Sagt i salen

1 - 50 av totalt 250 tal

Observera att sökresultatet begränsas till max 250 inlägg.

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Syftet med lagen är ju att implementera EU:s direktiv och då måste vi rimligen göra det. Om man däremot föreslår åtgärder som går helt i motsatt riktning, som att införa kommunala vetorätter för att stoppa acceleration av områden i syfte att främja förnybar energi, då tar direktivet en helt ny riktning. Jag är osäker på...

Camilla Gunell / Replik / Första behandling / 2025-04-28

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Syftet med direktiven som kommer från Europeiska unionen är att EU vill stå på egna ben när det gäller förnybar energi och göra sig fri från det ryska olje- och gasberoendet. Man vill skapa en egen energisektor. Det här handlar också om klimatarbete. Jag tror nog att Grön Vänster behöver bestämma sig för om man verkligen...

Camilla Gunell / Replik / Första behandling / 2025-04-28

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Ledamoten Wikström är också utskottets ordförande. Om man verkligen vill göra ett seriöst arbete så borde nog Wikström själv föreslå att ärendet återgår till social- och miljöutskottet för ny behandling. Att börja rösta om paragrafer utan någon konsekvensanalys är mycket problematiskt. Dels handlar det om att det som ledamoten Wikström vill införa är någon slags vetorätt....

Camilla Gunell / Replik / Första behandling / 2025-04-28

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Tack, herr talman! Jag undrar ändå varför inte de obundna föreslår en återremiss till social- och miljöutskottet, så att den egna ordförande Wikström, där kan klargöra dessa frågor? Om man är seriös i detta och verkligen vill nå något slags resultat, så är det väl den vägen man bör gå. Det är inte rimligt att...

Camilla Gunell / Replik / Första behandling / 2025-04-28

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Det kan finnas skäl att påminna om lagtingsledamöternas roll. Vi är ju här med 5 000 euro i månaden och då är det meningen att man ska utföra ett arbete. Det betyder att man är tvungen att sätta sig in i lagförslag och göra sitt jobb i utskotten. Jag märker att det finns fruktansvärda missförstånd om...

Camilla Gunell / Replik / Första behandling / 2025-04-28

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Jag var själv hörd i utskottet, liksom relevanta tjänstemän. Att försöka indikera att vi inte skulle ha talat sanning eller sagt vad som är på gång och vilka intentionerna är, det är en allvarlig anklagelse. Som politiker är man van vid sådana påståenden, men när det gäller tjänstemännen vill jag verkligen markera att så...

Camilla Gunell / Repliksvar / Första behandling / 2025-04-23

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Jag är säker på att om frågan hade uppkommit på det specifika sättet, så hade både tjänstemän och jag som minister sagt att det kan vara en del av den kommande revideringen av plan- och bygglagen. Jag undrar om det till och med inte blev sagt. Men jag kan inte svära på varje ord. Det...

Camilla Gunell / Repliksvar / Första behandling / 2025-04-23

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Jag vill verkligen understryka att hela den här frågan handlar om att inhämta information och, i dialog med kommunerna, genomföra dessa förändringar. Det handlar inte om något annat, och det är därför man nu väldigt konkret efterlyser detta. Det står också här: "Landskapsplan skall utarbetas i samarbete med landskapets kommuner." Det är hela upptakten.

Camilla Gunell / Repliksvar / Första behandling / 2025-04-23

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Tack! Jag tänkte begära replik och tacka utskottet för en saklig bedömning, men jag ångrar mig efter den senaste kommentaren som kom. Det är ju naturligtvis otroligt viktigt att påtala att innan man utser ett accelerationsområde, så görs ju naturligtvis miljöbedömningar. Ingenting i den här lagstiftningen eller landskapsregeringens ambitioner syftar till att på något sätt utradera...

Camilla Gunell / Replik / Första behandling / 2025-04-23

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Det är landskapsregeringens ansvar att arbeta med de här accelerationsområdena och se hela Åland som en resurs när det gäller att bygga gränsöverskridande energilösningar. När det gäller planläggning har vi konstaterat att det i plan- och bygglagen från 2008 finns en bestämmelse om att kommunerna ska ha översiktsplaner. Den enda kommunen som har lämnat in...

