nu gäller det att inhämta information så mycket det bara går och jag tror att det är otroligt viktigt nu i det här projektet är att man har en affärsutvecklare som kan titta på de här olika intäktsmodellerna, vare sig det gäller...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-27

Förslag till andra ändring av budgeten för år 2024 BF 5/2023-2024

Det här är ett stort steg i den riktningen. Sen är det alltid beroende av vad det handlar om. Om det handlar om förnyelse av självstyrelselagen eller skattegränsen, så är det inte bara de som är dedikerade som jobbar med det. På tjänstemannahåll så kommer det in på olika sätt. Och så är det ju...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-27

Förslag till andra ändring av budgeten för år 2024 BF 5/2023-2024

Vi kan säga som så att Centern är ju vad man kan kalla att kommun kramar Parti. Så är det. Sen vad det gäller det jag nämnde om inflyttningen, då pratade jag om byggande av bostäder. Jag pratade också om de satsningar man gör för att göra Åland känt. Det är till exempel genom att...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-27

Förslag till andra ändring av budgeten för år 2024 BF 5/2023-2024

Jo, det var ju där som Centern landade också efter att vi hade diskuterat det i vår grupp. Det här kanske inte riktigt fullföljer den lagstiftning som trädde i kraft 1.1 2024 här, men konstaterade också att det inte finns ett kostnadstak, det finns inte budgetmarginal. Och de här projekten behöver Åland och därför så...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-27

Förslag till andra ändring av budgeten för år 2024 BF 5/2023-2024

Det håller jag helt med om, 2024 blir lite av ett mellanår. 2025 och framåt är det ett riktigt skarpt läge till alla delar.

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-27

Förslag till andra ändring av budgeten för år 2024 BF 5/2023-2024

Det första är ju hur vi definierar resiliensmedlen här, om det är skattepengar eller inte. Jag håller med om att det inte finns ett "gratislunch", pengarna kommer alltid någonstans ifrån. Som lån som EU tar eller som medlemsavgifter som i grunden är skattepengar. Men förutom det så var ju tanken där och så borde resiliensmedlen...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-27

Förslag till andra ändring av budgeten för år 2024 BF 5/2023-2024

Jo, tack. Jag vet inte om jag riktigt är med på frågeställningen. Oavsett när Åland ser någon typ av intäktsmöjligheter och vi ska betona att det är en möjlighet, vi har ingen aning om det kommer att bli en vindkrafts satsning eller inte. Det är många om och men på vägen. Då är det som...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-27

Förslag till andra ändring av budgeten för år 2024 BF 5/2023-2024

Min första spaning får väl bli filminspelningspengar för där handlar det om en omfördelning av PAF medel. Sen kan man ju tycka vad man vill om filminspelningar, om de är bra eller dåligt för Åland. Från Centerns sida så har vi sett nyttan med det. Annars då? Att vi tar från invånarna för att satsa...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-27

Förslag till andra ändring av budgeten för år 2024 BF 5/2023-2024

Tack, herr talman! Den spaning jag kan göra som jag undertecknar och många med mig har gjort under flera år. Det är att hela det här regelverket för PAF behöver ses över. Man behöver titta på skall landskapet via PAF pengar gå in och stöda och vad ska man inte gå in och stöda? Det...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-27

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Tack, talman! Tack, ledamot Wikström. Jag var ju med och tog fram den här lagen om kompensation för grundavdrag och resekostnadsavdrag. En väldigt lyckad lag som träffade väldigt rätt. Jag sade igår att intressenten är beredda och backa på resekostnadsavdraget. Jag kommer som nästa man att hålla anförande och då kommer jag ta upp Centerns...

Roger Höglund / Replik / Remissdebatt / 2024-05-21

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Jag skulle väl mera säga som så att om vi alla konstaterar att landskapet behöver spara många miljoner så behöver vi hitta sätt att spara de miljonerna på, men då så att inte de mest behövande drabbas. Det är därför man behöver hitta den här mekanismen för att skydda dem som verkligen behöver stöd för...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-21

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Frågan om vi kunde tänka oss att minska resekostnadsavdraget, nej. Det är därför man behöver sätta in den här faktorn så att vi har en lag. Lagen idag omfattar grundavdraget, omfattar resekostnadsavdraget och ska sedan även påverkas av det här sjukkostnadsavdraget, men det behöver man ha som en skild faktor. Istället för två delar blir...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-21

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Tack, talman! Jag var otydlig där, jag menade förstås kompensationen för resekostnadsavdraget. Det är den delen som behöver vara en faktor i lagen här så att reskostnadsavdrag och kompensationen är precis som den är idag.

