Sagt i salen

51 - 100 av totalt 183 tal

Harmoniserade regler för jakt på vitsvanshjort, rådjur och älg LF 14/2024-2025

Tack, talman! Det kanske inte framkommer riktigt min personliga åsikt, men jag vill inte fördröja vitsvansetableringen för jag finner det vara ett trevligt vilt att jaga och en fin naturresurs. Men jag vet att på vissa områden på fasta Åland där man ännu inte har riktigt fått vitsvanshjorten på samma sätt. Där finns det en...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-01-22

Harmoniserade regler för jakt på vitsvanshjort, rådjur och älg LF 14/2024-2025

Talman! Jag är inte alls säker på att kravet på 150 ha kommer att medföra mindre antal fällda vitsvanshjortar. För även jägare som inte har någon mark över huvud taget, kan ansluta sig till ett jaktlag och på det viset få tillgång till andras mark att jaga på. Jag ser inte att man kan göra...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2025-01-22

Harmoniserade regler för jakt på vitsvanshjort, rådjur och älg LF 14/2024-2025

Tack, talman! Jag hör vad ledamoten säger och vi kan enas om att vi är oeniga. Men om man följer ledamotens resonemang så kan det också finnas markägare som inte vill ha varken rådjur och älg på sin mark. Ska man då också släppa på arealkrav även för dem? Så kan alla göra lite som...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2025-01-22

Harmoniserade regler för jakt på vitsvanshjort, rådjur och älg LF 14/2024-2025

Talman! Idag debatterar vi ett lagförslag som handlar om att anpassa regelverket för vitsvanshjorten till dess nuvarande status och utveckling på Åland. Samtidigt passar man på att göra lite preciseringar och justeringar av rådjursjakten. Behovet av detta lagförslag har särskilt lyfts av jaktvårdsföreningarna i Kumlinge och Brändö, där vitsvanshjorten är starkt etablerad sedan länge. Den första...

Benny Pettersson / Gruppanförande / Remissdebatt / 2025-01-22

Vår demokrati – landskapsregeringens demokratistrategi för 2025 - 2031 M 1/2024-2025

Talman! Jag är helt enig med ledamoten Fellman som påpekar att demokratin inte vinner på personliga påhopp. Inte heller som ledamoten själv sa, att teaterföreställningar och liknande är en del av debatten. Som ganska ny här i salen blir jag emellanåt chockad över hur debatten bedrivs. Jag anser att en lite mer stram och kanske...

Benny Pettersson / Replik / Enda behandling / 2025-01-20

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Gällande tvärgående och trafik i fem månader så har ledamot Valve helt rätt i att man sparar i bränsle. Det blir ungefär 186 000 som man sparar med att trafikera i fem månader. Däremot så finns det ingenting som helst som tyder på att man kan få ett fartyg för tolv månader, men betala endast...

Benny Pettersson / Replik / Enda behandling / 2024-12-12

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Med min erfarenhet och min förankring i branschen så finns det inget rederi som vågar säga upp sin personal och samtidigt förvänta sig att personal som är inkörd på fartyget ska stå med kappsäcken i tamburen, redo att jobba i fem månader efter att ha varit hemma hela vintern. Dessutom är det fem månader...

Benny Pettersson / Replik / Enda behandling / 2024-12-12

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Nu har jag inte varit med och deltagit i alla diskussioner som regeringen har haft kring skolfartyget. Men i min roll som styrelseordförande för sjösäkerhetscentret så har jag haft diskussioner. Man har försökt att utöka försäljningen av skolfartygets tjänster. Man har ett avtal med Gotland där man hyr ut henne. Men problemet har varit att...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Jag borde ha haft mina anteckningar med här. Men taget ur minnet så kostar hon ungefär 540 000 i året, intäkterna ligger någonstans runt 130 000-140 000 och då är det interndebitering och externdebitering Så ungefär en halv miljon rör det sig om. Jag hoppas att det var svar på frågan.

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Att skolfartyget har varit satt under lupp är ju ingenting som är nytt. Det har varit under lupp i många budgeter. Ibland så måste man trycka på lite politiskt för att komma fram till de här kreativa lösningarna. Ibland måste man få tumskruvarna på sig helt enkelt. Om det finns ett privat initiativ som vill...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Ja, jag tror att jag kan bidra lite grann med hur det är att ha praktikanter. Jag har hållit på med det runt 25 år. Som sagt så är det krävande, men det är också givande. Även fast man ibland tycker att det är jobbigt så måste man också tänka på att det är...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Det var helt avsiktligt av mig att säga så. Har vi råd med sjökaptensutbildningen? Jag vill att den frågan ska diskuteras. Jag vill inte att den ska läggas ner, men den måste diskuteras eftersom det har funnits problem med den så pass länge. Vad gäller misshandel av sjöfartsutbildningen så skulle jag inte använda de orden....

