Sagt i salen

1 - 50 av totalt 250 tal

Observera att sökresultatet begränsas till max 250 inlägg.

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Tack, talman! Vi som deltog i utskottsbehandlingen av det här lagförslaget var ju också där, både fysiskt och mentalt. Jag själv är ersättare för ledamoten Lindén om han är borta, men han har också varit på plats, precis som jag. Vi har suttit på samma hörande och varit med och skrivit samma betänkande. Jag ställer...

Jessy Eckerman / Replik / Första behandling / 2025-04-28

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Vi diskuterar ärendet som är utskottets betänkande. Det är det vi tar ställning till idag i den här diskussionen. Vi som också lyssnade på den förra debatten, innan ärendet bordlades, kan konstatera att minister Gunell förtydligade frågan klart och tydligt. Det handlar om plan- och bygglagen och hur svårt det är att inhämta information från kommunerna....

Jessy Eckerman / Replik / Första behandling / 2025-04-28

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Tack, talman! Jag måste säga så här: för oss seriösa politiker som gör vårt jobb och följer de uttalade reglerna om hur det här lagtinget ska fungera, så vet vi alla att det kan hända mycket från dag 1 till dag 2. Samhället utvecklas ständigt. När vi diskuterade de frågor som vi hade i utskottet...

Jessy Eckerman / Replik / Första behandling / 2025-04-23

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Tack, talman! Tack ledamot Mansén för en mycket bra genomgång av utskottets behandling och betänkande, precis som det ska vara. Det var en utmärkt och pedagogisk presentation av framtiden och olika tankar. Ledamoten Mansén och jag brukar ha goda diskussioner och ett bra samarbete i dessa energifrågor. Jag vill verkligen tacka för att ledamoten tog...

Jessy Eckerman / Replik / Första behandling / 2025-04-23

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Tack, talman! Tack, minister Gunell. Det var ett intressant anförande om plan- och bygglagen. Jag hoppas att ministern fortsätter sin strävan att stärka Ålands resiliens, med fokus på ett starkt vatten- och avloppsnät. Allt detta syftar till att skapa en mer sammanhållen struktur. Jag tycker att ministern har gjort ett jättebra jobb i denna fråga....

Jessy Eckerman / Replik / Första behandling / 2025-04-23

Ändring av studiestödslagen LF 21/2024-2025

Jag vill bara förtydliga att personer med ägobostad och lägre inkomst oftast tillhör en specifik grupp. Enligt underlagsmaterialet handlar det om ensamstående, kanske närståendevårdare, äldre kvinnor som bor på landsbygden eller i skärgården. i har tidigare diskuterat att det finns för lite hyresbostäder, och det är verkligen en brist. Precis de här utsatta människorna är...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-04-23

Ändring av studiestödslagen LF 21/2024-2025

Tack, talman! Tack, ledamot Holmberg. Jag vill egentligen ställa en fråga, eftersom ledamoten tog upp i sitt anförande byte av oljepannor och stödet till sådana investeringar i husen. I ett tidigare replikskifte har jag lyft fram äldre personer som bor på landsbygden, i äldre hus, och som har enorma oljeräkningar. Det är just sådana här...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-04-23

Ändring av studiestödslagen LF 21/2024-2025

Tack för förtydligandet. Det är intressant, för från min sida ser jag sådana här stöd som en möjlighet att investera i sin bostad och få ner sina driftkostnader. I längden kan detta också innebära att man kan bo kvar längre i sitt eget hus. Det är en betydande ekonomisk vinning, både för individens välmående och...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-04-23

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Tack, talman! Tack till ledamoten Wikström för presentationen till den del av utskottets betänkande som han presenterade. Jag har också deltagit som ersättare i utskottet och varit närvarande vid nästan varje behandling i det här ärendet. Jag vill också rikta mig till dem som står här med förvåning över att utskottsordföranden valde att först presentera utskottets samlade...

