Sagt i salen

151 - 200 av totalt 250 tal

Observera att sökresultatet begränsas till max 250 inlägg.

Ny serviceprocess för arbetssökande LF 10/2021-2022

Talman! I anknytning till tilläggsbudget nummer ett för i år har landskapsregeringen även lämnat ett antal lagförslag i syfte att effektivisera arbetet kring och påskynda sysselsättningen av arbetssökande. Det görs genom att föreslå ändringar i ett flertal på Åland gällande arbetsmarknadslagar, bland annat ett lagförslag om en ny serviceprocess för arbetssökande. I det förslaget ingår ändringar...

Fredrik Karlström / Anförande / Remissdebatt / 2022-02-09

Ny serviceprocess för arbetssökande LF 10/2021-2022

Tack, talman! Det är viktiga frågor som ledamot Zetterman tog upp. Det är frågor som kontinuerligt och alltid är både på arbetsmarknadsministerns bord och också på arbetsmarknadsmyndighetens. Ur AMS perspektiv så utgår man alltid från dem som är längst ifrån arbetsmarknaden och sätter mest resurser på just de individerna för att få dem ut i...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-02-09

Ny serviceprocess för arbetssökande LF 10/2021-2022

Tack, talman! Som ledamoten sade så är det här stora frågor och de är svåra att avhandla i replikskiften. Avdelningen har diskuterat en hel del om just dessa korttidsanställningar, ett och två års anställningar som går att göra med sysselsättningsfrämjande medel. Jag tycker inte alltid att det är ett väldigt bra alternativ. Jag håller med...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-02-09

Ny serviceprocess för arbetssökande LF 10/2021-2022

Talman! Det är helt korrekt att det kommer att bli merarbete för förmedlarna på arbetsmarknadsmyndigheten. Däremot så kommer kanske inte alla kontakter att vara samtal, utan det finns kunder som kanske kan hanteras både digitalt, med videomöten och också via mejl. Samtal behöver inte alltid förekomma fysiskt på plats. En del klienter behöver mer handledning...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-02-09

Ny serviceprocess för arbetssökande LF 10/2021-2022

Tack, talman! Tack ledamot Silander för den frågan. Ja, arbetsmarknadsmyndigheten är med på banan. Och ja, man har redan försökt jobba efter de här principerna under en längre tid, även om de senaste två åren har varit exceptionella. Man har haft mer kunder än någonsin och man har fått anpassa och effektivisera sina arbetsprocesser väldigt...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2022-02-09

Blankettlag om informationssystem vid Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet LF 11/2021-2022

Tack, talman! Det här lagförslaget är det däremot inte så mycket politik i utan det är väldigt tekniskt och praktiskt. Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet använder sig med stöd av blankettlagstiftning av rikets kundinformationssystem för arbetsförmedling och har faktiskt gjort så sedan början av 90-talet. Då rikets digitala lösningar och rikslagstiftning till stöd för dessa ändras så...

Fredrik Karlström / Anförande / Remissdebatt / 2022-02-09

Förslag till första tilläggsbudget för år 2022 BF 3/2021-2022

Fru talman! Jag vill bara för historiebeskrivningens skull säga att det var faktiskt en satsning på kreativa näringar 2015. Team Åland satsningen, där man tog ett strategiskt beslut och satt pengar bakom att satsa på film på Åland för att öka kunskaperna kring det, för att satsa på den filmkommissionär som är och också att...

Fredrik Karlström / Replik / Remissdebatt / 2022-02-04

Branscher i behov av stöd SF 1/2021-2022

Tack, talman! Tack för frågan. Det är bra att vi kan diskutera den. Landskapsregeringen har de senaste två åren arbetat mycket med att säkerställa att livskraftiga företag på Åland skall överleva den här pandemin. Jag vill också hävda att vi lyckats med vårt mål och att siffrorna talar sitt tydliga språk. Faktum är att vi har...

