Sagt i salen

1 - 50 av totalt 250 tal

Observera att sökresultatet begränsas till max 250 inlägg.

Utvidgning av mammografiscreeningens åldersgränser MOT 4/2025-2026

Tack, ledamot Eckerman. Jag tror att vi alla är ganska eniga i den här frågan. Jag är övertygad om att om det finns vetenskapliga hållpunkter och vi får stöd från ÅHS och sakkunskap, så kommer vi att revidera de här gränserna. Det är jag helt övertygad om. Det finns inga skäl emot detta. I så...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-03-23

Utvidgning av mammografiscreeningens åldersgränser MOT 4/2025-2026

Talman! Minister Zekaj, när det gäller den äldre gruppen, de som är 74 år och äldre, är det alltid svårt med forskning. Det handlar om att man kanske har ett antal kvinnor, 100 kvinnor, i en grupp som inte får screening, och ett antal kvinnor i en annan grupp som får screening. När man sedan...

Mogens Lindén / Replik / Remissdebatt / 2026-03-23

Utvidgning av mammografiscreeningens åldersgränser MOT 4/2025-2026

Talman! Ja, minister Zekaj, det handlar om hur man utnyttjar resurserna på röntgenavdelningen. Det behövs en noggrann översyn. Vi vet till exempel att den offentliga sjukvårdens röntgenavdelning servar hela den privata sektorn på kontorstid, vilket stjäl tider från den offentliga sektorns olika uppdrag. Det är något som man måste titta på mycket noggrant. I ÅHS styrelse...

Mogens Lindén / Replik / Remissdebatt / 2026-03-23

Utvidgning av mammografiscreeningens åldersgränser MOT 4/2025-2026

Talman! Ledamöter, jag tycker att det här är en bra motion, och jag vill lägga till ett ord: "Utredningen av utvidgning av mammografiscreening". Om utredningen entydigt visar att det finns vetenskaplig evidens för detta, så kanske det blir en av de få motioner som går igenom. Motionerna brukar ju ofta bli liggande, men jag tror...

Mogens Lindén / Gruppanförande / Remissdebatt / 2026-03-23

Utvidgning av mammografiscreeningens åldersgränser MOT 4/2025-2026

Tack ledamot Annette Holmberg-Jansson. Jo, jag tycker att det här är en viktig aspekt, att Åland faktiskt kan, med sin egen behörighet, vara en föregångare. Det var vi när det gällde de första tre TBE-vaccinationerna som var gratis. Som ni kanske kommer ihåg, så finns den frågan också under behandling; att man ska utvidga och...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-03-23

Utvidgning av mammografiscreeningens åldersgränser MOT 4/2025-2026

Tack ledamot Holmberg-Jansson. Jo, det har ändrats och det förändras fortlöpande i takt med ny teknik och vetenskapliga fynd. Jag är alldeles övertygad om att de gränser vi har i dag inte kommer att vara desamma om tio år. Det är bara en tidsfråga. Vi måste basera våra beslut på solid vetenskap, inte bara på...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-03-23

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Tack ledamot Holmberg. Man kan fiska upp mörtfiskar och skräpfisk av olika slag. Men nu talar jag om fiskemetoden storskaligt industriellt trålfiske med gigantiska trålare. Jag tror inte att detta är vägen att minska belastningen av fosfor och kväve i Östersjön. Det är elementärt att om man plockar upp biomassa från Östersjön och för den...

Mogens Lindén / Repliksvar / Enda behandling / 2026-03-18

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Tack ledamot Holmberg. Jag har fått information från fiskeribyrån, där man konstaterar att det industriella fisket i hög grad sker i norra Östersjön och i Bottniska viken och förs till fiskmjölsfabriken i Skagen, Danmark. Jag håller med om att detta är en mycket komplex fråga, särskilt när vi ser på olika fiskarter och så vidare....