Jessy Eckerman / Replik / Första behandling / 2025-04-23

Ändring av studiestödslagen LF 21/2024-2025

Jag tror också att salen börjar fundera på kongruensen i det här replikskiftet. Men saken är fortfarande den att den ena lagen handlar om ett utkomststöd. Ett utkomststöd får du inte om du har råd att till exempel köpa en ägarbostad i en väldigt dyr stad. Ett utkomststöd kan du däremot få om du bor ute...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-04-23

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Tack fru talman! Tack ledamot Lindström. Jag har en fråga. I vanliga fall, när det när det lyfts motioner och det lyfts förslag här i lagtinget, så brukar ju Obunden Samling och den här sidan av salen vara väldigt kritiska till att man ska tillföra förvaltningen mera arbetsuppgifter, mera byråkrati och tillsätta nya tjänstemän. Är...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Men hur ska jag säga? Ja, jag kan hålla med om det här. I mitt anförande lyfte jag just det här med att man kanske vill hålla fast vid ohälsosamma näringsrekommendationer, just för att det är så praktiskt att folk får sitta och äta blodtryckssänkande medicin. Jag vet inte, jag kanske låter som en konspiratorisk...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Jag tänker också på att man i debatten har lyft frågan om att skapa ett resilient och hållbart samhälle med vår konsumtion. Jag har också kommit fram till att det krävs ungefär 15 000 liter vatten för att producera ett kilo nötkött. Men potatis, mina vänner, potatis kräver endast 290 liter vatten. Det visar ju...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Jag kommer att hålla mitt enskilda anförande lite senare. Jag tänker inte ta upp så mycket, men det finns några saker som inte riktigt går ihop. Vad menar man med folkhälsan? Vilken evidensbaserad forskning lyssnar Obunden Samling på när man påstår att köttproduktion och animalier är det viktigaste och mest hälsosamma? Till exempel ser vi en...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-04-02

Ålandsanpassa de nordiska näringsrekommendationerna MOT 12/2024-2025

Tack, talman! Det har varit en bra och mångfacetterad diskussion. Jag vill lyfta min syn på saken. Vi lever i en tid där klimatpåverkan, miljöförstöring och ohållbar resursförbrukning får allt större utrymme i debatten. Våra nationella näringsrekommendationer måste vila på vetenskap, med folkhälsan i centrum, samtidigt som vi beaktar utmaningarna inom livsmedelsproduktionen – både globalt och...

Jessy Eckerman / Anförande / Remissdebatt / 2025-04-02

Rimliga krav för Ålands avtalsbrandkårer MOT 9/2024-2025

Angående frågan om svenska språket så vill jag bara lyfta att min uppfattning är att tidigare har räddningsväsendet på Åland, alla samlade, varit väldigt duktiga med att se till att det ska finnas utbildningar och utbildningsmaterial på svenska, och faktiskt varit drivande i den här frågan också på den finska sidan för att säkra den...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Ministern var, liksom jag, med i förra perioden av Ålands lagting, och man lärde sig ganska snabbt att inom olika utskott finns det också olika hierarkier. Det finns de som räknas som viktiga, och här ska man sitta. Här fattas alla tuffa beslut. Finans- och näringsutskottet är verkligen kungen av alla utskott. Det är en...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Rimliga krav för Ålands avtalsbrandkårer MOT 9/2024-2025

Tack, fru talman! Tack till ledamoten Mansén för ett klargörande, tydligt och bra anförande. Jag ser på den här frågan, precis som ledamoten, att om man är en person som är med i en frivillig brandkår, så kanske man har ett eget ansvar att hålla sig i gott fysiskt skick. Det är viktigt att man...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Tack för det, talman, och bästa lagting! Den oro som finns i samhället kring det storskaliga trålfiskets påverkan på våra fiskbestånd är välgrundad. Miljöorganisationer och lokala fiskare har länge efterlyst striktare regleringar för att skydda ekosystemet. Detta är ingen ny fråga – den har lyfts vid flera tillfällen och diskuterats av svenska, finska och åländska...