Fredrik Karlström / Svar / Föredras / 2022-02-02

Branscher i behov av stöd SF 1/2021-2022

Tack, talman! Det är ju det här som är någon sorts åländsk paradox, där vi har företag just nu som har måsta permittera och ser framtiden lite osäker. De senaste veckorna i alla fall. Samtidigt som man går emot en troligtvis stark sommar och högsäsong. Det som skiljer det här året väldigt mycket mot de...

Fredrik Karlström / Tilläggssvar / Föredras / 2022-02-02

Branscher i behov av stöd SF 1/2021-2022

Tack, talman! Ja, jag kan ta ganska mycket ur minnesbanken direkt. Om vi tittar på de stöd som har kommit till det åländska näringslivet så är det ungefär sju, åtta miljoner euro. Det är närmare åtta miljoner euro som har kommit i de här kostnadsstöden 1 till 5 ifrån staten alltså. Det är ju ett...

Fredrik Karlström / Tilläggssvar / Föredras / 2022-02-02

Ny blankettlag om foder LF 3/2021-2022

Tack, talman! Jag uppskattar att frågan ställs. Det är givetvis en stor sak om man ska tränga sig på hemma hos hemfriden hos någon och därför behöver det finnas i lag tydligt stipulerat. Är det inte tydligt stipulerat tycker ledamot Holmberg, så behöver vi ju titta en gång till på det i utskottet. Men hemfriden...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-12-13

Ny blankettlag om foder LF 3/2021-2022

Herr talman! Det kanske inte riktigt hör till det här lagförslaget, men som sagt behörigheten är inte åländsk. Samma förutsättningar som kan skapas i riket kan skapas här. De växtskyddsmedel och den odlingsmetod som är möjlig att göra i riket är också möjlig att göra här, vilket jag tycker att är rätt. Det ger oss...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-12-13

Ny blankettlag om foder LF 3/2021-2022

Tack, talman! Landskapsregeringen föreslår att lagtinget antar en landskapslag genom vilken rikets foderlag, med vissa avvikelser, görs tillämplig på Åland. Förslaget innebär att den nuvarande landskapslagen om tillämpning i landskapet Åland av foderlagen upphävs och att den här blir gällande istället. Med detta uppdateras lagstiftning inom området i fråga på ett kort, koncist, klart och ändamålsenligt...

Fredrik Karlström / Anförande / Remissdebatt / 2021-12-13

Ny blankettlag om foder LF 3/2021-2022

Tack, talman! GMO är en intressant fråga. Som ledamot Gunell också vet och som står i lagförslaget så är det rikets behörighet gällande GMO-tillämpningen, GMO-användningen eller icke på Åland. Så det är egentligen inte en fråga för lagtinget eller för den här regeringen eftersom det är klarlagt att det är rikets behörighet. Sedan är det...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-12-13

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Givetvis, fru talman, har ledamot Karlström stöd i landskapsregeringen och landskapsregeringen förlitar sig till hundra procent på digitaliseringsministern. Allt vad han säger följer landskapsregeringen med hull och hår. En sak som jag kan lägga till och som är oerhört viktigt för den framtida parlamentariska kommittén att fundera kring och lägga resurser på, som det sällan...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Jag håller med, det finns alla möjligheter. Jag tror inte att det här är det största hotet mot självstyrelsen utan jag skulle snarare säga att det social- och hälsovårdsministeriet i Finland som är det.

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Jag tycker att vi tar det i rätt ordning så vi låter landskapsregeringen gå igenom hela lagen som näringsavdelningen, jaktförvaltaren och undertecknad har jobbat fram innan vi tar detaljerna i ett replikskifte. Vi återkommer så småningom med lagförslaget till lagtinget.

Fredrik Karlström / Replik / Remissdebatt / 2021-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Tack, talman! Jag vill bara säga att det var ett riktigt bra anförande som jag stöder till 100 procent. Det är diskussioner i korridorerna här om det är nya regeringskonstellationer på gång och hur det ska se ut. Jag kan säga att jag med glädje skulle stå bakom att Liz Mattsson var jordbruksminister om en...

