Sagt i salen

1 - 50 av totalt 131 tal

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Talman! Jag ber att få ta reservationen till omröstning

Johan Lindström / Anförande / Andra behandling / 2025-09-17

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Tack för det, ledamot Listherby. Jo, det är ju det som den här reservationen handlar om: att det egentligen inte finns något konkret förslag. Vad händer sedan? När pengarna är slut, så är de slut. Här lyfter man fram att finansieringsprincipen ska träda i kraft tidigare, så att kommunerna inte försätts i kris. Å andra...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Jag förstår att man anser att det är just för att trygga servicen som vi behöver den här lagen. Men var i lagtexten står det ett enda konkret ord om hur servicen ska tryggas? Lagen reglerar processer, utvärderingar och indelningar, men inte vårdplatser, skola och äldreomsorg. Vi får mer byråkrati men inga garantier för invånarna. Det...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Jo, jag håller med om att betänkandet som lag- och kulturutskottet gjorde ett bra betänkande, det tar fasta på mycket av problematiken. Men det löser inga problem. Jag anser att implementera den här lagen i det här skedet, när man inte vet vad steg två blir, så gör man det bakvänt. Det är det som...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Ja, anledningen till att jag vill att förslaget förkastas är att det heter "Tryggande av kommunal service", men den innehåller ingenting som garanterar en trygg kommunal service. Det är här vi har ett grundproblem. Det handlar rakt upp och ner om kommunal sammanslagning. Det är liksom lösningen. Var någonstans i lagförslaget står det hur man...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Jag tackar för stödet. Jo, jag håller med dig fullständigt om att det finns två sidor i den här frågan, och det har vi ju hört under lag- och kulturutskottets gång. När vi behandlar detta verkar det finnas två sidor som pratar väldigt starkt emot varandra. Det blir ju väldigt svårt att veta vems röst...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Ja, det stämmer. Under hörandet och arbetets gång har vi hört flera kommuner och KST kommer upp som en poppande fågel varje gång. Det tynger dem verkligen. Tittar man på kostnadsbilden har den ju eskalerat för flera kommuner och blivit mycket, mycket dyrare. Jag vill inte gå in på KST i sin helhet eller diskutera...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Talman! Kollegor Jag ska be att få läsa upp min reservation mot lag- och kulturutskottet betänkande nr 14 gällande Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025 Motivering: Vi ser i grunden ett värde i försöket att ta fram en lagstiftning som stärker den kommunala servicen och långsiktigt tryggar välfärden för medborgarna. Dock är det aktuella lagförslaget i...

Johan Lindström / Anförande / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Jag håller med Holmberg i resonemanget på flera punkter, men nu utgår man från att en kommunsammanslagning ska lösa de här problemen. Det gör den ju inte. Vi har lyft samma problematik både från finans- och näringsutskottet och lag- och kulturutskottet. När vi slår ihop en svag kommun med en mindre stark kommun får vi...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Det är svårt att säga. Jag är inte så bevandrad i den kommunala historien. Däremot ser jag vad som händer nu, och det är det här lagförslaget vi diskuterar. Med det här lagförslaget anser jag att man tar bort kommunernas rätt att själva bestämma. Man tar också bort möjligheten för dem att avgöra vem som...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Svar ja. Till exempel 3 miljoner som man har gett till Ukraina, så skulle jag hellre ha gett till kommunerna. Så absolut, du träffade huvudet på spiken.

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Ja, det har redan konstaterats i grundlagsutskottet vad detta innebär. Det finns också om kommunalt självstyre enligt europeisk lagstiftning. Vilken paragraf exakt det är så har jag ingen aning om, men de finns. Vi har också gått igenom dem och behandlat dem. Det är därför, när man på vaga grunder har försökt slå ihop kommuner...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Det blir alltid lite så när man är emot något så verkar speciellt regeringssidan anse att man ska ha en plan istället. Nej, det är faktiskt landskapsregeringen som ska ha den planen klar, och det är det jag efterlyser. Planerna borde ha varit klara redan nu. När de inte finns på plats, så säger jag...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Ja, det är ju som sagt bra. Men nu ska vi komma ihåg att utvärderingsförfarandet kan bli väldigt kostsamt. Enligt lagen, om en kriskommun uppfyller de här parametrarna för att klassas som en kriskommun, så ska landskapsregeringen inleda en utredning, inte kan, även fast det kanske är tillfälliga svängningar. Absolut, men den konsulthjälp skulle de väl...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Problematiken är fortfarande att man fråntar kommunernas rätt att uttrycka sina åsikter om detta. Man säger att det inte är en tvångslag och att det är en sista utväg för att trygga servicen för invånarna. Men texten ger uttryckligen landskapsregeringen rätt att ändra kommunindelningen, trots att kommunfullmäktige säger nej. Då blir det tvång. När det...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Ja, lite så är det. Så länge det är landskapet som lägger de lagstadgade kraven på kommunerna, så är landskapet i allra högsta grad ansvarigt. Jag tycker att det blir lite skevt när man fortsätter att lägga fler uppgifter på kommunerna och lagstifta om mer, utan att nödvändigtvis ge dem mer pengar. Hur ska de...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Ett kort svar på den frågan är ju, sist och slutligen, ja. Så länge man ålägger kommunerna mer lagstadgad service som de måste tillhandahålla, måste det också finnas en möjlighet för dem att finansiera detta. Som jag nämnde tidigare, behöver landskapsandelssystemet verkligen ses över, för vi vet inte riktigt hur rättvist det är eller hur...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Tryggande av kommunal service LF 20/2024-2025