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-21

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Herr talman! En reflektion innan jag kommer in på mitt huvudanförande är att vi pratar kostnadstak. Det är ingenting som säger att man måste göra av med ett kostnadstak. Det är ingenting som säger att man behöver göra av med sin lön heller. Det jag tänkte ta upp här är den diskussionen som har varit...

Roger Höglund / Anförande / Remissdebatt / 2024-05-21

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Det jag nämnde var tänkbara sätt om sjukkostnadsavdraget försvinner att hur kan man då kompensera för att nå de mest behövande. Vi har ju andra avdrag som till exempel grundavdraget som börjar på en viss nivå och slutar på en viss nivå. Tjänar man 70 000 har man ingen nytta av grundavdraget. Tjänar man 70 000...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-21

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Egentligen anser ledamot Höglund ingenting innan saken är utredd och innan man tittat på de här alternativen. Det jag tänkte i det här fallet om man tittar på det att man sätter gränser är att man helt enkelt säger att sjukkostnadsavdraget får inte göras om man uppnår den och den inkomsten. Sedan om det är...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-21

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Det är ju en besparing. I första hand så sparar kommunen genom att avdraget försvinner så de får in mer skatteintäkter. Kommunernas inbesparing påverkas sedan genom exempelvis kompensationen så att det är landskapet som i slutändan sparar här. Som jag också sade att det är alltid någon som betalar, de som idag gör avdragen. Det...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-21

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Tack, herr talman! Tack vicetalman Måtar. Förra regeringen införde den här kompensationen, den var lyckad och framförallt rättvis. Vad gäller kompensationen för resekostnadsavdraget i sig så där står inte Centern bakom någon förändring. Absolut inte. Jag vill klargöra det. Däremot är sjukkostnadsavdraget en helt annan sak. Det visar sig att det inte alltid riktigt träffar...

Roger Höglund / Replik / Remissdebatt / 2024-05-20

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Kompensationen för ett resekostnadsavdraget den ska bestå. Kompensationen för ett avdrag som försvinner så försvinner ju i princip per automatik. Det är ett ganska klart och tydligt svar.

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-20

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Ja, om det går direkt in i driften så görs det något som aldrig gjorts förut och det skulle åtminstone inte jag vara bekväm med. Därför behöver det utredas av utskottet.

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-20

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Tack, herr talman! Jag kanske inte är rätt person att svara på det. Som jag har förstått det så är inte kommunerna inblandade i det här första skedet. Jag vet ju att det någon gång, kanske 2012-2013, fanns en diskussion och tankar på att ha ett servicecenter för hela det offentliga Åland. Men i det...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-20

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Jo, detta är en fråga som behöver diskuteras och utvärderas väldigt mycket innan den går till nästa steg. Det finns inte heller någon automatik i att om man slår ihop två och två enheter att det blir en vinst personellt eller ekonomiskt. Detta måste man ju utreda. Kan ett plus ett bli mer än två...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-20

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Vad gäller resekostnadsavdraget så säger jag som jag sade åt vicetalman Måtar, att det är ingenting som Centern är beredda att röra. Sjukkostnadsavdraget är ju väldigt speciellt. Påverkar det kommunen om avdraget försvinner? Nej, i första hand påverkar det kommunerna positivt eftersom det är ett avdrag som man inte kan göra och då ökar skatteintäkterna. Och...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-20

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Tack, herr talman! Tack till ledamot Röblom. Gällande motionen om utökad kollektivtrafik, det står: "Alla ålänningar, såväl unga som gamla, ska kunna välja en vardag där en attraktiv och tillgänglig kollektivtrafik möjliggör ett aktivt liv och ger tillgång till fritidssysselsättningar. Omställningen behöver vara rättvis oberoende av exempelvis inkomst och bostadsort." Det här är jättefint där....

Roger Höglund / Replik / Remissdebatt / 2024-05-20

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

En kommentar, eller kanske mer en fråga. Det står infogas en ny punkt. "Landskapsregeringen avser återkomma till lagtinget med en investeringsplan för kollektivtrafiken." Det är ofta så att jag inte är orolig för investeringar, utan jag är mera orolig för driftskostnaderna som alltid uppstår i samband med en investering och det slår sällan fel, plus...

Roger Höglund / Replik / Remissdebatt / 2024-05-20

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Tack för två bra frågor. Vad gäller den första frågan så där är ju lösningen ny, det kallas för ramanslag och det gör att man kan ha en kredit. För vissa verksamheter - ÅSUB är väl det bästa exemplet - så behöver man ha en flexibilitet och det får man nu genom ramanslag. Man har...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-20

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Tack, herr talman! Tack ledamot Mogens Lindén. Jag tycker också att den här motionen om extern organisationsanalys för ÅHS är intressant. Nu vet jag inte vad den nya ÅHS-styrelsen med deras kompetenser kan bidra med. Men det är ju ingen extern, så detta bör man absolut kika på. Vård utanför Åland är ju omöjligt att...

