Sagt i salen

51 - 100 av totalt 250 tal

Observera att sökresultatet begränsas till max 250 inlägg.

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Tack, talman! Tack, ledamot Röblom. Stora trålare som suger upp fisk i storlekar som fotbollsplaner – det är verkligen dramatiskt, tycker jag. Jag anser att det är helt fruktansvärt och hemskt. Men varför gör man det? Jo, man kommer att använda fisken inom fiskeindustrin, som ledamoten nämner. Det är här hela problematiken ligger. Varför diskuterar...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Jag kommer att hålla Socialdemokraternas gruppanförande. Det är alltså inte mitt personliga anförande. Jag vill ge lite mer personliga repliker istället. Vi känner alla till, vi som är intresserade, miljö- och hållbarhetsarbete och vi ser att människans levnadssätt just nu är grundproblemet. Man kan inte pinpointa och säga att det är just ni som gör de...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Tack, talman! Frågan om vad som finns under ytan lyftes här i anförandet. Det finns ganska mycket information om detta. Man har forskat på miljöer i Östersjön och Ålands hav, och vi är medvetna om de olika problem som finns. Jag tycker att det är intressant. Jag är inte helt emot allt som ledamoten Wikström...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Det här är inte någon kritik. Jag försöker bara få saker och ting att hålla ihop i pusslet. Man ger ett förslag på att vi ska skapa en väldigt stor och omfattande naturskyddsplats i syfte att rädda sjön, som vi inte har någon forskning om. Vi vet inte om det finns något där som behöver...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Det förstår jag, och jag håller helt med om att den här frågan bör belysas på alla möjliga nivåer. Under förra mandatperioden var ledamoten Röblom själv ansvarig för sådana här frågor, bland annat vattenlagen. Kanske kunde man ha börjat arbeta med den här frågan lite tidigare, eftersom det inte är ett nytt fenomen. Jag vet att ledamoten...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Jag tycker att det var många åländska politiker, partier och olika organisationer som lyfte frågan under den förra mandatperioden. Men det blev ju inte så mycket konkret utfört i den förra landskapsregeringen heller. Det är därför jag tycker att det är så himla viktigt att, även om vi gör den här begränsningen, så kommer den,...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Tack, talman! Tack, ledamoten Lindén. Angående vart motionen ska remitteras, så håller jag med tidigare talare om att den bör remitteras till finans- och näringsutskottet. Dels för att vi har haft en praxis av att skicka liknande motioner dit tidigare, så jag ser ingen anledning att ändra på den. Dels handlar det också om arbetsbördan, som...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Nej, men det var ju det jag sade i min förra replik, att man har alla möjligheter från utskottet att begära utlåtanden och samarbeten med andra utskott. Det finns ingenting som hindrar detta. Men det betyder ju att majoriteten i utskottet måste vara överens, och att det finns tid och möjlighet att genomföra dessa saker....

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Tack, fru talman! Tack minister Josefsson. Det var verkligen ett mycket bra och uttömmande anförande som ministern höll. Jag tror att de flesta frågor som folk har haft kom fram precis i slutet av debatten. Det är lite tråkigt att vi andra ledamöter kanske inte tänkte på att ge ministern förtur och låta honom presentera här...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Jag vill bara tacka ledamoten Holmberg-Jansson för insikten. Det är just detta som diskuteras i olika nordiska sammanhang, hur explosionsartat det här har utvecklats. Något som vi inte trodde fanns, finns redan här nu. Som jag nämnde tidigare, lika enkelt som att beställa hem en laddare till din telefon eller ett mobilskal, kan du egentligen beställa...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-24

Säkra den ekonomiska grundtryggheten för placerade klienter MOT 8/2024-2025

Tack, talman! Tack, ledamoten Valve. I ledamotens anförande fanns det många anklagelser hit och dit om vem som bär ansvar och så vidare. Jag vill också påpeka att vi i vår självstyrelse har vi ett konkret exempel och en tydlig väg in i finska riksdagen via vår egen riksdagsledamot. Jag undrar om ledamoten Valve vill...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-24

Säkra den ekonomiska grundtryggheten för placerade klienter MOT 8/2024-2025

Nej, det är inte vettigt att vi står här och skyller på olika människor. Men det är också så att det faktiskt är en självstyrelsepolitisk fråga. Om man drar det till sin spets, så finns det inte adekvat vård på svenska i Finland. Vi ålänningar har också ett stort ansvar att upprätthålla den här rättigheten. Då...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-24

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Jag har inte kunnat ta del av någon verklig statistik, förutom den jag sökte upp när vi diskuterade tobakslagstiftningen tidigare här i plenum. Forskning tyder på att det egentligen inte är så många som har slutat röka, utan att de istället har börjat använda både nikotinpåsar och cigaretter. Dessutom har en väldigt stor grupp unga...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-24

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Tack, talman! Det handlar om alkohol, narkotika, doping och det spelpolitiska programmet för Åland. Det är inte bara en intressant läsning, utan också en påminnelse om de komplexa utmaningar vi står inför i vårt samhälle idag. Programmet bygger på både lokalkännedom och aktuell statistik och visar på en ny konsumtionskultur som skapar flera riskfyllda mönster....