Jessy Eckerman / Gruppanförande / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Tack, talman! Tack, ledamot Röblom. Stora trålare som suger upp fisk i storlekar som fotbollsplaner – det är verkligen dramatiskt, tycker jag. Jag anser att det är helt fruktansvärt och hemskt. Men varför gör man det? Jo, man kommer att använda fisken inom fiskeindustrin, som ledamoten nämner. Det är här hela problematiken ligger. Varför diskuterar...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Jag kommer att hålla Socialdemokraternas gruppanförande. Det är alltså inte mitt personliga anförande. Jag vill ge lite mer personliga repliker istället. Vi känner alla till, vi som är intresserade, miljö- och hållbarhetsarbete och vi ser att människans levnadssätt just nu är grundproblemet. Man kan inte pinpointa och säga att det är just ni som gör de...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Tack, talman! Frågan om vad som finns under ytan lyftes här i anförandet. Det finns ganska mycket information om detta. Man har forskat på miljöer i Östersjön och Ålands hav, och vi är medvetna om de olika problem som finns. Jag tycker att det är intressant. Jag är inte helt emot allt som ledamoten Wikström...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Det här är inte någon kritik. Jag försöker bara få saker och ting att hålla ihop i pusslet. Man ger ett förslag på att vi ska skapa en väldigt stor och omfattande naturskyddsplats i syfte att rädda sjön, som vi inte har någon forskning om. Vi vet inte om det finns något där som behöver...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Det förstår jag, och jag håller helt med om att den här frågan bör belysas på alla möjliga nivåer. Under förra mandatperioden var ledamoten Röblom själv ansvarig för sådana här frågor, bland annat vattenlagen. Kanske kunde man ha börjat arbeta med den här frågan lite tidigare, eftersom det inte är ett nytt fenomen. Jag vet att ledamoten...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Jag tycker att det var många åländska politiker, partier och olika organisationer som lyfte frågan under den förra mandatperioden. Men det blev ju inte så mycket konkret utfört i den förra landskapsregeringen heller. Det är därför jag tycker att det är så himla viktigt att, även om vi gör den här begränsningen, så kommer den,...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Tack, talman! Tack, ledamoten Lindén. Angående vart motionen ska remitteras, så håller jag med tidigare talare om att den bör remitteras till finans- och näringsutskottet. Dels för att vi har haft en praxis av att skicka liknande motioner dit tidigare, så jag ser ingen anledning att ändra på den. Dels handlar det också om arbetsbördan, som...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Nej, men det var ju det jag sade i min förra replik, att man har alla möjligheter från utskottet att begära utlåtanden och samarbeten med andra utskott. Det finns ingenting som hindrar detta. Men det betyder ju att majoriteten i utskottet måste vara överens, och att det finns tid och möjlighet att genomföra dessa saker....

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Tack, fru talman! Tack minister Josefsson. Det var verkligen ett mycket bra och uttömmande anförande som ministern höll. Jag tror att de flesta frågor som folk har haft kom fram precis i slutet av debatten. Det är lite tråkigt att vi andra ledamöter kanske inte tänkte på att ge ministern förtur och låta honom presentera här...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-26

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Jag vill bara tacka ledamoten Holmberg-Jansson för insikten. Det är just detta som diskuteras i olika nordiska sammanhang, hur explosionsartat det här har utvecklats. Något som vi inte trodde fanns, finns redan här nu. Som jag nämnde tidigare, lika enkelt som att beställa hem en laddare till din telefon eller ett mobilskal, kan du egentligen beställa...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-24

Säkra den ekonomiska grundtryggheten för placerade klienter MOT 8/2024-2025

Tack, talman! Tack, ledamoten Valve. I ledamotens anförande fanns det många anklagelser hit och dit om vem som bär ansvar och så vidare. Jag vill också påpeka att vi i vår självstyrelse har vi ett konkret exempel och en tydlig väg in i finska riksdagen via vår egen riksdagsledamot. Jag undrar om ledamoten Valve vill...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-24