Ja, det får stå för dig. Jag tycker att den här lagen är dyster. Som sagt, vi kommer fortfarande till pudelns kärna. Om en svag kommun och en kriskommun går ihop, blir det då en stark kommun? Nej, man får en större kommun med fler problem, längre avstånd och centraliserad service, speciellt från glesbygd och...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-09-10

Harmoniserade regler för jakt på vitsvanshjort, rådjur och älg LF 14/2024-2025

Talman! Jag vill tacka utskottet för en mycket bra behandling och även från regeringens sida för en i sin helhet mycket bra lagstiftning. Jag vill också lyfta det här med att förvaltning av viltstammar är bevisligen det mest effektiva sättet. Om vi tittar både på Sverige och Finland, som är mest likt på alla sätt,...

Johan Lindström / Replik / Första behandling / 2025-06-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Nej, det finns ingen anledning till det. Jag ser inte ens parallellen till det. Ålänningarna konsumerar alltför mycket socker som det är redan. Men det finns ju fortfarande användningsområden för socker, bland annat i djurfoder, så jag kan inte se kopplingen. Jag nämnde också specifikt kött, smör och mjölkprodukter som huvudsakliga näringskällor.

Johan Lindström / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Tack för det, ledamot Mattsson. Jo, jag håller med. Om ska börja prata om klimatet och blanda ihop dem, så varför ska vi exportera klimatbördan till andra länder som har sämre djurskydd, lägre miljökrav och kanske ett större fossilberoende än vad vi har? Det finns ingen röd tråd i det resonemanget överhuvudtaget. Vi måste också...

Johan Lindström / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Jag håller helt med dig. Om vi tittar på våra nordiska grannländer, som Sverige, Norge och Island, ser vi att de har lokalt anpassade näringsrekommendationer och arbetar med att utveckla planer för detta. De har inte bara svalt det här med hull och hår. Så varför skulle vi inte kunna göra samma sak här...

Johan Lindström / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Talman! Bästa kollegor. Vi i Obunden Samling vill genom denna åtgärdsmotion väcka en fråga av både praktisk och principiell betydelse, nämligen hur vi utformar våra kostråd på Åland. I dagsläget använder vi oss av de finska näringsrekommendationerna, vilka mer eller mindre okritiskt har implementerat de nordiska riktlinjerna. Detta handlar inte enbart om hälsa, utan bygger...

Johan Lindström / Gruppanförande / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Jo, rent principiellt så är vi emot det. Men när det finns skäl och fog för att till exempel stärka livsmedelsproduktionen och folkhälsan så tycker jag att det absolut är angeläget för varenda människa på Åland att vi skulle kunna göra så. Absolut.

Johan Lindström / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Jag tackar för det, ledamot Höglund. Jo, jag tycker att det är något som kanske social- och miljöfrågor bör titta närmare på. Jag anser absolut att det är hållbart på alla sätt. Skolköken och de som är på institutionsboenden serverar extremt många matportioner per dag. Där kan vi göra en jätte insats för den åländska produktionen...

Johan Lindström / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Jag har sagt att vi ska ha Ålandsanpassa och vi måste skilja på vad som är hälsosamt och vad som är klimatpolitik. Ingenstans sade jag att vi ska äta mera baljväxter. Väldigt enkelt kan man ju säga att de nordiska näringsrekommendationerna, som de är utformade idag, inte är konsekventa på det sättet. Det är nästan...