Camilla Gunell / Replik / Första behandling / 2025-04-23

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Tack, herr talman! Eftersom talmannen har varit mycket generös med att låta ämnet övergå till att handla om plan- och bygglagstiftning, hoppas jag att talmannen också tolererar att jag tar några minuter för att bemöta de något märkliga påståenden som har framförts. Jag vill börja med att tacka ledamoten Röblom, som på ett klargörande sätt förklarade...

Camilla Gunell / Anförande / Första behandling / 2025-04-23

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Syftet är att införa EU-direktiven i substanslagarna. Först då blir de verktyg som kan användas i praktiken. Jag menar att vi inte implementerar det här direktivet utan bara halvvägs med den lagstiftning som vi tar här nu. Nästa steg är att få in dessa EU-regleringar i substanslagarna. Det är först då som de verkligen kan...

Camilla Gunell / Repliksvar / Första behandling / 2025-04-23

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Ja, om inte utskottet har uppfattat att de har fått den informationen, så har väl frågan kanske inte ställts på precis det specificerade sättet att det har framgått. Men för oss som arbetar med det här är det ingen överraskning. Nästa steg i processen är att integrera detta i substanslag, och plan- och bygglagen är...

Camilla Gunell / Repliksvar / Första behandling / 2025-04-23

Hur avser landskapsregeringen att trygga skärgårdens näringsliv? SF 3/2024-2025

Tack. Ja, saker och ting ska ju alltid gå på en kafferast, och det vet vi att de inte gör. I upphandlingen av den här nya hemsidan och bokningssystemet fanns inte turistkortet, och inte heller saldokortet, som också är en lösning för företagare som inte behöver betala enskilt varje resa om man reser väldigt frekvent...

Camilla Gunell / Tilläggssvar / Föredras / 2025-03-26

Hur avser landskapsregeringen att trygga skärgårdens näringsliv? SF 3/2024-2025

Som sagt, tiden går och många beslut har fattats sedan ledamoten ställde sin fråga. Vi vet båda att ett turistkort, som här efterfrågats, kommer att införas. Det kommer att gälla i nio dagar och kosta 60 euro. Kortet kommer att finnas till salu hos Ålandstrafiken i månadsskiftet april-maj. Så till den delen är frågan kanske...

Camilla Gunell / Svar / Föredras / 2025-03-26

Hur avser landskapsregeringen att trygga skärgårdens näringsliv? SF 3/2024-2025

Jag vill först vända mig mot den retorik som ledamoten Kanborg använder, där han talar om både hastverk och nöjespark. Ingen skulle någonsin påstå att skärgården är en nöjespark. Det får stå för ledamoten Kanborg själv om han tycker så. Däremot har vi försökt göra ett seriöst arbete där vi både har lyssnat och diskuterat....

Camilla Gunell / Tilläggssvar / Föredras / 2025-03-26

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Det är ju inte så att inte lagstiftningsprocesser också är igång. Vi har nyligen uppdaterat de åländska byggreglerna eftersom Boverket också har reglerat sina plan- och bygglagen. Både byggdelen och planläggningsdelen är under beredning, så det kommer att komma mer lagstiftning även här. Dessutom har vi kontinuerliga EU-direktiv som vi implementerar i vår lagstiftning. Den fysiska...

Camilla Gunell / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Jag tycker att strategier är bra. Många gånger sätter vi alltför hårda mål, och sedan kommer vi hit och beklagar att vi inte har uppnått dem, vare sig det handlar om 2030, 2025 eller vad vi nu har sagt för målsättningar. I den här strategin arbetar man, som sagt, väldigt nära branschen. Det är klart...

Camilla Gunell / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Jo, det stämmer. Vi har uppgraderat räntestödsvillkoren. Landskapet ska använda alla redskap vi har för att uppmuntra en mer hållbar riktning inom byggande. Det som konstrueras dåligt kommer sannolikt att kosta mer under hela livscykelprocessen, vilket ger ett ekonomiskt incitament att bygga bättre. När det gäller trävirke så är det en åländsk naturresurs. Jag har, åtminstone...

