Sagt i salen

1 - 50 av totalt 111 tal

Redogörelse över självstyrelsepolitiska frågor enligt 36 § arbetsordningen för Ålands lagting RS 2/2023-2024

Herr talman! Med anledning av Rysslands aggressioner mot Ukraina så blev det en situation att många ukrainska invånare med barn flyttade till Finland och också till Åland. I samband med det, som är bra för Åland, fick vi nya invånare. Men i samband med det, då inte dessa personer ännu var en del av det...

Mats Perämaa / Anförande / Remissdebatt / 2024-04-10

Redogörelse över självstyrelsepolitiska frågor enligt 36 § arbetsordningen för Ålands lagting RS 2/2023-2024

Tyvärr, herr talman, så har jag inte kunskapen om det nu. Men den frågan kan vi ta reda på och svara på sen.

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-04-10

Redogörelse över självstyrelsepolitiska frågor enligt 36 § arbetsordningen för Ålands lagting RS 2/2023-2024

Herr talman! Nej, tyvärr inte. Vi väntar fortfarande på svenska Tullverkets svar på det brev som vi skickade till Tullverket i samråd med Ålands näringsliv. Jag har ingen information om det här utöver det som jag sade vid ett tidigare plenum

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-04-10

Redogörelse över självstyrelsepolitiska frågor enligt 36 § arbetsordningen för Ålands lagting RS 2/2023-2024

Herr talman! Den diskussion som fördes mellan mig och finansminister Purra så var inte i någon fråga inne på sådana detaljer och det var inte det som jag var ute efter under diskussionen. Det var ett skapande av relation där vi lärde känna varandra lite grann som personer, vilket jag själv tycker att är ett...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-04-10

Redogörelse över självstyrelsepolitiska frågor enligt 36 § arbetsordningen för Ålands lagting RS 2/2023-2024

Herr talman! Jag har egentligen inte någonting annat att tillägga än det som min kollega, infrastrukturminister Gunell, här tidigare sade. Vi uppfattar att vi har behörighet på området, vi uppfattar att det är skäligt och rätt att vi får ta del av pengarna. Men samtidigt så finns det helt klart ett motstånd, det finns en...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-04-10

Redogörelse över självstyrelsepolitiska frågor enligt 36 § arbetsordningen för Ålands lagting RS 2/2023-2024

Herr talman! Jag tycker att infrastrukturminister Gunell har uttalat sig klokt i frågan. Jag tycker ändå att man ska tillämpa det gamla slitna uttrycket; "man ska inte skinna björnen innan den är skjuten". Sett ur finansministerns perspektiv så vill jag först säkerställa mig om att vi har pengar innan jag börjar fördela dem.

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-04-10

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Som svar på den sista frågan, då torde årskostnaden ligga på dryga 4 miljoner, jag kommer inte ihåg exakt den här decimalen efter fyran. Det fanns en viss kostnad här tidigare och med det nuvarande systemet så läggs det andra utanpå. Ja, jag tror att det är fullt möjligt tekniskt att landskapsregeringen drar tillbaka sitt förslag,...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-22

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Herr talman! Jag sade i mitt anförande att man inte ska komplicera saker mer än vad de redan är från början. Resiliensmedel är bra i sig, men de har komplicerat saker. Resiliensmedel sätter den här tidsramen på slutet. Vi ska komma ihåg att det har förekommit ett besvär i den här frågan under åren som...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-22

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Herr talman! Det där är nog en berättigad fråga. Men som svar på det hela får vi säga att sparkrav har sats på alla politikområden, också på ÅHS för övrigt förutom det här. Jag håller med om att det kommer inte att vara särdeles enkelt att uppnå rationaliseringar. Men trots det, med lagtingets beslut i...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-22

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Först lite fortsättning på den förra replikväxlingen. Det första utkastet till ändringsbudgeten var 21.2 och därefter, dryga tre-fyra veckor senare, så finns ärendet här. Därefter så har vi haft möten, ännu efter 21.2 har vi haft möte med ÅHS för att se om vi hittar lösningar och förhandlingen pågick fortfarande vid ÅHS. Den dagen som...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-22

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Herr talman! Det är helt korrekt. Ingen kan idag säga vad effektiviseringen leder till. Samtidigt ska vi komma ihåg att lagtinget har via det finanspolitiska ramverket själva gått in för top-down budgetering där man först sätter ramen, man berättar hur mycket pengar man har för det och sedan kommer budgetförslagen utifrån det. Det här kravet,...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-22

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Herr talman! Det är precis så där, den fyraåriga trappan. Full effektivisering för att hantera merkostnaderna av det här projektet vad gäller driften så är just fyra år. Det har bedömts att det kan göra det möjligt att uppnå hela den här potentialen som bedöms finnas här.