Johan Lindström / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Jag förstår inte vad barn som sitter hemma och äter onyttigheter har att göra med den här diskussionen. Men vi kan ta ett enkelt exempel. En snabb googling visar att Hongkong har världens högsta medellivslängd: 82,5 år för män och 88,1 år för kvinnor. De har också den högsta köttkonsumtionen i hela världen och en...

Johan Lindström / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Det gläder mig att ledamoten Thörnroos engagerar sig i den här frågan, så jag tackar för det. Tack!

Johan Lindström / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Jo, jag tackar för det. För upplysningens skull kan vi göra en snabb jämförelse mellan kött och baljväxter. Du kan ta alla vegetabilier om du vill, så det finns en uppsjö av näringsämnen som saknas i vegetabilier. Det handlar om livsnödvändiga vitaminer, mineraler och andra ämnen som du inte finner i vegetabilier. Det här är inte...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Svar, nej, man kan inte komplettera de här sakerna med vegetabilier. Det är det som är grejen. Du kan inte äta vegetabilier istället för kött och tro att du får i dig alla näringsämnen. Det är verkligen kärnan i frågan. Likadant säger de nordiska näringsrekommendationerna att allt rött kött bör minskas för klimatets skull. Det...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Jag tackar ledamoten Mattsson för ett mycket bra anförande. Jag håller med fullständigt. Jag tycker också att vi borde fokusera på det som vi faktiskt kan påverka. Som du nämner handlar det om att stärka lokala kretslopp och minska importberoendet för att gynna den landsbygd vi har idag. Det är faktiskt något som håller på...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Jag kan inte annat än instämma. Jag tycker att det här är ett ypperligt tillfälle att använda självstyrelsen på bästa sätt för att gynna det unika vi har här: småskaligheten.

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Jag anser att man kan skilja mellan miljö och klimat, och att vi bör göra för att få mest valuta för pengarna. Åland utgör 0,00375 % av världens befolkning. Vi har ett utsläpp på ungefär 200 000 ton koldioxidekvivalenter per år. Det betyder att köttproduktionen endast står för en liten del av detta, faktiskt står...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Tack för det, talman! Du pratar så fint om hur ni presenterar era affischer. Tycker du själv att det är passande att ha en köttbit som ligger med armar och ben, död, på en affisch som ska uppmuntra till hälsa? Jag finner det högst opassande, och det ger en bild av att rött kött medför...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Jag tackar för det anförandet. Det var ju underhållande om inte annat. Näringsrekommendationerna vilar på fakta, ja det kan man ta med en nypa salt eftersom de inte är konstanta utan ändrar över tid. Vi har en massa exempel på gamla näringsrekommendationer och kostrekommendationer som har visat sig vara fullständigt felaktiga. På den tiden trodde man...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Talman! Tack, Alfons Röblom, för ditt anförande. Ingenstans i åtgärdsmotionen nämns miljön. Vi har diskuterat vikten av att särskilja klimatet från näringsrekommendationerna. Anledningen till detta, för att svara på din retoriska fråga i ditt anförande, är att vi inte tror att vi kan påverka klimatet. Men miljön kan vi göra massor för, och vi bör...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Jag tackar för att ni har tagit emot den kritiken och ändrat. Jag vill jag lyfta fram vikten av de lokala näringsrekommendationerna. Det är verkligen viktigt. Ledamot Söderlund nämnde att Sverige har rekommendationer om viltkött, vilket är ett utmärkt exempel på varför sådana rekommendationer behövs. Sverige har haft problem med höga halter av cesium-137 i...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Grönt är ju inte lika med hälsosamt, det vill jag bara påpeka. En gammal trevlig sanning är att allt fett var farligt, 1970-1992 var kostrekommendationerna att allt fett mer eller mindre var farligt. Det rekommenderades att använda lightprodukter, till man förstod att man kan differentiera mellan de olika fetterna och vilka mängder vi behöver. Under...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-04-02

Tillgängliggör grundskolans läromedel MOT 11/2024-2025

Tack ledamot Höglund för ett lite mer nyanserat anförande. Jag tycker att det är lite lustigt att om föräldrar tackar nej till kommunens läromedel, vilket de kan göra, ska man då motsätta sig att familjer med kanske lite sämre ekonomiska resurser inte ska ha samma rätt som de mer välbärgade hemundervisarna? Jag anser att principen...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-03-31

Tillgängliggör grundskolans läromedel MOT 11/2024-2025

I den sista kommentaren är vi är fullständigt överens om att extremism är ingenting vi vill ha. Men är det verkligen genom hemskolning vi ska försöka komma åt detta och via tillsynsmyndigheten? Det känns väldigt konstigt att tillsynsmyndigheten ska agera som någon sorts Gestapo. När det gäller läromedel så återgår faktiskt de flesta barn till skolan...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-03-31

