Sagt i salen

51 - 100 av totalt 114 tal

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2023 BF 2/2023-2024

Fru talman! Vi ska inte fördjupa den diskussionen desto mer. Det finns ingen exakt sanning eller vad som är rätt och fel i det hela, utan man gör en bedömning. Men jag ville ändå nämna just den här positiva avvikelsen. Sammantaget såsom siffrorna ser ut idag - bokslutet är inte färdigt och böckerna är inte...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-02-07

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2023 BF 2/2023-2024

Fru talman! Det finns mycket som man kunde kommentera av det som sades och det var många intressanta aspekter. Men jag uppfattar det som en beställning det som ledamoten Valve förde fram, att man i utskottet skulle ta reda på räntekostnaden mellan tingsrätt och hovrätt. Jag tar det som en beställning och ska försöka ge...

Mats Perämaa / Replik / Remissdebatt / 2024-02-07

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2023 BF 2/2023-2024

Fru talman! En kommentar till det övriga gällande kvalificerad majoritet för beslut om stora infrastrukturprojekt. Grundtanken är att vi måste hitta ett nytt politiskt system för att fatta beslut. Det är ju uppenbart. Det är ett bra inspel i den diskussionen. Jag problematiserar lite. Frågan blir, när ska man fatta det kvalificerade beslutet? Gällande det...

Mats Perämaa / Replik / Remissdebatt / 2024-02-07

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2023 BF 2/2023-2024

Fru talman! Landskapsregeringen har valt att inte hantera den här ändringsbudgeten som en klassisk städarbudget. Skulle man ta in intäktsposter, avvikelser från det prognostiserade så skulle man ju rimligen ta in utgiftsposter också och då blir det ett städande av budgeten. Det här är ganska mycket budgetteknik. Att begära att lagtinget i efterskott ska hantera...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-02-07

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2023 BF 2/2023-2024

Fru talman! Ett förslag till tredje ändring av budgeten för år 2023 presenteras via mig för lagtinget idag. Först vill jag ändå säga att jag har haft förmånen att ha ansvaret för finanserna i Ålands landskapsregering i åtta år. Det betyder att jag har lagt fram åtta årsbudgetar för lagtinget, presenterat dem och - utan...

Mats Perämaa / Anförande / Remissdebatt / 2024-02-07

Landskapsregeringens externpolitik M 3/2023-2024

Fru talman! Nej personligen inte ännu. Jag har bedömt att det inte är rätt läge för det ännu. Kontakterna finns just nu på tjänstemannanivå för att förverkliga de politiska löften som finansministern har gett. Men i vår planering så av många olika skäl - inte bara detta skäl för det finns många andra saker som...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-01-29

Landskapsregeringens externpolitik M 3/2023-2024

Ett kort och ärligt svar; den frågan har inte diskuterats. Jag har bara väldigt diffus kunskap om detta, ungefär på den nivån som ledamoten Valve här förde fram. Jag får ta det här med mig och väcka den frågan i kollegiet.

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-01-29

Landskapsregeringens externpolitik M 3/2023-2024

Fru talman! Jag kan bara hålla med. Jag kanske inte betonade det tillräckligt i mitt anförande. Men som en påminnelse om det som har varit i varje fall så är avsikten också att via ÅSUB:s grundliga material också beskriva den betydelse som skatteunderlaget har haft för Åland som helhet.

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-01-29

Landskapsregeringens externpolitik M 3/2023-2024

Fru talman! Allt det där är viktigt. Men inte för att ifrågasätta på något sätt, men ändå säga det så tänkte jag inte gå in i det här arbetet utifrån att så mycket diskutera skatteundantagets vara eller inte vara. Utgångspunkten är nog ändå att den behövs för den sjöbaserade näringen och för att det är...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-01-29

Landskapsregeringens externpolitik M 3/2023-2024

Herr talman! IMO och ett eventuellt associerat samarbete, den frågan är givetvis intressant. Jag har sjöfartsansvaret och vi alla ålänningar har sjöfarten som en del av vår identitet. Det kan man inte ifrågasätta. Förutom att sjöfartsfrågor förstås är intressanta för oss så efter att lite grann inledningsvis ha försökt fördjupa mig i den här frågan...