Fredrik Karlström / Replik / Remissdebatt / 2021-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Fru talman! Jag har ju lovat komma upp ett antal gånger i den här budgetdebatten eftersom jag har så många områden under eller i min portfölj. Det här anförandet tänkte jag prata lite digitalisering och jag vill börja med att säga att jag känner en väldig positivism i debatten som har varit i salen de...

Fredrik Karlström / Anförande / Remissdebatt / 2021-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Fru talman! Två jättebra kommentarer. Gällande ÅDA så har ÅDA givetvis en roll i framtiden. Exakt hur den kommer att vara tror jag kommer att bli ett uppdrag för den parlamentariska kommittén att titta på. Är det den ägarstruktur som är nu eller ska den se annorlunda ut? Behövs det lagstiftning för att klargöra vilka...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Nej, det är precis det här det är. Ålands digitala resa har knappt börjat, om den ens har det, utan det här är ett stort och långt projekt som kommer att ta tid. Det kommer nog aldrig att nå resans mål heller. Men när vi kommer till vilken lagstiftning som behöver tittas på och åtgärdas...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Ja, det här är ju en stor fråga i sig, som skulle kunna ta sju minuter i ett anförande, om den framtida arbetsmarknaden. För det är någonstans en paradox. All automation som har skett de senaste 50-100 åren har skapat fler arbeten och nya arbeten. Det har uppstått uppgifter som behöver göras som inte fanns...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Tack, fru talman! Det här med byråkrati, ibland får jag lite känslan att det är schablon - jag kallar det "schablongnäll" - från lagtingssalen eller att det blir lite politiska floskler över det. För jo, visst finns det byråkrati och all onödig byråkrati ska givetvis bekämpas, men jag vill ändå hävda att vi har relativt...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Fru talman! Precis som jag sade i ett tidigare replikskifte så håller helt med. Vi ska inte uppfinna de grundläggande systemen utan vad vi ska göra, precis som ledamot Josefsson berättade om tidigare, är att bygga upp infrastrukturen mellan systemen. Även om den parlamentariska gruppen givetvis får säga sitt tror jag att den ska byggas...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Fru talman! Jag håller helt med. Jag tror faktiskt att det system som utvecklas på finska, och tyvärr faktiskt programmeras på finska vilket jag kan ha lite svårt att förstå men det väljer man att göra, så kunde vi kanske i framtiden erbjuda en översättning av gränssnittet så att det är på svenska. En certifierad...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Tack fru talman! Jag tänkte ta ett kort replikskifte på motionen om jakttiderna. Som ledamoten kommer ihåg i förra finansutskottet för ett år sedan bekräftade jaktministern att vi kommer att ändra på det förslaget och jobbar vidare med ändringar av jaktlagen. När vi ändå öppnar upp den så tänkte vi att vi ändrar lite till....

Fredrik Karlström / Replik / Remissdebatt / 2021-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Tack, herr talman! På den första frågan vad svaret är hur man ska få folk i arbete och transformera från "tandkrämstubpåskurvare" till robotprocesshanterare är svaret ett livslångt lärande. Jag håller helt med om att svaret blir också produktivitetshöjning. Det var som när grävmaskinen kom så tog det jobbet av tio stycken som grävde med spade....

Fredrik Karlström / Replik / Remissdebatt / 2021-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Talman! Det här området är inte enkelt. Man kan säga att vi ska göra som alla andra gör, som Sverige och Finland. Men titta på Sverige, hur gjorde man och vad valde man att göra med exempelvis Microsoft Teams? Kan man säga att i myndigheter får ni inte använda det för det finns så mycket...