Jessy Eckerman / Gruppanförande / Enda behandling / 2025-03-24

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Tack! I mitt anförande nämnde jag också hur stor procent av ungdomarna, enligt skolornas undersökningar, som har börjat använda nikotinpåsar i högstadiet. På något sätt får de tag i dem, och marknadsföringen av nikotinpåsar är omfattande. Det krävs inte många sekunders googling för att se att detta är något som nu sprids över hela Europa,...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-24

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Det var också väldigt intressant och bra information. Jag följer själv ganska många kanaler på sociala medier för att ta reda på hur det ser ut i olika länder. Det finns många föräldragrupper som lägger upp videor och berättar om när deras 12-13-åringar har tagit fentanyl, och det är verkligen hjärtskärande. Som sagt, vi har...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-24

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Tack, talman! Tack till ledamoten Holmberg-Jansson för att ni lyfter fram det positiva med spel. Det finns många imponerande exempel på hur barn, när de spelar, kan prata flytande engelska i en ganska låg ålder. De har full koll på olika ämnen och får möjlighet att träffa nya vänner som de annars aldrig skulle ha kommit...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-24

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Jag håller helt med dig om att det finns både positiva och negativa sidor av det här. Som ledamoten nämnde i sitt anförande finns det också de som ganska hänsynslöst försöker utnyttja situationen. Vi har ju åldersbegränsningar på det mesta annat, och det är väldigt viktigt att vi tillsammans ser till att skydda unga personer...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-24

Säkra den ekonomiska grundtryggheten för placerade klienter MOT 8/2024-2025

Tack, talman! Tack, minister Zekaj. Det är den finska regeringen som har beslutat att från och med 2025 upphöra med utbetalningen av folkpension till finska medborgare som befinner sig utomlands, främst i Sverige. Man räknar med att ungefär 26 000 individer berörs av detta beslut. Regeringen förväntar sig också att detta kommer att spara den...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-24

Säkra den ekonomiska grundtryggheten för placerade klienter MOT 8/2024-2025

Tack ministern för svaret och tack talman för ordet. Jag vill också understryka att det som jag tycker är jätteviktigt är att man måste ta hänsyn till klientens och individens vilja i den här frågan. Man kan inte köra över folk och flytta dem hit och dit; det brukar aldrig bli bra. Det här är...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-24

Återinförande av utkomststöd för ägarbostäder inom det grundläggande utkomststödet LF 17/2024-2025

Det är också ganska intressant att det i Obunden Samlings gruppanförande, resonerar man om de här kostnaderna, att nu blir det jättedyrt för kommunerna, KST och landskapet och så här. Men de facto, det här är ju samma pengar. Det här är ju exakt samma pengar som just nu finns på Åland och som flyttas...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-19

Återinförande av utkomststöd för ägarbostäder inom det grundläggande utkomststödet LF 17/2024-2025

Tack, fru talman! Tack, ledamot Wikström. Det är ett intressant resonemang och det som jag tänkt egentligen ställa frågor om till ledamoten har redan sagts i tre tidigare replikskiften. Så jag tänkte ta upp den här frågan om de här personerna nu som ledamoten Wikström egentligen tänker att ska få en tidsbegränsning, bli utan sitt...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-19

Redogörelse över självstyrelsepolitiska frågor enligt 36 § arbetsordningen för Ålands lagting RS 1/2024-2025

Tack, talman! Jag hade egentligen säkrat den här kommentaren i slutet ifall att det skulle ha blivit något elakheter här förut, men alla var ju rungande överens om att ledamoten Fellman hade ett bra anförande. Det har jag också. Jag tycker att det däremot är väldigt trevligt att vi lyfter självstyrelsen på ett nytt sätt...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-19

Redogörelse över självstyrelsepolitiska frågor enligt 36 § arbetsordningen för Ålands lagting RS 1/2024-2025

I en tidigare debatt här i lagtinget så hade vi lite olika förslag på hur man skulle kunna göra, och jag tycker fortfarande att när Åland har en representation, till exempel i Helsingfors så skulle Helsingfors, nödgat behöva ha en egen representation också på Åland, så att man har nära till hands till någon som...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-19

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Tack, talman! Tack, minister Zekaj för beskrivningen. Jag har ju själv varit med och jobbat under förra mandatperioden med programmet så är jag väl insatt i frågan. Men en sak som jag alltid reflekterar över är att vi har fina program, vi har fina skrivningar, vi har åtgärdsprogram och så vidare. Men sen när skon...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-19