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-22

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Herr talman! Gällande det som ledamoten Valve sade att landskapsregeringen skulle föra över på nästa mandatperiod två år av inbesparingskrav på ÅHS så det nämndes som något annat än ett ansvarstagande, det vill säga att man låter någon annan hantera det. I och för sig är det sant. Men samtidigt när man beaktar det nya...

Mats Perämaa / Replik / Remissdebatt / 2024-03-22

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Jag tycker att det är bra att ledamoten Lindén har fördjupat sig i frågan. Jag har besökt Socialdemokraternas lagtingsgrupp i den här frågan och har fått höra att det finns material som pekar på någonting annat. Sen har vi den andra sidan där ledamoten Lindéns partikollega och socialminister har en omfattande dokumentation som visar...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-22

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Tack, herr talman! Som sades här i presentationen så är det fråga om förslaget till första ändringen av budget för år 2024. Omfattningen i ärendet är inte särdeles stor såtillvida att det rör bara ett enda område, en enda sak. Men det här är ett stort och betydelsefullt ärende både kostnadsmässigt, vårdmässigt och patientsäkerhetsmässigt. Jag...

Mats Perämaa / Anförande / Remissdebatt / 2024-03-22

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Herr talman! Jag kan inte annat tro och jag kan nog bekräfta och jag vet att ÅHS har strävat till att uppnå en så förmånlig lösning för Åland som möjligt. Den här kunskapen om eventuella anbud som har lett till upphandling någon annanstans måste ju jämföras med vilka anbud som vi har fått för våra...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-22

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Anslagsäskande och ändringsbudgetförslaget nämner den ökade driftskostnaden i förhållande till det tidigare med 3,8 miljoner euro, precis på motsvarande sätt som lagtinget beviljade en fullmakt för en ökad driftskostnad om 1 miljon euro år 2021. Nu är det alltså 2,8 miljoner, utöver det som sedan ska effektiviseras bort under fyra år, vilket jag anser vara en rimlig tid...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-22

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Herr talman! Vad gäller resiliensmedel så om lagtinget inte beviljar den utökade fullmakten före den 15 april så då har de pengarna farit. Det är alla överens om. Det finns inte det minsta tvivel om det. Jag kan inte se och landskapsregeringen har inte sett några andra alternativ än att gå vidare med det här....

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-22

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Herr talman! Ledamoten Nordberg har precis som jag har varit med i landskapspolitiken ganska länge. Vi kan säkert erinra oss båda två att vi har hört diskussioner om digitalisering. Det har sagts att digitaliseringen kommer att underlätta för den offentliga ekonomin och att det kommer att bli billigare. Allt som har hänt hittills visar ju...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-22

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Herr talman! Jag har inte datumet framför mig när ÅHS på den första överläggningen berättade om hur situationen såg ut då. Men då pågick fortfarande en dialog gällande kostnaderna och förhandlingen om vad slutsumman kunde bli. Det fanns heller inget äskande av medel från ÅHS då ännu. Utifrån den dialog vi har haft i samband...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-22

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Herr talman! Frågeställningen om hur man använder PAF-medel i landskapsbudgeten är väsentlig. Det är bra att den frågan lyfts här. Jag får ärligen säga att jag hör säkert till dem som har ifrågasatt när andra har använt medlen kanske på ett liknande sätt som nu. Det är inget att säga, så är det bara. Det...

Mats Perämaa / Replik / Remissdebatt / 2024-03-22

Förslag till första ändring av budgeten för år 2024 BF 3/2023-2024

Herr talman! Det är ju det som vi gör just nu. Sen kommer samtliga att diskutera det kostnadstak som läggs här inom någon månad och lagtinget diskuterar det på ett normalt parlamentariskt sätt. Det är helt normala procedurer. Sen kan jag inte låta bli det, det är kanske lite raljerande, men här har vi fört...