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Vi ska också komma ihåg att vår värld i form av ekonomi ändrar också hela tiden. Avräkningsbeloppet minskade med 8 miljoner och det kom över en natt. Vi har ett jättestort underskott. Vi måste våga agera lite snabbare också. Vi kan inte alla gånger ha allting på plats, utan det får bli en process. Nu...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Ja, en liknande lösning har man gjort i Kotka. Där tog man över en ganska likadan båt som Tursas och Uisko, den heter Merikarhu. Nu känner jag inte till vad man exakt har gjort, men jag läste en finskspråkig artikel idag där det stod att man byggde om den så att den passade som...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Jag vill ta tillfället i akt att tala om regeringens avsikt att avyttra skolfartyget Michael Sars. Här behöver vi skilja på högskolans och yrkesgymnasiets olika behov och användning av ett skolfartyg. För mig är det tydligt att det framförallt är yrkesgymnasiet som har störst nytta av ett sådant fartyg. Det ger eleverna en ovärderlig...

Benny Pettersson / Anförande / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Det var bra att ledamoten lyfte praktikplatser, för de finns det inte för många av. Jag ser ett intresse för rederierna, om man skulle gå in för ett privat initiativ, då skulle man ha möjligheter att kunna effektivisera praktikplatserna lite så att man får folk snabbare ut i arbete. Det skulle kunna vara en...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Jo, att man måste tänka nytt har nog blivit väldigt uppenbart. Jag tror mycket på distansundervisning i sådana här ämnen som rör lagar och till exempel när man lär ut sjövägsregler. En lärare som är baserad i Mariehamn så kan undervisa även åt andra skolor bara man synkroniserar lite. Däremot mera specialiserade saker, så...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Man är inte bara vill ha en besparing. Vi är så illa tvungna när ekonomin ser ut som den gör och den kan vi inte fly ifrån.

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Jag tror att vi kommer att ha bättre möjligheter eftersom vi också använder skärgårdsfärjorna på ett annat sätt än tidigare. Vad gäller handledarersättningar så har jag också fått sådana i tiderna, det var inte det som satte smöret på min smörgås kan jag säga. Men det är klart att det hjälper ju till lite också....

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Vi värnar om sjöfarten på Åland, därom råder det inga tvivel. Det som jag lite i mitt anförande försökte komma till var att frågan är större än bara skolfartyget. Vi behöver få helheten att fungera, för får vi inte det så då behövs skolfartyget ännu mindre. Vi måste fokusera på att vi måste kunna erbjuda...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Jag skulle vilja säga att en ansvarsfull politik är att identifiera var vi gör mest nytta för pengarna som vi har att förbruka. Som vi har hört så kommer vi att behöva dra ned med 4,4 miljoner under hela mandatperioden. Då måste man helt enkelt gå in och titta var det gör mest nytta. I dagens...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Jag tänker kommentera lite grann om det här med dynamisk prissättning. Jag satt med en liten informell infragrupp som har hjälpt ministern lite grann med olika funderingar. Där fick vi i höranden höra att den här dynamiska prissättningen, som nog var en god idé från början, inte har gett de resultat som man hade...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Ja, nu var ju rabatten redan kraftig och ändå så kommer man inte till det resultatet som man ville ha. Så nästa steg är förstås att göra avgången gratis och då får man säkert upp statistiken lite grann. Men det blir lite klent i kassan sen förstås eftersom avgifterna beräknas inbringa ungefär 1,6 miljoner och det...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Jag tänkte nämna några ord om investeringarna i bro- och hamnutbytesprogrammet där den här regeringen fortsätter arbetet som den förra regeringen påbörjade. Ännu återstår nio broar att förnya i den omfattande programmet, att byta ut sådant som är uttjänt. Jag tänkte ta tillfället i akt att lite berätta rent praktiskt vad vi får...