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Jag är inte överhuvudtaget en förbudsivrare, men jag har jobbat hela mitt liv inom det sociala. Jag har jobbat med ungdomar som har farit riktigt illa. Det visar på forskning som är nu idag, att det ser helt annorlunda ut i samhället idag. Vi ser till exempel våld i nära relationer, alltid någon slags beroendeproblematik...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-19

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Det finns vissa ställen där utbudet är ganska begränsat, till exempel när det gäller tomter och mark. Det finns många exempel från kommunalpolitiken som belyser detta. Om man tänker på hela Åland, där förutsättningarna och befolkningsunderlaget har förändrats, kan man behöva använda en skola, till exempel, för att skapa lägenheter. Det här är en tanke...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Tack, talman! Ledamoten Egeland, jag tänker på den här statistiken. Siffrorna och datan om hur man egentligen ska göra för att sänka kostnaderna. När man läser det här dokumentet får man uppfattningen att det saknas verklig fakta, statistik och data. Det är ju en förutsättning för att man på ett konkret och riktigt sätt ska...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Nej, men de här tankarna och rapporterna handlar om hur man använder mark i storstäder och mer tätbebyggda områden, där det finns ett begränsat antal kvadratmeter att utnyttja. Det jag pratar om är samhällen där det är tättbebyggt och där ytorna används på ett sätt som tar mycket plats. Bilarna upptar en stor del av...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Man har kommit fram till att det är mycket smartare att bygga ovan jord. I framtiden kan det bli nödvändigt att ha just den byggnaden. Man bygger gärna parkeringshus i trä i framtiden och de kan användas som t.ex. kontorslokaler, bostäder eller andra affärslokaler. Detta är något som andra större städer och samhällen har börjat fundera...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Oj, tack! Det här är en jätteviktig fråga, och det är svårt att klämma in svaret på en minut. För det första vill jag säga att det finns allt för många hyresbostäder på Åland som visserligen har en viss standard, men som inte uppfyller kraven för tillgänglighetsanpassning. Det saknas hissar. Dessutom finns det en skevhet...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Det är så att vi har statistik på Åland som visar att det finns många ensamhushåll och ensamförsörjare med barn. Dessutom bor många äldre ensamma, liksom många unga. Vi måste ta hänsyn till detta när vi bygger bostäder och planerar hela samhället. Allt handlar kanske inte om att alla behöver äga ett eget hus och...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Tack, talman! Vicetalman, för några år sedan under förra mandatperioden, var ledamoten Fellman och jag på en konferens på Island där vi representerade Ålands lagting. Vi diskuterade bland annat klimatförändringar och havets höjning. Där var en man som var president för ett ö-samhälle som liknar Åland. Han berättade att de ser vecka för vecka, år...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Tack för det, talman! Byggsektorn på Åland spelar en avgörande roll i omställningen till ett hållbart samhälle. Den strategi för hållbart byggande som vi har framför oss innehåller många viktiga åtgärder. Men det mest avgörande är att det faktiskt finns resurser och att åtgärderna genomförs i praktiken. Annars riskerar detta att bli en trevlig pappersprodukt...

Jessy Eckerman / Gruppanförande / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Talman! Tack, minister Gunell! Äntligen får vi diskutera det här. Det har väl blivit uppskjutet, tror jag, sex gånger hittills. Det här är ett av mina specialintressen, och jag är verkligen jätteintresserad. Jag tänker på en sak när man pratar om hållbart byggande. När man väl investerar i och bygger en byggnad med en livslängd på...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Tack, talman! Tack, ledamoten Påvals. Ledamoten sade i början av sitt anförande att förr i tiden fanns det lägenheter med drag och dåligt inomhusklimat. Jag skulle vilja påstå att det inte alls handlar om förr i tiden, utan att det är vardagen och verkligheten för många hyresgäster på Åland just nu. Folk tvingas bo i...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Det finns många som faktiskt inte har råd att ha ett eget hus. Många människor vill gärna bo tätt tillsammans med andra och har därför inte så mycket yta. Problemet på Åland är att det på vissa platser finns väldigt många hyresbostäder, medan det på andra ställen överhuvudtaget inte finns några. Det finns både nya...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Nej, det var inte det jag åsyftade. Jag menar att varför skulle inte landskapsregeringen själva använda sig av statistik. Ledamoten nämnde i sitt anförande att man utökar kostnaderna för landskapsregeringen genom att anställa människor och ha olika statistik. Jag kommer inte ihåg helt ordagrant, men det var det jag reagerade på. Om ledamoten inte menade...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Samma person pratade också på det stora CAP-strategimötet om problematiken. Jag väljer faktiskt att på riktigt tro på forskare, på mätningar och på människor som har sina egna ögonvittnen hur andra delar av världen också drabbas av att vi antagligen, enligt vicetalman Måtar, kan hålla på hur vi vill. För att vi har väl inga...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Ändring av tobakslagen LF 16/2024-2025