Mats Perämaa / Replik / Remissdebatt / 2024-03-22

Underlätta handeln mellan Åland och Sverige MOT 1/2023-2024

Herr talman! Jag sade i talarstolen just att vi avser att jobba parlamentariskt med frågan tillsammans med er. Det löftet står jag fast vid. Jag har ingen orsak att säga någonting annat nu. Jag ser framför mig ett konstruktivt och ibland livligt diskuterat arbete i den här frågan. Frågan är inte lätt, den kräver mycket...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-13

Underlätta handeln mellan Åland och Sverige MOT 1/2023-2024

Herr talman! Ledamoten Egeland ber mig kommentera ledamoten Kanborgs grundanförande och replikväxlingen tidigare, men det är säkert tillåtet inom ramen för att vi diskuterar tullhantering mot Sverige.

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-13

Underlätta handeln mellan Åland och Sverige MOT 1/2023-2024

Herr talman! Alla ska veta att ledamoten Kanborg och jag under flera års tid har fört diskussioner om skattegränsfrågorna och problematiken. Vi har tillsammans konstaterat att det är ingen lättlöst fråga. Säkert under två års tid har vi diskuterat i olika sammanhang, senast bara för några veckor sedan när jag personligen informerade ledamot Kanborg...

Mats Perämaa / Replik / Remissdebatt / 2024-03-13

Underlätta handeln mellan Åland och Sverige MOT 1/2023-2024

Herr talman! Vi ska snart avsluta den här diskussionen rörande umgänget i de här frågorna som har förekommit mellan mig och ledamoten Kanborg. Jag vill ändå bara konstatera att jag själv har varit i kontakt med ledamoten Kanborg många gånger. Men inför att den här åtgärdsmotionen lämnades in så valde ledamoten Kanborg att inte ens...

Mats Perämaa / Replik / Remissdebatt / 2024-03-13

Underlätta handeln mellan Åland och Sverige MOT 1/2023-2024

Tack för det, herr talman! Jag ska säkerställa mig om att jag använder ordet gränshantering mot Sverige i varje anförande för att hålla mig till reglerna. Skämt åsido. Jag tycker att det var ett väldigt konstruktivt anförande. Vi har precis samma angreppssätt i landskapsregeringen som ledamoten Valve och Moderaterna. Vi måste jobba med den...

Mats Perämaa / Replik / Remissdebatt / 2024-03-13

Underlätta handeln mellan Åland och Sverige MOT 1/2023-2024

Herr talman! Jag ska inleda mitt anförande med att lite kommentera det som förekom i replikväxlingen här just innan. Det torde vara på det sättet - jag har samma information som näringsministern, rätt ny information - att nu bedömer man situationen som så att efter att svenska Tullverket inför de digitala versionerna av tullhanteringen så...

Mats Perämaa / Anförande / Remissdebatt / 2024-03-13

Underlätta handeln mellan Åland och Sverige MOT 1/2023-2024

Herr talman! Vi samarbetar med Ålands Näringsliv i frågan. Min avdelning och mina tjänstemän har fått i uppdrag att be Ålands Näringsliv sammankalla företagare till det här. Det är tänkt att sammankallningen ske den vägen. Vad gäller frågan om en fysisk tullplacering i Grisslehamn eller inte, så utskottet har ju alla möjligheter att höra speditörer...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-13

Underlätta handeln mellan Åland och Sverige MOT 1/2023-2024

Herr talman! Det är väsentliga frågor och det är det här som det rör sig om i den här frågan. I gränshandeln mot Sverige är problemet att det är leverantören, dvs. en svensk exportör av varor, som ska stå för tulldeklarationen. Det måste påföras ett arbete och en byråkrati på den personen och det är...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-13

Underlätta handeln mellan Åland och Sverige MOT 1/2023-2024

Herr talman! Det är väl så viktigt givetvis. Kännetecknande för det åländska samhället är att vi är små överhuvudtaget. Vi har en stor andel småföretagare i förhållande till de stora. De stora tror jag att kommer att hitta digitala rutiner för att hantera det, möjligen med en viss merkostnad men i varje fall. Förutom allt...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-13

Underlätta handeln mellan Åland och Sverige MOT 1/2023-2024

Tack, herr talman! Jag svarar gärna om det tillåts. Jag får väl erkänna, ledamoten Egeland att den replikväxling som vi hade kanske inte var den mest konstruktiva. Och det måste läsas och höras och lyssnas mot bakgrund av att jag uppfattar att jag och ledamoten Kanborg har haft goda diskussioner under flera år med frågorna....