Tillgängliggör grundskolans läromedel MOT 11/2024-2025

Vi har också en del diskussioner kring barnens bästa. Att det skulle vara svårare att övergå till övrig utbildning har vi fått höra här i salen, men det inte stämmer alls. När det gäller vanlig tillsyn, så får man i årskurs nio ett intyg över fullgjord läroplikt, vilket fungerar som ett avgångsbetyg för att söka...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-03-31

Tillgängliggör grundskolans läromedel MOT 11/2024-2025

Talman! Jag tycker det är lite lustigt, det verkar finnas många som förstår och vet exakt hur hemskolning fungerar. Jag tror att jag är den enda föräldern, i det här lagtinget i alla fall, som faktiskt har hemskolade barn och jag tycker att det fungerar ypperligt. Det betyder inte att det inte finns problematik också. Men...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-03-31

Tillgängliggör grundskolans läromedel MOT 11/2024-2025

Jag tror att du gravt underskattar tillsynsenhetens kapacitet. Den fungerar ypperligt, och jag tror inte att det skulle vara en stor sak att erbjuda de personer som är intresserade av dessa läromedel. En viktig aspekt i den här hemskolningsdebatten är att dessa barn faktiskt innebär en besparing för kommunerna. Barnen kostar ingenting i form av lokalhyror,...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-03-31

Tillgängliggör grundskolans läromedel MOT 11/2024-2025

Den kostnaden skulle kommun också ha haft om barnen gick i skolan, och mer därtill. Du nämner i ditt anförande att man ska göra en ansökan om hemskolning, det gör man inte alls utan man gör en anmälan, det är en stor skillnad. Jag tycker också att det har varit lite för mycket prat om...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-03-31

Tillgängliggör grundskolans läromedel MOT 11/2024-2025

Jag tackar ledamot Löthman för ett i sin helhet bra och belysande anförande. Jag skulle vilja höra din åsikt. Det har framkommit att vi är lite oroliga över att tillsynen kan bli snedställd. Tillsynen bör fokusera på barnens färdigheter och hur de följer läroplanen, oavsett föräldrarnas politiska eller religiösa åsikter eller värdegrunder. Om man sköter...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-03-31

Tillgängliggör grundskolans läromedel MOT 11/2024-2025

Talman! Jag tackar ledamot Justin för ett mycket trevligt anförande. Det var belysande på många sätt, och jag tycker också att det är fint att du återigen kommer till pudelns kärna, barnens bästa och barnens bästa i fokus. Det är ju det vi alla i slutändan vill. Då kommer jag osökt in på, som du...

Johan Lindström / Replik / Remissdebatt / 2025-03-31

Landskapslag om cybersäkerhet och motståndskraft LF 13/2024-2025

Till att börja med skulle jag rekommendera att vi inväntar Finlands lagstiftning och hur de utformar den i sin helhet, samt vad som kommer att implementeras där. I nuvarande form är det mycket troligt att den här lagstiftningen kommer att bli strimlad eller skjuten med hagelgevär under lagstiftningskontrollen. Jag ser ingen mening med det. Man skulle...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-03-12

Landskapslag om cybersäkerhet och motståndskraft LF 13/2024-2025

Ja, om tillsyn, övervakning och implementering skulle skötas från rikets sida, så skulle det ju definitivt bli mindre kostsamt för Åland. Vi skulle ha mindre administration, vilket skulle göra det betydligt billigare. Jag ser därför inte ett problem med att vi skulle föra över detta och se till att behörigheten i grunden ligger hos Finland....

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-03-12

Landskapslag om cybersäkerhet och motståndskraft LF 13/2024-2025

Ja, när det kommer till den kompetens som krävs för att upprätthålla de krav som EU ställer, så saknas cybersäkerhetskompetensen på Åland. Under arbetets gång med utskottet har vi hört att det finns kanske två personer med relevant kompetens, men de rör på sig och de är otroligt kostsamma. Detta kommer att bli ett stort...

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-03-12

Landskapslag om cybersäkerhet och motståndskraft LF 13/2024-2025

Jag är, som sagt, väldigt skeptisk till att det här är ett bra ämne att testa behörigheten på. Jag ställer mig mycket tvivelaktig till det. Ett annat problem med lagstiftningen är att om vi ska godkänna ett lagförslag nu, som också hänvisar till finsk lagstiftning som inte ens existerar, så uppstår ett juridiskt problem....

Johan Lindström / Repliksvar / Första behandling / 2025-03-12