Mogens Lindén / Repliksvar / Enda behandling / 2026-03-18

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Talman! Tack, ledamot Pettersson. Jag tror inte att ledamoten riktigt lyssnade på dessa argument. Jo, tveklöst kan man ta upp biomassa och minska belastningen. Men jag diskuterar en specifik fråga, och hela motionen handlar om storskaligt industriellt trålfiske. Jag tvivlar inte en sekund på att om man ökar biomassan och skickar den till Norges fiskodlingar,...

Mogens Lindén / Repliksvar / Enda behandling / 2026-03-18

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Tack ledamot Pettersson. Vi vet att torskfisket har kollapsat i Newfoundland, och detta beror på rovfiske. Vi känner också till att fiske utanför Västafrika i stor utsträckning har kollapsat. Jag rekommenderar alla som är intresserade av den här frågan att läsa Isabella Lövins bok "Tyst hav". Rovfisket är ett stort problem. Vi behöver inte stora...

Mogens Lindén / Repliksvar / Enda behandling / 2026-03-18

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Talman! Tack, ledamoten Egeland! Vetenskap kan vederläggas med bättre vetenskap. Det finns ett flertal rapporter som visar att vi har en stor överfiskning i Östersjön. Framförallt har torsken varit väldigt illa ute, och strömmingens förekomst har minskat dramatiskt. Man har till och med haft svårt att få tag på surströmming i norra Sverige. Hela den...

Mogens Lindén / Replik / Enda behandling / 2026-03-18

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Tack, ledamoten Egeland. Det handlar nog inte om känslomässighet. Det finns en enorm mängd litteraturforskning om kollapsen i Newfoundland. Jag kan låna en jättefin bok som handlar om detta. Det finns också en bok som heter "Ett tyst hav", som visar på kollapsen av fiske i Västafrika. Vi vet att kvoterna har minskat. Det storskaliga...

Mogens Lindén / Replik / Enda behandling / 2026-03-18

Utvidgning av mammografiscreeningens åldersgränser MOT 4/2025-2026

Talman! Ledamot Annette Holmberg-Jansson, jag tycker att det här är ett bra initiativ. Möjligen skulle jag formulera mig så att man inte har ett specifikt syfte, utan att man helt enkelt vill utreda vetenskapligt. Man ska inte ha en preferens. Vi har ju ett antal screeningar. Vi har tarmcancer-screening, papa-screening och vi har PSA-screening som...

Mogens Lindén / Replik / Remissdebatt / 2026-03-18

Utvidgning av mammografiscreeningens åldersgränser MOT 4/2025-2026

Tack ledamoten Annette Holmberg-Jansson. Det finns mycket intressant i det som ledamoten tog upp i sitt anförande. Det här är faktiskt ett av de få exemplen där AI har visat sig ha en vetenskapligt övertygande bevisning för att kunna granska mammografibilder. Jag fick höra om detta nu i mars att ÅHS har kommit igång med...

Mogens Lindén / Replik / Remissdebatt / 2026-03-18

Motverka storskaligt, industriellt trålfiske på åländskt territorialvatten MOT 10/2024-2025

Talman! Ledamöter, den här åtgärdsmotionen uppmanar landskapsregeringen att vidta åtgärder för att förhindra storskaligt industriellt trålfiske inom åländskt territorialvatten. Enligt uppgifter från fiskeribyrån har de största finska trålarna en längd mellan 30 och 40 meter, och det finns 13 sådana trålare i Finland. På Åland finns det en registrerad trålare som är nästan 40 meter...

Mogens Lindén / Anförande / Enda behandling / 2026-03-18

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 2/2025-2026

Tack ministern. Man använde en upphandlingsmetod som heter "Konkurrenspräglad dialog". Men det var ingen verklig konkurrens, eftersom man endast talade med ett företag. När jag går in och tittar på hur en sådan här process bör genomföras, så bör man faktiskt kommunicera med flera aktörer. Är man ensam herre på täppan så vet man att...