Mats Perämaa / Replik / Remissdebatt / 2024-01-29

Landskapsregeringens externpolitik M 3/2023-2024

Precis som ledamoten sade så ett associerat medlemskap skulle ge en talerätt i generalförsamlingen. Om landet Finland pratar för sin del så kan ju Åland också bidra med en stark röst i det sammanhanget. Sjöfartsfrågor är väldigt mycket miljöfrågor och miljöfrågorna i sig är vår behörighet och det är saker som intresserar oss väldigt mycket....

Mats Perämaa / Replik / Remissdebatt / 2024-01-29

Landskapsregeringens externpolitik M 3/2023-2024

Herr talman! Som utlovat några ord om skatteundantaget, skattegränsen. I regeringsprogrammet för Sjögren 2 så skriver vi ungefär att arbete ska genomföras på parlamentarisk nivå, det vill säga att landskapsregeringen har för avsikt att involvera parlamentet som helhet i det arbetet. Det här för mig en viktig sak, inte bara för att föra diskussionen brett,...

Mats Perämaa / Anförande / Remissdebatt / 2024-01-29

Landskapsregeringens externpolitik M 3/2023-2024

Tack, herr talman! Jag håller fullständigt med om att skatteundantagets effekter på vårt landbaserade näringsliv, dvs. skattegränsen och hur det påverkar det åländska samhället, är en av de stora politiska frågorna under den här mandatperioden. Den är stor, den är svår och den kommer att kräva mycket ansträngning för att komma framåt i den frågan....

Mats Perämaa / Replik / Remissdebatt / 2024-01-29

Hur kan landskapsregeringen förenkla skattegränsen för åländska företagare? SF 1/2023-2024

Fru talman! Om det tillåts så citerar jag inte, men nämner det som sades här förut i salen under föregående debatt, det vill säga att det visar sig allt mera att digitaliseringen, elektrifieringen inte alltid underlättar i vardagen. Ledamot Valve och även jag deltog i informationsmötet som svenska tullen ordnade för det åländska näringslivet. Vi häpnade...

Mats Perämaa / Svar / Föredras / 2024-01-29

Hur kan landskapsregeringen förenkla skattegränsen för åländska företagare? SF 1/2023-2024

Fru talman! I någon mån kanske man får gå in på de konkreta problemen. Det är precis så där som ledamoten Valve sade. Det väcker ju en frustration att vi går in för en digitalisering, men som ett led i det så blir det på ett sätt viktigt med vissa fysiska platser där tullplatsen ska...

Mats Perämaa / Tilläggssvar / Föredras / 2024-01-29

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 1/2023-2024

Fru talman! Svaret är ja. I gott samarbete med lagtinget så har landskapsregeringen idag fört en diskussion om att man möjligen kunde ändra i lagtingets planering för det kommande arbetet. Den preliminära planen är att landskapsregeringen skulle lägga fram ett äskande om en ändringsbudget till inkommande onsdag, den 7 februari, så att lagtinget därefter i...

Mats Perämaa / Svar / Föredras / 2024-01-29

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 1/2023-2024

Fru talman! Jag tycker att infrastrukturministern på ett föredömligt sätt har påtalat behovet av att vi råder bot på det kaos som råder i skärgårdstrafiken. Jag använder gärna det ordet. Jag förstår att hon har en stor vilja att råda bot på detta. Det finns ju verkliga konkreta behov. Huruvida tidtabellen exakt går att forma...

Mats Perämaa / Tilläggssvar / Föredras / 2024-01-29

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 1/2023-2024

Fru talman! Det vågar jag inte till 100 % säga säkert. Det här börjar vara några veckor sedan. Det torde möjligen ledamot Egeland någon gång i framtiden få uppleva att dagarna är ganska intensiva i landskapsregeringen. Två veckor gamla nyheter är de facto redan gamla nyheter. Men i sak, ja, beräkningar har utförts, inte av mig...