Camilla Gunell / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Ja, det är alltid en avvägning vad som är riktigast att göra. Vi måste beakta både miljö- och klimatpåverkan, men också andra aspekter. Hyresnivåerna på Åland är inte direkt låga, vilket innebär att det alltid finns sociala och miljömässiga faktorer där balansen kan vara svår.

Camilla Gunell / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Jag tror att ledamoten Eckerman också är ute efter flexibilitet. Det handlar om att äldreboenden och daghem kan anpassas genom att enkelt flytta väggarna, vilket skapar olika typer av flexibla utrymmen. På så sätt kan man bättre möta de behov som finns. Jag anser att detta är en viktig tanke som, framför allt för landskaps-...

Camilla Gunell / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Tack, herr talman! Bästa ledamöter. Vi har under en längre tid försökt presentera vår strategi för hållbart byggande för lagtinget, och idag har vi äntligen lyckats med det. Regeringen har lagt fram ett meddelande till lagtinget, och eftersom det inte behandlas i utskottet, blir dagens debatt värdefull och intressant. Det ger landskapsregeringen möjlighet att lyssna...

Camilla Gunell / Anförande / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Ja, det är förstås en balans genom att lagstifta, normera och visa på målsättningar, samt se till att branschen är med i den utvecklingen. Ledamot Röblom får gärna föreslå åtgärder. Det här är som sagt ingen lagstiftning; det är inget slutligt dokument, utan det går att tillföra fler och mer och skarpare åtgärder. Jag antar att...

Camilla Gunell / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Det är bara att hålla med. Det gäller att hitta metoder, koncept och kunskap kring hur vi kan göra det här så effektivt och bra som möjligt, både som myndigheter och inom byggbranschen.

Camilla Gunell / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Jag tror att energideklarationen handlar om husets driftsutgifter när det gäller uppvärmning. En klimatdeklaration, å sin sida, handlar om hela livscykeln. Det handlar om att lära sig att tänka från ax till limpa för att hitta de mest energieffektiva och byggnadseffektiva metoderna.

Camilla Gunell / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Jag tror att man måste peka på de goda exemplen. Om man inte har lyckats själv inom offentlig sektor att nå sina mål tillräckligt snabbt, så är det bara att konstatera att man måste sätta in mer kraft och jobba vidare. Jag har inte exakt kunskap om var Fastighetsverket står i den frågan. Huvudsyftet med...

Camilla Gunell / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Mariehamns stad genomförde för något år sedan en översvämningsutredning. Den handlade om hur det skulle se ut i Mariehamn om vattennivåerna steg och var de potentiella ansamlingarna skulle finnas. Det var ganska intressant att ta del av den. Då framgår var de låglänta områdena ligger och var man kan förvänta sig att vatten och fukt...

Camilla Gunell / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Ja, det kanske är så att obundna också lyckas läsa någon rubrik här och där som pekar i en annan riktning än det vi själva har upplevt under årens lopp. Här på Åland har vi väl Alfrida stormen som upplevdes som ett extremt väderfenomen. Också torkan 2018 upplevdes som ett extremt väderfenomen, vilket fick oss...

Camilla Gunell / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Jag anser att man bör arbeta inom den här sektorn med både morötter och piskor. Det finns både reglering, normering och lagstiftning, men det finns också morötter som handlar om att tänka ekonomiskt och förnuftigt. Jag tror att de flesta ålänningar har en benägenhet att vilja göra just det.

Camilla Gunell / Repliksvar / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Tack, herr talman! Tack för anförandet. Jag försöker hoppa in och be om lite förtydliganden när jag tycker att det är intressant och något som vi kan fundera vidare på tillsammans. Om jag förstår det rätt, så efterlyser ledamoten Holmberg-Jansson mera samhällsstöd när det gäller ombyggnation av privata fastigheter. Vi har ju ett stöd för utbyte...