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-03-13

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 2/2023-2024

Fru talman! Nej, det enkla svaret är nej. Ingen är undantagen förutom det som står i regeringsprogrammet om att landskapsregeringen värnar om och skyddar de svagaste i samhället och barnen. Det undantaget finns där då. Men för övrigt är alla politikområden utsatta för samma resultatförbättringsbehov, den här dryga 1%. Jag antar att den här...

Mats Perämaa / Svar / Föredras / 2024-03-06

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 2/2023-2024

Ja, fru talman, det är en ytterst väsentlig fråga. Det här är sådant som regeringar runt världen, också på Åland, brottas med i samband med konjunktursvängningar. Det krassa svaret är att helt och hållet kan man inte undvika effekterna av när man går ned i en lågkonjunktur. Men vi utgår ifrån att vi kan...

Mats Perämaa / Svar / Föredras / 2024-03-06

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 2/2023-2024

Fru talman! Landskapsregeringen har begärt in budgetunderlag som framgick här under det tidigare replikväxlingen och fram till den 15:e så förväntar vi oss få in underlagen. Därefter vidtar landskapsregeringens interna arbete med att titta på underlagen förstås. Sedan fastställa ett förslag till regerings kollegiet om ett kostnadstak som motsvarar de ambitioner som är nedtecknade i...

Mats Perämaa / Svar / Föredras / 2024-03-06

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 2/2023-2024

Till den delen så är jag benägen att hålla fullständigt med ledamoten Holmberg-Jansson. Att det är lite för tidigt att rikta kritik mot det arbete som ännu inte möjligtvis har kunnat utföras eftersom det utförs först efter två veckor ungefär. När budgetunderlagen har inlämnats till landskapsregeringen från politikområden. Vi ska inte gå in så...

Mats Perämaa / Tilläggssvar / Föredras / 2024-03-06

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 2/2023-2024

Ja, som svar på den frågan, eller det kanske inte är ett svar, men jag tror att vi alla får komma ihåg att vi befinner oss i en besvärlig ekonomisk situation här på Åland också. Och det gör åtminstone det land vi tillhör också, det vill säga Finland. Och vi kan inte förvänta oss draghjälp...

Mats Perämaa / Tilläggssvar / Föredras / 2024-03-06

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 2/2023-2024

Där kan vi givetvis enas kring det, det är oerhört viktigt att vi håller igång Åland och jag noterar de tankar om möjliga åtgärder som läggs fram av ledamoten Holmberg. Och de är goda, det är ingenting fel i dem. Inte ska vi vara tvivlande eller nekande till att ta till åtgärder som ligger inom...

Mats Perämaa / Tilläggssvar / Föredras / 2024-03-06

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 2/2023-2024

Fastighetsverket har ett stort antal projekt, men det är i första hand förhållandevis små projekt där man utför regelmässiga renoveringar och underhåll och för den offentliga sektorn för landskapets verksamheter. Men för att nu nämna ett exempel på vad som är en konjunkturåtgärd, även om det kanske känns futtigt i det här sammanhanget jämfört med...

Mats Perämaa / Tilläggssvar / Föredras / 2024-03-06

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 2/2023-2024

Fru talman! Jag återkommer lite till processen med budgetramarna, det som ledamoten Asumaa säger är korrekt att ett system med ramar ger möjlighet för avdelningar, politikområden att själva under ramarna avgöra vad man ska genomföra. Men jag tror att för att vi ska nå de ekonomiska målsättningar som vi har satt så kommer landskapsregeringen i...

Mats Perämaa / Tilläggssvar / Föredras / 2024-03-06

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 2/2023-2024

Fru talman! Som ett kort svar på den frågan. Det beslut som lagtinget fattar är bindande för landskapsregeringen och verksamheten. Jag utgår ifrån att de ramar som ges skall hållas. Förutom vissa små avvikelser som kan vara normala i en verksamhet, det finns någonting som heter budget marginal som ska införas där man så...