Mats Perämaa / Svar / Föredras / 2024-01-29

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 1/2023-2024

Fru talman! Ja den frågan lever givetvis vidare i enlighet med regeringsprogrammet som lagtinget nyligen diskuterade. Jag är säker på att lagtingsledamoten väl kommer ihåg landskapsregeringens planer på att söka extra anslag för satsningarna på skärgårdsfärjor. Och det är givet så att vi kommer att följa den planen i enlighet med det som vi har...

Mats Perämaa / Tilläggssvar / Föredras / 2024-01-29

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 1/2023-2024

Fru talman! Jag sade också, i samma artikel torde det ha varit, att arvodesjusteringarna görs utifrån lagtingets beslut. Arvodeskommissionen hanterar frågan. Målet har varit att politikerna inte själva ska behöva diskutera sina löneförmåner och lönenivåer. Så har de facto skett. Nu efter den här turbulensen och diskussionen om lönenivåerna så kan man ju konstatera att...

Mats Perämaa / Tilläggssvar / Föredras / 2024-01-29

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 1/2023-2024

Jag skulle nog rekommendera att vi låter lagtinget utföra sitt arbete, givetvis granska de här uppgifterna också och granska de andra uppgifter som diskuteras i förhållande till den här frågan. Sedan får lagtinget komma fram till ett beslut som kommer att reglera lönerna för ledamoten själv, för lagtingsledamöterna och för ministrarna. Sedan får vi finna...

Mats Perämaa / Tilläggssvar / Föredras / 2024-01-29

Regeringsprogram Ett tryggt, öppet och framtidssäkrat Åland M 1/2023-2024

Herr talman! Det är väl att ledamoten Valve visar stort intresse för de frågorna. Men de här detaljerna har vi inte hunnit komma in på. Jag tror att det nämndes förut att vi tillträdde för åtta dagar sedan och vi har inte svar på riktigt alla frågor. Ledamot Nordberg nämnde siffran 99 %, men kanske vi...

Mats Perämaa / Repliksvar / Enda behandling / 2023-12-19

Regeringsprogram Ett tryggt, öppet och framtidssäkrat Åland M 1/2023-2024

Herr talman! Jag tror att det första är att vi inte längre kan tillåta den expansion av verksamhetskostnader som har förkommit fram tills nu.

Mats Perämaa / Repliksvar / Enda behandling / 2023-12-19

Regeringsprogram Ett tryggt, öppet och framtidssäkrat Åland M 1/2023-2024

Fru talman! Det torde nog stämma det som ledamoten Nordberg sade här, att det på ett ställe står lite vilseledande om extra anslag. Det står faktiskt nämnt på två ställen i regeringsprogrammet, under ekonomikapitlet står att man ska söka i enlighet med självstyrelselagens 50 §. Det är korrekt. Och sedan står det lite felaktigt att...

Mats Perämaa / Replik / Enda behandling / 2023-12-19

Regeringsprogram Ett tryggt, öppet och framtidssäkrat Åland M 1/2023-2024

Tack, fru talman! Jag uppskattar att ledamot Nordberg vill höra min röst. Jag utvecklar lite det här med ramarna. Det var så med Finlandskabeln att då hade finansministeriet satt in pengar i statens ramar. Det fanns så att säga finansierat. I det fallet så sade Ålandsdelegationen ja till anhållan. I fallet med kortrutten, Gripöprojektet och...

Mats Perämaa / Replik / Enda behandling / 2023-12-19

Regeringsprogram Ett tryggt, öppet och framtidssäkrat Åland M 1/2023-2024

Herr talman! Nej, jag ids inte börja spekulera i någon tidtabell för extra anslagsansökan. I första hand ska infrastrukturavdelning, under ledning av infrastrukturministern, ta fram en modell, en prototyp av fartyg för skärgårdstrafiken som nämns i regeringsprogrammet. När det arbetet är färdigt så kommer det en bedömning av kostnader osv. som ligger till grund för...