Fredrik Karlström / Replik / Remissdebatt / 2021-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Talman! Jag håller helt med. Det finns också en potential här för nyinflyttade och för sådana som kanske inte har riktigt lätt med språk eller andra vägar att komma in på arbetsmarknaden. För det här handlar inte bara om sjukvård eller den biten, utan det kan handla om städning och det kan handla om hushållsnära...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Herr talman! Jag inser att med de här korta minuterna så blir det svår att svara på alla frågor som kommer. Jag kommer återkomma till flera av de saker som ledamot Gunell tog upp. Jag tycker generellt att det blir oftast ganska mycket politiska floskler. Det är strukturella reformer, grön omställning, skapa förutsättningar, bredda skattebasen,...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Talman! Jag håller med om att det kanske är mera fokus på miljö än på klimatet i det kommande LBU-program eller CAP-strategiplanen. Jag tycker att det är rätt. Vi behöver fokusera på att få en lönsamhet i vårt jordbruk, för det är först när lönsamheten finns där som man också har råd att rädda klimatet....

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Javisst är det så att tillväxten kunde vara högre i det åländska näringslivet, samtidigt så tycker jag att vi behöver se det ur flera perspektiv. Nu ökar resultatet i det åländska näringslivet med ungefär 5 procent. Man har blivit mer kostnadseffektiv i det man har gjort. Sedan tycker jag också att man inte bara kan...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Tack, talman! Jag vet inte om ni minns, men för några år sedan när jag hade den här posten sist så var oftast mina anföranden i budgetdebatten 45 min till en timme långa. Jag tänker faktiskt försöka hålla mig till sju minuter den här gången, även om området är väldigt brett. Näringsministern har jordbruk, skogsbruk,...

Fredrik Karlström / Anförande / Remissdebatt / 2021-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Talman! Jag delar åsikten att man kanske kunde tillföra mer kapital till Kraftnät Åland. Nu är väl det en runda som behöver gå via EU om det ska göras. Det här är den planen som har följts under ett antal år, så det kan man säkert titta på beroende på hur energikostnaderna kommer att röra...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Det är klart att det kommer att få stora konsekvenser för alla oavsett bransch, tror jag. När det gäller det åländska jordbruket så är det ju därför väldigt viktigt att vi har en gemensam jordbrukspolitik med Finland och den som vi delar med Europa, och att vi bygger ett program som gör att det blir...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Det nya programmet som gäller från 2023 till 2027 är ett program som tar ett helhetsgrepp på alla de här frågorna. Det tar ett helhetsgrepp över att leverera mat till djur och människor och leverera råvaror till våra livsmedelsindustrier som är oerhört viktiga för att vi ska ha en levande landsbygd, ett livskraftigt Åland och...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Talman! Jag tycker att är det någonting som jag har engagemang och entusiasm i så är det inflyttningsfrågorna. Det finns ingenting som jag anser att är så viktigt för framtiden på Åland som att vi har kontinuerlig inflyttning, gärna lite mer än vad vi har haft i dag. Vi ser också hur det skapar sysselsättning...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Först det här med "en dörr in". Jag håller med om det, jag skulle kalla det Welcome Center eller någonting. Det behöver kanske inte vara ett hus, men för mig så skulle det inte göra något om det också var en stor skylt där man såg att här är man välkommen om man vill lära...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Herr talman! Vi har haft den diskussionen ledamot Holmberg och jag många gånger tidigare. Vi är båda två fiskodlingsförespråkare och förstår vikten av värdet av den fiskodling som sker på Åland, framförallt i form av att man producerar protein på ett hållbart sätt, tycker jag. Jag skulle också gärna se att man kunde bidra mer...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Herr talman! Det som både näringsministern och fiskodlarna kanske har väntat på under en alldeles för lång tid är ju vattenlagen, som precis nu är i slutfasen för att komma till landskapsregeringen för behandling innan den går vidare hit. Jag hoppas ju att den ger möjligheter både till utveckling men också till ökad produktion där...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Herr talman! Det finns bara ett svar på den frågan och det är väldigt enkelt; just nu är det skattegränsen. Hur våra kollegor från finskt håll hanterar den frågan - det är inte en fråga som vi kan besluta om här - är livsavgörande för att vi ska få en lösning på att handelsflödet kan...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Tack, talman! Det här är en jätteviktig fråga. Skulle vi ha full behörighet över fiskerifrågorna så kunde vi säkert göra lite annat än vad vi kan göra i dag. Vi försöker, innanför det regelverk som finns inom den Europeiska unionen, hitta sätt att möjliggöra för våra yrkesfiskare att överleva. Det är inte lätt. Vi har...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Tack, talman! Det är ett bra påpekande. Det är ju inte riktigt klokt, om vi ska vara ärliga, att det sociala företaget kan bedriva verksamhet i en kommun och kunden kan dra av momsen om man är berättigad till det i en kommun, men samma företagare får inte göra det i en annan. Hur ska...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Remissdebatt / 2021-11-16