Benny Pettersson / Anförande / Remissdebatt / 2024-11-15

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Ledamot Lindén ställer mig i en lite svår sits eftersom ni ställer mig en fråga och det är jag som ska fråga er. Nu får jag göra lite som i tv programmet Jeopardy, formulera mitt svar som en fråga. Tror ledamot Lindén att problemen som de facto finns med sjöfartsutbildningen inom högskolan är endast...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-11-15

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Jag tror att vi ska göra skillnad på utnyttjande av skolfartyget vad gäller högskolan å ena sidan och yrkesgymnasiet å andra sidan. Jag tror att det är helt fullt bra utnyttjat av yrkesgymnasiet, men av högskolan tror jag det kunde finnas förbättringar. Jag gick själv till styrman 1996 och då hade vi också ett...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-11-15

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Tack, talman! Tack för klargörandet. Vi är ju dock inte där än att vi har en färja till och vi vet inte om vi får en sådan heller, om vi hittar en sådan. Sedan är det främst på eftermiddagen som lokaltrafiks behovet sker. Om man går in för en sådan lösning som ledamoten förespråkar så...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-15

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Vi får nog anledning att diskutera det många gånger ännu. Rent generellt sett är matarfärjorna ganska billiga i drift. De är billiga i bunker och det är få besättningsmän ombord. Jag tror ändå att man ska satsa generellt på den totala servicenivån och styra kostnaderna på det sättet istället.

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-15

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Det är ett argument, det finns många. Jag tänkte att det här är ett argument som kanske är lite nytt i sammanhanget. Så tänkte jag att jag skulle lite tilltala ledamot Kanborg som jag vet att är en flitig båtåkare. Problemet är med alla butiker, i Kumlinge i alla fall, att de är så långt...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-15

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Vad gäller Michael Sars så får man väl ändå höja lite på ögonbrynen för Obunden Samlings nyvunna intresse för sjösäkerhets centrumets verksamhet. Det var inte länge sedan, närmare bestämt 20.5 det här året som man i budgetmotion nummer 16 2023-2024. Jag citerar; Obunden Samling vill spara exempelvis genom att avsluta sjösäkerhets centrumet. Som bekant...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-11-14

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Så och ena sidan påverkas utbildningen av negativt av att man lägger ner eller att man säljer Sars. Å andra sidan så påverkas den inte av att man lägger ned sjösäkerhets centrum som ändå har en ganska stor del av kurserna som eleverna behöver ha. Jag får inte riktigt ihop det där. Eftersom man...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-11-14

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Tvärt emot, jag tänker nu på motion nr 9, fasa ut fiskodling i öppna kassar. Tvärt emot vad som påstås i motionen så går det åt mindre bränsle när man koncentrerar odlingarna till färre odlings platser. I dag är de väldigt geografiskt spridda och det blev en hel del körande. Att flytta odlingarna längre...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-11-14

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Jag har två saker. Det ena är att fiskodlingen är motorn i skärgården, det vet vi. Exempelvis i Brändö så kommer 95 % av samfundsskatten från fiskodlings relaterad verksamhet. Skulle ledamoten vara lika bekväm med att lägga en sådan här motion i Mariehamn om det stod 95 % av samfundsskatten? Det andra är att du lyssnade kanske...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-11-14

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Tack, talman! Det stämmer att det finns ett reservfartyg som kan gå från Långnäs till Kumlinge. Men om man inte går via Överö så tappar man ju en stor del av idén av tvärgående som är att bygga ihop södra skärgården och Föglö med norra skärgården. Om man går via Överö så blir det jättelång...

Benny Pettersson / Replik / Enda behandling / 2024-11-11

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

De inbesparingar som ledamoten efterfrågade kommer nog att ske ändå eftersom vi har vårt kostnadstak att ta hänsyn till. Om avtalen blir höga så måste vi ta bort lite turer, så kommer det att bli. Jag tycker inte om idén med att man ska ha en båt liggandes vid kaj och kosta pengar i 12...

Benny Pettersson / Replik / Enda behandling / 2024-11-11

Landskapsrevisionens verksamhetsberättelse 2023 RB 3/2023-2024

Tack, talman! Det är inte alltid möjligt för en lagtingsledamot att alltid vara helt enig med regeringen i varje fråga. Idag vill jag därför lyfta fram en specifik punkt ur effektivitetsrevisionen som direkt berör en fråga som jag kämpat för sedan jag blev politiker, och som jag stått för under många år innan dess –...

Benny Pettersson / Anförande / Enda behandling / 2024-11-11

Landskapsrevisionens verksamhetsberättelse 2023 RB 3/2023-2024

Jo, jag tänkte mig typ 50 % drop-in och och 50 % bokat. Men det där överlåter jag åt ministern att hantera.Det låter positivt att det är en förändring på kommande framöver. Det tackar jag för.

Benny Pettersson / Repliksvar / Enda behandling / 2024-11-11

Landskapsrevisionens verksamhetsberättelse 2023 RB 3/2023-2024

Ja, jag är helt enig där. Man har ett ansvar som fordonsägare att framförallt se till att ens bil är i skick och också att den blir besiktad. Jag kunde väl kanske tänka mig någon sorts övergångsperiod att man kanske skickar ut påminnelser. Men jag är helt enig. Det är mycket man måste komma ihåg....