Mats Perämaa / Repliksvar / Enda behandling / 2023-12-19

Regeringsprogram Ett tryggt, öppet och framtidssäkrat Åland M 1/2023-2024

Herr talman! I så fall var jag lite otydlig, eller jag var väl rätt tydlig när jag sade att det här med analyser gällande överskottsmål är att konjunkturrensa utvecklingen. Det är något som kommer att komma sen senare. Det som det finanspolitiska ramverket säger att ska göras nu till våren är att komma med förslag...

Mats Perämaa / Repliksvar / Enda behandling / 2023-12-19

Regeringsprogram Ett tryggt, öppet och framtidssäkrat Åland M 1/2023-2024

Herr talman! Det som jag säger nu så vill jag inte alls gå händelserna i förväg. Det här känner ledamoten Röblom till också som har suttit runt regeringsbordet. Landskapsregeringen kan föreslå åtgärder som kan påverka enskilda personers tjänsteförhållanden och sådana saker. Som sagt jag går inte alls händelserna i förväg, jag har inga sådana namn...

Mats Perämaa / Repliksvar / Enda behandling / 2023-12-19

Regeringsprogram Ett tryggt, öppet och framtidssäkrat Åland M 1/2023-2024

Herr talman! Jag tänkte ägna detta anförande åt att prata om prognoser i huvudsak. Men jag kan väl passa på att nämna ordet extra anslag och skattegräns ifall någon i replik vill lyfta de frågorna, men jag tycker ju att de frågorna har berörts så pass mycket så jag fördjupar mig inte desto mera i...

Mats Perämaa / Anförande / Enda behandling / 2023-12-19

Regeringsprogram Ett tryggt, öppet och framtidssäkrat Åland M 1/2023-2024

Fru talman! I paragraf 50 i självstyrelselagen om extra anslag står det så här: "Extra anslag kan beviljas endast för uppgifter som faller inom landskapets lagstiftningsbehörighet." Det är uttryckligen för det som man kan få extra anslag för. Det här är viktiga saker. Jag skulle önska att när den här mandatperioden är slut så kanske...

Mats Perämaa / Replik / Enda behandling / 2023-12-18

Regeringsprogram Ett tryggt, öppet och framtidssäkrat Åland M 1/2023-2024

Tack, talman! Frågan om extra anslag är intressant och jag diskuterar det gärna. Läser man självstyrelselagen så kan man ju förstås uttyda att det finns ett antal huvudsakliga instrument för återförande av statsmedel från statskassan till landskapets budget. Vi har avräkningen som den huvudsakliga skatteavräkningen men så har vi två viktiga saker till. Det ena...

Mats Perämaa / Replik / Enda behandling / 2023-12-18

Regeringsprogram Ett tryggt, öppet och framtidssäkrat Åland M 1/2023-2024

Herr talman! Jag kan åtminstone inte backa tillbaka gällande skötsel av ekonomin under de senaste fyra åren. Så nu kan vi bara se framåt. Extra anslag och tillskott under exceptionella förhållanden, det är två helt skilda paragrafer. Extra anslag gäller kostnader som vi rimligen inte kan ta över Ålands budget. Vad gäller fossilfria fartyg så...

Mats Perämaa / Replik / Enda behandling / 2023-12-18

Regeringsprogram Ett tryggt, öppet och framtidssäkrat Åland M 1/2023-2024

Talman! Oppositionsledare Valve gav sitt vitsord på regeringsprogrammet. Jag konstaterar med en ganska grov bedömning att 2/3 av anförandet ändå berörde det som är positivt. Jag uppfattar det som totalt sett ett ganska gott betyg ändå. Utgångspunkten är att oppositionen ska vara kritisk. Något rynkad panna och lite grov i rösten men totalt sett ändå...

Mats Perämaa / Replik / Enda behandling / 2023-12-18

Regeringsprogram Ett tryggt, öppet och framtidssäkrat Åland M 1/2023-2024

Samhället styrs via lagar och via budget, inte i detalj via regeringsprogram. Det tror jag att vi är överens om. Vad gäller ekonomin så har vi angett en linje och en målsättning om att balansera ekonomin. Vi återkommer till frågorna i vår och i höst och i samband med alla årsbudgetar under den här mandatperioden. Gällande...