Mats Perämaa / Tilläggssvar / Föredras / 2024-03-06

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2023 BF 2/2023-2024

Jag säger att ledamoten Wikström har helt fel när han jämförde kostnaden för att driva Skarven idag eller 2020 jämfört med ett 15-årigt avtal med att driva färjan med ett nybygge. För jämför du kostnaderna, vilket man ska göra enligt nuvärdesmodellen, så kan man inte på ett trovärdigt sätt jämföra trafiken idag. Som sagt, nuvärdesmodellen...

Mats Perämaa / Replik / Enda behandling / 2024-02-12

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2023 BF 2/2023-2024

Fru talman! Alla papper på bordet, det välkomnar jag och alla siffror på bordet välkomnar jag också. Men om vi fram till det, att vi får ta del av de Obundnas siffror som refereras till här, tittar på de siffror som faktiskt finns på bordet. I det dokumentet som är er inframinister vägrade underteckna eller...

Mats Perämaa / Replik / Enda behandling / 2024-02-12

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2023 BF 2/2023-2024

Nu var frågan rörande de sifferkalkyler som finns på bordet, de siffror som finns och som är offentliga. Mig veterligen finns det inga andra siffror i det här huset. Varför såg inte Obundna till att de här kalkylerna som nu refereras till, som dåvarande infraministern pratade om, varför finns de inte som en del av...

Mats Perämaa / Replik / Enda behandling / 2024-02-12

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2023 BF 2/2023-2024

Talman! Det är väldigt värdefullt att frågan om fullmakten lyfts här i diskussionen. Jag ser gärna att lagtinget för en diskussion om fullmakter i framtiden. Den diskussionen är viktig att föra. En liten synpunkt ännu. Fullmakter är svåra att få väldigt precisa. I det här fallet var det frågan om ett 15-års avtal. Man konkurrensutsätter...

Mats Perämaa / Replik / Enda behandling / 2024-02-12

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2023 BF 2/2023-2024

Talman! Som sagt, det är värdefullt att frågan lyfts. Vi fick det klarlagt här nu, till skillnad från ett tidigare Obundet anförande, att man från Obunden sida också vet att fullmakten, som vi hade då i Sjögren 1, så den gällde då och den var giltig. Ännu en sak. Ledamoten Nordberg lyfte på ett bra...

Mats Perämaa / Replik / Enda behandling / 2024-02-12

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2023 BF 2/2023-2024

Herr talman! Det dokumentet, den så kallade vitboken som jag nämnde här förut, den bilaga som lagtingsledamot Wikström i minsterrollen vägrade kvittera, så där problematiseras de här olika alternativen. De som kvarstår som alternativ var den politiska beställningen att avbryta avtalet eller att senarelägga trafikstarten. Det var dåvarande ministerns förvaltning med juridisk rådgivning som hade...

Mats Perämaa / Replik / Enda behandling / 2024-02-12

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2023 BF 2/2023-2024

Fru talman! Vi ska inte fördjupa den diskussionen desto mer. Det finns ingen exakt sanning eller vad som är rätt och fel i det hela, utan man gör en bedömning. Men jag ville ändå nämna just den här positiva avvikelsen. Sammantaget såsom siffrorna ser ut idag - bokslutet är inte färdigt och böckerna är inte...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-02-07

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2023 BF 2/2023-2024

Fru talman! Det finns mycket som man kunde kommentera av det som sades och det var många intressanta aspekter. Men jag uppfattar det som en beställning det som ledamoten Valve förde fram, att man i utskottet skulle ta reda på räntekostnaden mellan tingsrätt och hovrätt. Jag tar det som en beställning och ska försöka ge...

Mats Perämaa / Replik / Remissdebatt / 2024-02-07

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2023 BF 2/2023-2024

Fru talman! En kommentar till det övriga gällande kvalificerad majoritet för beslut om stora infrastrukturprojekt. Grundtanken är att vi måste hitta ett nytt politiskt system för att fatta beslut. Det är ju uppenbart. Det är ett bra inspel i den diskussionen. Jag problematiserar lite. Frågan blir, när ska man fatta det kvalificerade beslutet? Gällande det...

Mats Perämaa / Replik / Remissdebatt / 2024-02-07