Benny Pettersson / Repliksvar / Enda behandling / 2024-11-11

Landskapsrevisionens verksamhetsberättelse 2023 RB 3/2023-2024

Jag tackar för det berömmet och är bara nöjd om jag kan friska upp ledamotens dag något.

Benny Pettersson / Repliksvar / Enda behandling / 2024-11-11

Landskapsrevisionens verksamhetsberättelse 2023 RB 3/2023-2024

Jag tackar för berömmet. En elektronisk påminnelse borde ju vara ganska lätt att få till stånd om man har ett system som tillåter det. Det är säkert en bra bra idé.

Benny Pettersson / Repliksvar / Enda behandling / 2024-11-11

Landskapsrevisionens verksamhetsberättelse 2023 RB 3/2023-2024

Det låter betryggande att de besiktade hjulen rullar så det ser vi fram emot.

Benny Pettersson / Repliksvar / Enda behandling / 2024-11-11

Ozonnedbrytande ämnen och fluorerade växthusgaser LF 1/2024-2025

Talman! Nu sade nog ministern det mesta som jag hade tänkt säga, så vi förkortar ner det väldigt mycket. Jag tänker bara belysa vad de här F-gaserna egentligen är. De används bland annat som köldbärare i luftkonditioneringsanläggningar och andra användningar är drivgas i brandsläckare och aerosoler. En sak som man kan notera i texten är...

Benny Pettersson / Anförande / Remissdebatt / 2024-11-06

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Talman! Jag tänker plocka upp några bollar som har kastas ut här idag. Jag avslutar med att ge några kommentarer till Moderaternas budgetmotion. Men vi börjar med bollarna. Jag har hört några ledamöter här som har uttryckt en önskan om ytterligare en driftprivatisering för att ge förvaltningen mera tid att förbereda nästa lite längre upphandling....

Benny Pettersson / Anförande / Remissdebatt / 2024-11-06

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Ja, jag delar den uppfattningen att om man inte bjuder ut tvärgående överhuvudtaget så blir det billigare. Men då har vi också det kapacitetsproblemet som ni beskriver i er motion. Jag är inte överens om upplägget att bjuda ut den på fem månader. Man kommer trots allt att få betala för hela året minus bunker,...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-06

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Vad gäller tvärgående så är vi i en liten speciell situation. Det har att göra med att det inte finns jättemånga båtar som kan gå till Snäckö färjfäste som det är idag. Det är ett väldigt begränsat antal. Jämförelsen med fastlandet haltar lite grann. Om man tittar på det tonnage som finns där, som håller...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-06

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Om man ska gå den vägen som jag tolkar att ledamoten är intresserad av, att man ska ha en trafik som är nästan helt avgiftsbaserad, så då behöver man nog ha det läget som man har i fastlandet. Där har de korta rutter där du kan köra många turer per dag, du kan få ut...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-06

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Nej, vår bedömning skiljer oss nog där. Det ena är ett kortsiktigt tänkande jämfört med ett långsiktigt. Jag tror att vi ska gå in för den här långsiktiga biten. Som jag beskrev så tror jag att även om upphandlingen är relativt kort så kommer man att se på det på väldigt lång sikt, den som...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-06

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Jag tackar för den kommentaren. Vi kommer att se här hur anbuden kommer att komma in och vilken kostnadsnivå det blir. De här 22 miljonerna som det pratas om, jag tror inte att de är tagna från ingenstans. Jag tror nog att ministern har haft örat mot marken och lyssnat in ungefär var kostnadsläget ligger....

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-06

Ny blankettlag om transport av farliga ämnen LF 20/2023-2024

Talman! Säker transport av farligt gods är en grundpelare för att upprätthålla både vår samhällsstruktur och beredskap. Dessa transporter sker ofta i det fördolda, men deras betydelse för vår vardag och beredskap ska inte underskattas. Det är därför avgörande att vårt regelverk ständigt uppdateras och följer de senaste kraven. Regelverken som exempelvis ADR till lands...

Benny Pettersson / Anförande / Första behandling / 2024-09-27

Uteblivandeavgifter och ändringar med anledning av det nya elektroniska körkortsregistret LF 27/2023-2024

Talman! Jag tackar ministern för en bra presentation. Jag har egentligen två frågor. Jag undrar om man har funderat på ett system som är likt det man har i fastlandet och i Sverige där man har både tidsbokning och drop-in besiktning? Moroten skulle då bli att en förbokad besiktning är lite billigare än en drop-in...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-09-25