Säkra den ekonomiska grundtryggheten för placerade klienter MOT 8/2024-2025

Nej, det är inte vettigt att vi står här och skyller på olika människor. Men det är också så att det faktiskt är en självstyrelsepolitisk fråga. Om man drar det till sin spets, så finns det inte adekvat vård på svenska i Finland. Vi ålänningar har också ett stort ansvar att upprätthålla den här rättigheten. Då...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-24

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Jag har inte kunnat ta del av någon verklig statistik, förutom den jag sökte upp när vi diskuterade tobakslagstiftningen tidigare här i plenum. Forskning tyder på att det egentligen inte är så många som har slutat röka, utan att de istället har börjat använda både nikotinpåsar och cigaretter. Dessutom har en väldigt stor grupp unga...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-24

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Tack, talman! Det handlar om alkohol, narkotika, doping och det spelpolitiska programmet för Åland. Det är inte bara en intressant läsning, utan också en påminnelse om de komplexa utmaningar vi står inför i vårt samhälle idag. Programmet bygger på både lokalkännedom och aktuell statistik och visar på en ny konsumtionskultur som skapar flera riskfyllda mönster....

Jessy Eckerman / Gruppanförande / Enda behandling / 2025-03-24

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Tack! I mitt anförande nämnde jag också hur stor procent av ungdomarna, enligt skolornas undersökningar, som har börjat använda nikotinpåsar i högstadiet. På något sätt får de tag i dem, och marknadsföringen av nikotinpåsar är omfattande. Det krävs inte många sekunders googling för att se att detta är något som nu sprids över hela Europa,...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-24

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Det var också väldigt intressant och bra information. Jag följer själv ganska många kanaler på sociala medier för att ta reda på hur det ser ut i olika länder. Det finns många föräldragrupper som lägger upp videor och berättar om när deras 12-13-åringar har tagit fentanyl, och det är verkligen hjärtskärande. Som sagt, vi har...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-24

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Tack, talman! Tack till ledamoten Holmberg-Jansson för att ni lyfter fram det positiva med spel. Det finns många imponerande exempel på hur barn, när de spelar, kan prata flytande engelska i en ganska låg ålder. De har full koll på olika ämnen och får möjlighet att träffa nya vänner som de annars aldrig skulle ha kommit...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-24

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Jag håller helt med dig om att det finns både positiva och negativa sidor av det här. Som ledamoten nämnde i sitt anförande finns det också de som ganska hänsynslöst försöker utnyttja situationen. Vi har ju åldersbegränsningar på det mesta annat, och det är väldigt viktigt att vi tillsammans ser till att skydda unga personer...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-24

Säkra den ekonomiska grundtryggheten för placerade klienter MOT 8/2024-2025

Tack, talman! Tack, minister Zekaj. Det är den finska regeringen som har beslutat att från och med 2025 upphöra med utbetalningen av folkpension till finska medborgare som befinner sig utomlands, främst i Sverige. Man räknar med att ungefär 26 000 individer berörs av detta beslut. Regeringen förväntar sig också att detta kommer att spara den...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-24

Säkra den ekonomiska grundtryggheten för placerade klienter MOT 8/2024-2025

Tack ministern för svaret och tack talman för ordet. Jag vill också understryka att det som jag tycker är jätteviktigt är att man måste ta hänsyn till klientens och individens vilja i den här frågan. Man kan inte köra över folk och flytta dem hit och dit; det brukar aldrig bli bra. Det här är...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-24

Återinförande av utkomststöd för ägarbostäder inom det grundläggande utkomststödet LF 17/2024-2025

Det är också ganska intressant att det i Obunden Samlings gruppanförande, resonerar man om de här kostnaderna, att nu blir det jättedyrt för kommunerna, KST och landskapet och så här. Men de facto, det här är ju samma pengar. Det här är ju exakt samma pengar som just nu finns på Åland och som flyttas...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-19

Återinförande av utkomststöd för ägarbostäder inom det grundläggande utkomststödet LF 17/2024-2025