Roger Höglund / Replik / Remissdebatt / 2024-05-20

Förslag till budgetpolitiska mål med förslag till överskottsmål samt kostnadstak för åren 2025-2027 BF 4/2023-2024

Tack, herr talman! Ärade lagting och åhörare. Från Centerns sida vi är stolta idag. Det finanspolitiska ramverket tar nu nästa steg. Centern var väldigt drivande i den föregående regeringen till att skapa ett system för långsiktighet i landskapets finanser. En parlamentarisk arbetsgrupp tillsattes och lagtinget stod sedan bakom ett enigt beslut om att införa ramverket. Logiken...

Roger Höglund / Gruppanförande / Remissdebatt / 2024-05-20

Reviderad lag om utsläppshandel LF 12/2023-2024

Tack ledamot Röblom. Vi ska absolut vara försiktiga, men vi ska också vara realister. Nu finns det två spår. Det ena är att rederierna tar den här kostnaden och att biljett- och fraktpriserna kommer att vara oförändrade eller att man, som man ofta gör när det kommer en ny kostnad, tar ut kostnaden helt eller...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-13

Reviderad lag om utsläppshandel LF 12/2023-2024

Tack, herr talman! När jag tittar på ett lagförslag så av någon märklig anledning så fastnar jag oftast på de ekonomiska konsekvenserna. Bra eller dåligt? Det kan man diskutera. Men i slutet så handlar det mycket om ekonomi och det är väl därför som åtminstone jag tittar mycket på det. Jag vill inte måla upp...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-05-13

Reviderad lag om utsläppshandel LF 12/2023-2024

Herr talman! Lagting och åhörare. De senaste åren har jag deltagit på Sjöfartens dag. Det är mycket intressant. Nästa tillfälle är nästa vecka. Det är obligatorisk närvaro för lagtinget. Det som har diskuterats där de senaste åren är mycket kring omställningen, runt bränsleformer och runt maskiner etcetera. Man ser den här viljan hos branschen att...

Roger Höglund / Anförande / Remissdebatt / 2024-05-13

Ändringar av lagtingets arbetsordning TMK 5/2023-2024

Så är det. Det skiljer mellan länder vad som är skuld hos staten och skuld hos hushållen och det måste man ta i beaktande. Jag säger inte emot ledamoten i de siffror som nämndes. Jag vet inte hur förhållandet mellan stat och hushåll var i Sverige 1996 när man införde ramverket där, men man förbättrade...

Roger Höglund / Repliksvar / Första behandling / 2024-04-24

Ändringar av lagtingets arbetsordning TMK 5/2023-2024

Bra så. Det handlar om vad Åland har för nytta av det. Man ser nyttan att Åland har ett instrument att helt enkelt skärpa till ekonomin och få en viss inbromsning på det stora budgetunderskottet som vi har haft.

Roger Höglund / Repliksvar / Första behandling / 2024-04-24

Ändringar av lagtingets arbetsordning TMK 5/2023-2024

Man kan ju få ner ett underskott och man kan förbättra finanser på ett antal olika sätt. Ett sätt är att minimera servicen till invånarna. Det är ju inte dit som vi vill komma, i alla fall inte jag. Jag tror att ingen här i salen eftersträvar en sjukvård som inte har lika hög klass,...

Roger Höglund / Repliksvar / Första behandling / 2024-04-24

Ändringar av lagtingets arbetsordning TMK 5/2023-2024

Tack, herr talman! Så är det. Vi har en samsyn där, det är inte snack om annat. Det är ju på intet sätt så i världen heller att bara för att vi inför ett finanspolitiskt ramverk så har vi räddat ekonomin. Det är ju ett instrument som vi ska använda oss av på ett bra...

Roger Höglund / Repliksvar / Första behandling / 2024-04-24

Ändringar av lagtingets arbetsordning TMK 5/2023-2024

Tack, herr talman! Ärade lagting och åhörare. Ett stort tack till utskottet. Jag tycker att man har gjort ett bra arbete, ett bra betänkande som belyser olika aspekter. Jag tar i mångt och mycket upp jämförelser med det svenska regelverket. Det är bra. Det system som vi nu går in för är i mångt och...

Roger Höglund / Anförande / Första behandling / 2024-04-24

Landskapet bör överta institutionsvården och bygga boende för demensvård MOT 3/2023-2024

Tack, herr talman! Tack för repliken. Jag håller med om att kommunerna kommer inte att motarbeta det här, tvärtom. Det är också de signaler jag fått. Men det måste ju göras formellt förstås, då behöver frågan i något skede riktas och i samband med det bör det finnas en plan också över finansieringen och hur...

Roger Höglund / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-04-15