Tack, talman! Tack ledamot Mattsson. Jag vill ha med detta i protokollet, därför ger jag en kommentar till Mattssons anförande. I januari hade Svenska Yle en debatt i ett program som heter "Slaget efter tolv". Programmet handlade om samma ärende som vi diskuterar idag, men med infallsvinkeln om huruvida det vita snuset skapar nya nikotinister. Jag vill...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-10

Ändring av tobakslagen LF 16/2024-2025

Ja, det beror lite på hur bostadsanslutningen ser ut. Som ledamoten Egeland nämnde i sin replik, kan det faktiskt vara så att om folk står ute på gården, kan det skapa missförhållanden för andra boende i huset. Jag tänker också på hälsa i skolan på Åland. I den senaste rapporten jag kunde hitta visar att 33...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-10

Ändring av tobakslagen LF 16/2024-2025

Tack, talman! Tack ledamoten Röblom. Det är spännande att ledamoten drog en parallell till fossilindustrin, för här har vi samma skrot och korn. På ett sätt har dessa industrier väldigt stora finansiella vinster i att deras skadliga beteenden, oavsett vilken sida man väljer, får fortsätta. Man kan läsa på lite om deras interna forskning och...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-10

Ändring av tobakslagen LF 16/2024-2025

Tack, talman! Tack ledamoten Holmberg. Jag tycker att ledamoten höll ett engagerat anförande, men jag hade behövt 15 repliker så jag försöker sammanfatta mig kort. För det första talade ledamoten om fakta från forskning, men också väldigt starkt och klart för lobbyistorganisationerna och de som tjänar på att unga människor hamnar i ett nytt beroende. Han...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-10

Ändring av tobakslagen LF 16/2024-2025

Min uppfattning är att det finns en enorm mängd pengar att tjäna på nikotin, som är ett mycket beroendeframkallande ämne. Förr försökte man marknadsföra cigaretter på alla möjliga hälsosamma sätt. Jag är lite orolig för att vi nu, utan tillräcklig långtidsforskning, riskerar att få en helt ny generation som kommer att drabbas av allvarliga hjärt-...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-10

Ändring av tobakslagen LF 16/2024-2025

Tack, fru talman! Tack, ledamoten Egeland. Jag undrar hur ledamoten ser på det här. I sitt anförande talade han om hyressammanslutningar och olika rättigheter att få röka i sin egen lägenhet och på sin egen balkong. Men jag tänker också på att om det är ett större hus, så finns det ju grannar och andra...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-10

Ändring av tobakslagen LF 16/2024-2025

Tack, talman! Tack, ledamoten Holmberg-Jansson. Kan man sluta röka med hjälp av nikotinpåsar? Ja, det kanske man kan göra. Men det finns en vetenskaplig studie som involverade 4 333 norska rökare, vilket jag tycker är intressant. Deltagarna ingick frivilligt i studien, där man undersökte om det var lättare att sluta röka. Studien visar att de som...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-10

Ändring av tobakslagen LF 16/2024-2025

Jag tänker att min tidigare replik får tala för sig själv i det här svaret. Jag skulle också vilja gå vidare med att påpeka att man ofta pratar om att detta är ett tobaksfritt snus. Nej, nikotinet kommer alltid från tobaksplantan, och det är ingen annan än de tidigare cigarettbolagen som nu försöker marknadsföra den...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-10

Ändring av tobakslagen LF 16/2024-2025

Ja, man måste också tänka, jag har hittat en rapport från CAN som visar att 96 % av alla som brukar tobak, alltså runt om i världen, börjar i tonåren eller tidigare. Det är ganska skrämmande. Nästan ingen vuxen person börjar med det här. Det har att göra med diskussioner om hjärnans utveckling, och vi...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-10

Ändring av tobakslagen LF 16/2024-2025

Tack, talman! Tack, ledamoten Lindén! Under hela den här diskussionens gång så tycker jag att det har framkommit ganska bra att den här produkten inte är vetenskapligt bevisad att den ersätter rökning, utan att folk istället blandmissbrukar både cigaretter och nikotinpåsar. Nikotinhalterna är så höga att man inte kan jämföra det med vanligt snus som...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-10

Ändring av tobakslagen LF 16/2024-2025

Ja, det är så att marknadsföringen av dessa produkter sker inte av vem som helst. Det är tobaksindustrin som tappar sina intäkter när folk slutar röka. Tidigare har man kunnat se på historiken av marknadsföring och hur man försöker påverka människor att tro olika saker. Jag själv brukar följa sociala medier, som TikTok och Instagram, och...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-10