Förslag till Ålands budget för år 2022 BF 1/2021-2022

Tack fru talman! Det är mycket rallarsvingar både till höger och vänster och uppifrån och nerifrån från liberalernas gruppanförande. Näringsministern är enbart jordbruksminister och frånvarande från all annan näring. Jag kan konstatera att det varit ganska mycket annat de senaste två åren än jordbrukspolitik på näringsavdelningens fögderi. 7,5 miljoner likviditetslån, 9 miljoner i lånegarantier, 3...

Fredrik Karlström / Replik / Remissdebatt / 2021-11-15

Senfärdig hantering av skattegränsproblematiken S 3/2020-2021

Tack, herr talman! Jag tänker inte titta tillbaka så mycket på vem som inte gjort vad och vad som borde ha gjorts många år tidigare, utan jag tycker att vi ska titta lite framåt istället. Jag är, som har nämnts, ordförande i skattegränsstrategigruppen och jag ser det lite som en verkstad där man verkligen försöker...

Fredrik Karlström / Anförande / Enda behandling / 2021-11-10

Senfärdig hantering av skattegränsproblematiken S 3/2020-2021

Herr talman! Ja, det här är en viktig fråga givetvis. När det här inleddes i början av september så var också min spontana första reaktion att det här måste kompenseras på något sätt för de åländska företagen som får merkostnader. Nu när vi är inne i det här arbetet känner jag att det är viktigare...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Enda behandling / 2021-11-10

Senfärdig hantering av skattegränsproblematiken S 3/2020-2021

Talman! Nej, som ledamot Holmberg sade så är det svårt att få fram de siffrorna. Det är så många handelsströmmar som går från olika håll och värdet är inte alltid uppgett när man gör en tulldeklaration. Visst är det en fråga som man kan lägga tid, kraft och energi på att försöka ta fram, men...

Fredrik Karlström / Repliksvar / Enda behandling / 2021-11-10

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 6/2020-2021

Tack, talman! Exakt svar på antalet personer på digitaliseringsenheten borde jag förstås kunna i huvudet, men vi har just anställt en IT-chef som började för två-tre veckor sedan. Personligen, herr talman, så tycker jag att före man skriver en strategi så behöver man ha tjänstemän på plats som vet hur den strategin ska skrivas. Givetvis...

Fredrik Karlström / Svar / Föredras / 2021-09-22

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 6/2020-2021

Talman! Till det första påståendet som ledamot Zetterman hade om hur lagtinget är begåvat eller inte, så det får stå för ledamot Zetterman. Sedan till det andra, om det borde upphandlas eller inte när man ska skapa ett förvaltningssystem för jakt, mitt svar är att jag tycker att den här är vägen som vi har valt...

Fredrik Karlström / Tilläggssvar / Föredras / 2021-09-22

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 6/2020-2021

Talman! Genom att upphandla något från hyllan, enligt Zetterman, så skulle då alla problem lösa sig. Vi har ganska många exempel på där det inte heller fungerar och det kanske blir utmaningar på sikt. Jag behöver inte säga så mycket mera än det. När det kommer till datumet som det här meddelandet kommer att levereras, så...

Fredrik Karlström / Tilläggssvar / Föredras / 2021-09-22