Mats Perämaa / Replik / Enda behandling / 2023-12-18

Regeringsprogram Ett tryggt, öppet och framtidssäkrat Åland M 1/2023-2024

Fru talman! Ledamot Röblom ställer sig tvivlande eller ifrågasätter möjligheten att få extra anslag för skärgårdsfärjorna och exemplifierar det med att Ålandsdelegationen sade nej till att ersätta covidkostnader, två år. De gav pengar för ett år, men inte för det andra året. Man kan tycka att de här synpunkterna är relevanta, men problemet är att...

Mats Perämaa / Replik / Enda behandling / 2023-12-18

Ändring av fastighetsskattelagen LF 4/2023-2024

Ja, det är ju förstås svårt att svara på. Det skulle kräva ganska omfattande enkäter om man skulle kunna ha en klar uppfattning om det här. Det kanske skulle kosta mer än det smakar att kunna presentera några kloka svar på de här frågorna. Men jag uppfattar ändå att ålänningarna har ett stort intresse av...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2023-12-13

Ändring av fastighetsskattelagen LF 4/2023-2024

Kanske så. Men i ekonomiskt kärva tider så gäller det att man är synnerligen noga förstås var man sätter pengarna så att man får möjligast bra effekt för dem.

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2023-12-13

Ändring av fastighetsskattelagen LF 4/2023-2024

Fru talman! Så pass många gånger har jag stått i talarstolen så jag vet med den erfarenheten att det är precis som ledamoten Nordberg sade. Lagtinget och landskapsregeringar består, medan personer kan byta.

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2023-12-13

Ändring av fastighetsskattelagen LF 4/2023-2024

Ja, den frågan är ju en av de frågor som har levt länge och som har påverkat oss på ett negativt sätt. Det finns ju andra också och förstås finns det positiva saker som har skett också. Jag håller bara med ledamoten till den delen. Jag hade tänkt lite grann inför den här presentationen att...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2023-12-13

Ändring av fastighetsskattelagen LF 4/2023-2024

Talman! Värderade lagting. Landskapsregeringen föreslår några ändringar i fastighetsskattelagen. Enligt förslaget ska områden som skyddas med stöd av landskapslagen om naturvård vara befriade från fastighetsskatt. Den andra ändringen som jag kommer att nämna är att under rubriken Allmän fastighetsskatt, om lagtinget omfattar förslaget, ska mark separeras från byggnader. Som grund för att vi står här...

Mats Perämaa / Anförande / Remissdebatt / 2023-12-13

Förslag till Ålands budget för år 2024 BF 1/2023-2024

Talman! Jag noterar i betänkandet att utskottet skriver bland annat så här: "Underskott och svag likviditet riskerar självstyrelsens oberoende och att Åland bör ha en balanserad ekonomi och att budgeten bör balanseras till år 2030." Jag uppfattar det som att utskottet är enig i dessa formuleringar. Om man tittar på det som vi ska diskutera...

Mats Perämaa / Replik / Enda behandling / 2023-12-13

Ändring av pensionsinkomstavdraget samt kompensation till kommunerna LF 5/2019-2020

Landskapsregeringen har valt att gå in för ett mera tillväxtbetonat avdrag som kostar 1,8 miljoner euro per år. Det här grundavdraget skulle ha kostat ungefär 500 000 euro per år och det är klart alla avdrag är i min värld bra. Mera pengar i plånboken åt invånarna, men någonstans måste man välja. Då valde majoriteten...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2019-12-04

Ändring av pensionsinkomstavdraget samt kompensation till kommunerna LF 5/2019-2020

Herr talman! Landskapsregeringen föreslår en ändring av pensionsinkomstavdraget samt en kompensation till kommunerna. Det här lagförslaget kopplar ihop med budgetförslaget som behandlas i utskottet som bäst. Den här föreslås att ska hanteras som en budgetlag enligt självstyrelselagens möjligheter till det. Ändringen av pensionsinkomstavdraget är räknemässigt kopplat till en koefficient som ska multipliceras med den totala...