Tack, fru talman! Tack, ledamot Wikström. Det är ett intressant resonemang och det som jag tänkt egentligen ställa frågor om till ledamoten har redan sagts i tre tidigare replikskiften. Så jag tänkte ta upp den här frågan om de här personerna nu som ledamoten Wikström egentligen tänker att ska få en tidsbegränsning, bli utan sitt...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-19

Redogörelse över självstyrelsepolitiska frågor enligt 36 § arbetsordningen för Ålands lagting RS 1/2024-2025

Tack, talman! Jag hade egentligen säkrat den här kommentaren i slutet ifall att det skulle ha blivit något elakheter här förut, men alla var ju rungande överens om att ledamoten Fellman hade ett bra anförande. Det har jag också. Jag tycker att det däremot är väldigt trevligt att vi lyfter självstyrelsen på ett nytt sätt...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-19

Redogörelse över självstyrelsepolitiska frågor enligt 36 § arbetsordningen för Ålands lagting RS 1/2024-2025

I en tidigare debatt här i lagtinget så hade vi lite olika förslag på hur man skulle kunna göra, och jag tycker fortfarande att när Åland har en representation, till exempel i Helsingfors så skulle Helsingfors, nödgat behöva ha en egen representation också på Åland, så att man har nära till hands till någon som...

Jessy Eckerman / Replik / Remissdebatt / 2025-03-19

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Tack, talman! Tack, minister Zekaj för beskrivningen. Jag har ju själv varit med och jobbat under förra mandatperioden med programmet så är jag väl insatt i frågan. Men en sak som jag alltid reflekterar över är att vi har fina program, vi har fina skrivningar, vi har åtgärdsprogram och så vidare. Men sen när skon...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-19

Ålands landskapsregerings alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiska program 2025 - 2028 M 3/2024-2025

Jag är inte överhuvudtaget en förbudsivrare, men jag har jobbat hela mitt liv inom det sociala. Jag har jobbat med ungdomar som har farit riktigt illa. Det visar på forskning som är nu idag, att det ser helt annorlunda ut i samhället idag. Vi ser till exempel våld i nära relationer, alltid någon slags beroendeproblematik...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-19

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Det finns vissa ställen där utbudet är ganska begränsat, till exempel när det gäller tomter och mark. Det finns många exempel från kommunalpolitiken som belyser detta. Om man tänker på hela Åland, där förutsättningarna och befolkningsunderlaget har förändrats, kan man behöva använda en skola, till exempel, för att skapa lägenheter. Det här är en tanke...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Tack, talman! Ledamoten Egeland, jag tänker på den här statistiken. Siffrorna och datan om hur man egentligen ska göra för att sänka kostnaderna. När man läser det här dokumentet får man uppfattningen att det saknas verklig fakta, statistik och data. Det är ju en förutsättning för att man på ett konkret och riktigt sätt ska...

Jessy Eckerman / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Nej, men de här tankarna och rapporterna handlar om hur man använder mark i storstäder och mer tätbebyggda områden, där det finns ett begränsat antal kvadratmeter att utnyttja. Det jag pratar om är samhällen där det är tättbebyggt och där ytorna används på ett sätt som tar mycket plats. Bilarna upptar en stor del av...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Man har kommit fram till att det är mycket smartare att bygga ovan jord. I framtiden kan det bli nödvändigt att ha just den byggnaden. Man bygger gärna parkeringshus i trä i framtiden och de kan användas som t.ex. kontorslokaler, bostäder eller andra affärslokaler. Detta är något som andra större städer och samhällen har börjat fundera...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Oj, tack! Det här är en jätteviktig fråga, och det är svårt att klämma in svaret på en minut. För det första vill jag säga att det finns allt för många hyresbostäder på Åland som visserligen har en viss standard, men som inte uppfyller kraven för tillgänglighetsanpassning. Det saknas hissar. Dessutom finns det en skevhet...

Jessy Eckerman / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17