Camilla Gunell / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Det är väl den problematik som EU också har identifierat, och därför kommer man nu med sociala fonder just för klimatfattigdom. Man vill att alla grupper i samhället ska kunna delta i detta, och att det inte ska vara en klassfråga. Men just den här svårigheten, som jag ser det, är att sätta skattemedel i...

Camilla Gunell / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Ledamoten Röblom förefaller frustrerad över att saker och ting inte går tillräckligt snabbt framåt och inte är tillräckligt konkreta. Jag vill nu intyga att både regelverken för räntestöd och Boverkets nya regler implementeras, ett efter ett, i strategins anda och mening. Vi har 24 olika lagstiftningar som reglerar byggandet på Åland, men vi följer svenska...

Camilla Gunell / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Åland är trots allt ganska litet. Ju mer vi kan samordna, desto fler vinster kan vi hitta i ett samordnat byggnadsbestånd för hela den offentliga sektorn. Men det är ett ganska stort kliv att ta, och jag tror att en avgörande fråga är vem som skulle äga det. Skulle en kommun köpa tjänster av Fastighetsverket,...

Camilla Gunell / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Det vi vill är att skapa en mer hållbar byggsektor. Det gör vi genom att implementera nya mått och steg i varje dokument där det är möjligt, som går i den riktningen. Det är dock viktigt för vår byggsektors konkurrenskraft och möjligheter att faktiskt förnya sig. Förnyelsen måste ske i en takt som är förenlig...

Camilla Gunell / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Tack, fru talman! Jag tycker att det var ett intressant anförande av ledamoten Asumaa, som också likt ledamoten Juslin berörde samma ämne. Jag var med och bildade Fastighetsverket en gång i tiden, och anledningen till det var att fastigheterna tidigare var spridda även inom landskapsförvaltningen, på museibyrån, byggnadsbyrån, skolorna och så vidare. Vi tog modell av...

Camilla Gunell / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Ledamoten Måtar får gärna ge namnet på den forskare som han hänvisade till, samt vilken rapport det handlar om. Min erfarenhet av Obunden Samling är att när de tidigare har givit oss forskningsrapporter, så har de endast delat en bråkdel av vad rapporterna faktiskt innehåller. De flesta forskare kommer nog fram till att klimatpåverkan redan...

Camilla Gunell / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Strategi för hållbart byggande M 2/2024-2025

Jag vet uppriktigt sagt inte vad ledamoten Måtar är ute efter. Jag tror att landskapsregeringen har en ganska realistisk syn. Det finns all anledning för oss att fundera över hur vi planerar vårt samhälle och hur kommunerna ska ge tillstånd för byggnation i olika låglänta områden. Det är viktigt att vi har en klar bild av...

Camilla Gunell / Replik / Enda behandling / 2025-03-17

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 1/2024-2025

Tack för frågan. Den är naturligtvis väldigt viktig, och kanske miljöminister Josefsson är mer insatt i saken. Vad jag har förstått kommer skrubbers att bli förbjudet i finska vatten och Åland har planer på att införa precis samma lagstiftning. Det ska heller inte få släppas ut skrubbervatten i åländskt vatten.

Camilla Gunell / Svar / Föredras / 2025-03-12

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 1/2024-2025

Jag tror att vi måste dra oss till minnes att digitaliseringen av vår hemsida för skärgårdstrafikens bokning har varit ett hett efterlängtat projekt i många år. Man har till och med sagt att den komplexitet som har uppstått på grund av den här hemsidan och bokningssystemet har gjort det svårt att marknadsföra skärgården som en...

Camilla Gunell / Svar / Föredras / 2025-03-12

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 1/2024-2025

När det gäller kablarna och deras säkerhet så är det en fråga för riket, riksbehörighet att se till att kablarna inte skadas och att det inte sker sabotage som vi har sett exempel på i Östersjön. Tanken är att alla kablar inte ska gå av samtidigt. Därför har vi byggt Finlandskabeln som en reservkraft, ifall...