Mats Perämaa / Anförande / Remissdebatt / 2019-12-04

Ändring av pensionsinkomstavdraget samt kompensation till kommunerna LF 5/2019-2020

Utskottsbehandlingen återstår att se vad den kommer att beröra, men givetvis är det bra om sådana här frågor kommer upp där. Grundavdraget, varför vi inte genomför samma förändring här på Åland som på rikshåll. Jag värjar mig lite grann mot den här tanken att utgångsläget är det att vi alltid ska genomföra samma saker som...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2019-12-04

Ändring av pensionsinkomstavdraget samt kompensation till kommunerna LF 5/2019-2020

Som exempel kan nämnas det ärendet som behandlades här för en stund sedan. Alltså temporära medel för medis verksamhet, det är då utanför den normala finansieringen på 100 000 euro. Landskapsregeringen, i och för sig utgående från ett tidigare löfte, föreslår att IT-samarbetsunderstödsnivåer ska höjas. Landskapsregeringen har också under de här åren gått in för...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2019-12-04

Godkännande av riksdagens svar rörande regeringens proposition med förslag till lag om ändring av självstyrelselagen för Åland RP 1/2019-2020

Talman! Jag vill också inleda med att här lyfta upp den tjänstemannakår som har jobbat med den här frågan under hela den förra mandatperioden. Det finns ett antal personer som har utfört två arbeten samtidigt. Man har sett till att man har hållit de dagliga vardagligheterna i ett handfast grepp samtidigt som man också har...

Mats Perämaa / Anförande / Remissdebatt / 2019-11-14

Godkännande av riksdagens svar rörande regeringens proposition med förslag till lag om ändring av självstyrelselagen för Åland RP 1/2019-2020

Herr talman! Befolkningsutvecklingen står inte speciellt nämnd i självstyrelselagen som en grund för att ändra avräkningsgrunden i det nuvarande systemet. Det får man ändå konstatera. I förarbetena till den lag som gäller just nu så fanns befolkningsrelationen beskrivet och hur man valde att anta en viss avräkningsgrund ändå. Man beskrev också hur befolkningsutvecklingen har varit...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2019-11-14

Godkännande av riksdagens svar rörande regeringens proposition med förslag till lag om ändring av självstyrelselagen för Åland RP 1/2019-2020

Herr talman! Jag håller fullständigt med till den delen. Det kunde mycket väl ha lämnats en proposition under det nuvarande systemet om att ändra avräkningsgrunden om den ömsesidiga viljan och det ömsesidiga förtroendet skulle ha funnits. Därför vill jag också betona förtroendet inför den möjliga övergången till ett nytt system där ändå processen står beskrivet...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2019-11-14

Godkännande av riksdagens svar rörande regeringens proposition med förslag till lag om ändring av självstyrelselagen för Åland RP 1/2019-2020

Herr talman! Även om jag har en relativt god insyn i hur arbete till vardags framskrider på finansministeriet så har jag inte så goda källor så att jag kan vara säker på hur finansministeriet reagerar på det här. Jag kan i varje fall konstatera att också finansministeriet i första behandlingen i riksdagen för sin del...

Mats Perämaa / Repliksvar / Remissdebatt / 2019-11-14

Godkännande av riksdagens svar rörande regeringens proposition med förslag till lag om ändring av självstyrelselagen för Åland RP 1/2019-2020

Talman! Tack för anförandet och tack för stödet över den inslagna linjen. Jag vill bara säga en sak om förhållandet mellan grundkravet om en höjning av grundfinansieringen på 15 miljoner euro eller 10 miljoner euro som kompromissen blev. Vi får komma att ihåg att äskande om 15 miljoner euro hängde ihop med att man skulle...

Mats Perämaa / Replik / Remissdebatt / 2019-11-14