Camilla Gunell / Svar / Föredras / 2025-03-12

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 1/2024-2025

Det är glädjande att höra att ledamoten Egeland är engagerad i den åländska vattenkvaliteten. Vi kommer att göra allt vi kan för att den här lagstiftningen ska träda i kraft så snart som möjligt, så att det helst inte blir någon tidsskillnad när det är möjligt att släppa ut på åländskt vatten. Vi återkommer till...

Camilla Gunell / Tilläggssvar / Föredras / 2025-03-12

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 1/2024-2025

Kan ledamot Thörnroos lite mer specifikt säga vad det är man är ute efter för typ av balanseringsmekanismer?

Camilla Gunell / Tilläggssvar / Föredras / 2025-03-12

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 1/2024-2025

Nu har jag inte ägarstyrningsportföljen när det gäller Kraftnät Åland. En sådan här typ av fråga skulle det vara väldigt bra att få en liten heads up i förväg för att kunna svara mer specifikt på frågan. Det finns möjligheter att ta fram batteriback och pilotförsök inom det så pågår. Men om dessa är tillräckliga...

Camilla Gunell / Tilläggssvar / Föredras / 2025-03-12

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 1/2024-2025

Man måste komma ihåg att få hela det här digitala systemet på plats med våra resurser och våra små enheter så har varit en enorm ansträngning. Nu håller det på att förverkligas, och då kan man inte kasta in nya beställningar varken till våra underleverantörer utan man måste ta en sak i taget. Nu har vi...

Camilla Gunell / Tilläggssvar / Föredras / 2025-03-12

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 1/2024-2025

Ja, det var en väldigt stor och ny fråga om att införa landskapsskatt i någon form av trafikskatt, så uppfattar jag det. Regeringen har dock inte diskuterat detta. När det gäller priset på turistkortet ber jag att få återkomma när regeringen har fattat sitt beslut.

Camilla Gunell / Tilläggssvar / Föredras / 2025-03-12

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Jag tror inte vi har alls samma syn på om det är bra eller dåligt att främja förnyelsebar energi och att utse områden där man också kan etablera. Det pågår ju på Åland just nu ganska mycket i insatser och byggnation. Tre solparker är under uppförande. Det finns batteriprojekt. Man diskuterar hur man kan främja...

Camilla Gunell / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-01-29

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Jag tror att det är viktigt att ledamoten Wikström läser framställningen. Det står mycket tydligt att avsikten inte är att miljöskyddsnivån på något sätt ska ändras. Om området är skyddsvärt, kommer det att förbli skyddsvärt, och det framgår i miljörapporten. Tvärtom handlar skyddet av vår miljö och den biologiska mångfalden i hög grad om att bromsa...

Camilla Gunell / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-01-29

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Tack, fru talman! Ledamoten Egeland från Obunden Samling arbetar hårt för att förhindra den gröna omställningen. Man använder miljön som ett slagträ i den här debatten. Ingen från Obunden Samling har ännu förklarat hur miljön och den globala uppvärmningen främjar naturen och artdöden. Kanske kan ledamoten utveckla detta? Men om vi ser på frågan: Vad ska Åland...

Camilla Gunell / Replik / Remissdebatt / 2025-01-29

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Tack, fru talman! Ledamoten Lindén fortsätter att ställa sina stora existentiella frågor om den eviga tillväxten och planetens begränsningar. Det är frågor som hela omvärlden ställer idag. Hur ska vi få den här ekvationen att gå ihop? Men vilka konkreta förslag på ändringar i lagar eller andra beslut vill Grön Vänster föra fram för att komma...

Camilla Gunell / Replik / Remissdebatt / 2025-01-29

Införande av bestämmelser för främjande av energi från förnybara energikällor i lagstiftningen LF 15/2024-2025

Det är bra att ledamoten Lindén stöder lagframställningen och EU:s ambitioner att påskynda övergången till förnybar energi. Men när det gäller att begränsa konsumtionen räcker det inte med enbart etik och moral för att hitta lösningar. I så fall kan det bli nödvändigt att förbjuda vissa typer av konsumtion. Har ledamoten Lindén några förslag på...

Camilla Gunell / Replik / Remissdebatt / 2025-01-29