Mogens Lindén / Tilläggsfråga / Föredras / 2026-03-18

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 2/2025-2026

Talman! Minister Perämaa, egentligen skulle en del av den här frågan rikta sig till minister Zekaj. Det handlar förstås ÅHS och inbesparingarna där. Det verkar som om man har backat när det gäller att stänga Godby hälsocentral. Det verkar också som om man har backat när det gäller att stänga den palliativa avdelningen. Det finns...

Mogens Lindén / Fråga / Föredras / 2026-03-18

Frågestund enligt bestämmelserna i 38 § 1 mom. lagtingsordningen F 2/2025-2026

Tack ministern. Tidigare, när vi har diskuterat det här, har jag nog fått en motsatt uppfattning än den som ministern uttryckte. Bollen är i rullning, men vi kunde inte göra någonting. Man hade underbudgeterat, och därför måste man ha en tilläggsbudget. Jag kommer ihåg när ministern var mycket olycklig över den kraftiga prisökningen. Jag kan...

Mogens Lindén / Tilläggsfråga / Föredras / 2026-03-18

Landskapsregeringens externpolitik M 1/2025-2026

Tack ledamot Wikström. Ja, vad gör vi med alla de här vägarna och kanalerna som lyfts fram i det här dokumentet, om vi ska vara tysta, om vi inte ska säga någonting? Ska vi inte säga något i det fördolda? När vi har de här personliga kontakterna, så fort det är en känslig politisk fråga...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-01-28

Landskapsregeringens externpolitik M 1/2025-2026

Tack ledamot Wikström. Jag tycker att president Stubb har varit tydlig. Vi har en otroligt välrustad armé och en beredskap i Finland som är extraordinärt god. Naturligtvis ska den vidmakthållas. Däremot kan jag förstå de psykologiska skälen till NATO. Om jag vore balt skulle jag säkert vara för NATO. DCA-avtalet handlar om att Trump har...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-01-28

Landskapsregeringens externpolitik M 1/2025-2026

Tack ledamot Nordberg. Jo, självklart är fallet så. I dessa frågor finns det olika åsikter, och jag tycker att det är viktigt att de också artikuleras. Det respekterar jag. Vi lever i en värld där det för närvarande inte finns en fungerande rättsordning. Trump skapar ett så kallat rättsråd, där han ska ha vetorätt och...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-01-28

Landskapsregeringens externpolitik M 1/2025-2026

Tack ledamot Norberg. Jag vill ta upp det som nu har pågått i dessa samlingar utanför det ryska konsulatet. Alla ukrainska flyktingar som bor här på Åland, för dem betyder det otroligt mycket. Det är viktigt att veta att det finns solidaritet här på Åland. Vi har också många iranier, och jag tror att det...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-01-28

Landskapsregeringens externpolitik M 1/2025-2026

Tack ledamot Röblom. Det finns ofta finns materiella orsaker till krig, kampen om marknaden och olika resurser, inklusive ovanliga jordartsmetaller. Det är också intressant att notera att Finland nu kommer att sälja fem isbrytare till USA. Vad är syftet med dessa isbrytare? Jo, med största sannolikhet handlar det om exploatering i Arktis, med tanke på...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-01-28

Landskapsregeringens externpolitik M 1/2025-2026

Tack ledamot Röblom. Jag håller med. Ska man se något positiv med vad Trump står för, så kan det bli en antites, en motreaktion. Jag håller helt med om att det nordiska samarbetet, den nordiska välfärdsmodellen är något att utveckla. Jag hoppas även att beroendet av USA, som är väldigt politiskt instabilt, kan göra medföra...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-01-28

Ändra den åländska lotterilagen MOT 1/2025-2026

Talman! Ledamöter! Jag tänker vara lite inopportun. År 2018 vann filmen "Att sminka en gris" Verafestivalen. Den handlar om en stor skandal där en bokförare hade försnillat 800 000 euro på grund av sitt spelmissbruk. Spelmissbruk är ett mycket utbrett problem. Jag har här framför mig information från Folkhälsomyndigheten i Sverige, som har beräknat att kostnaderna...

Mogens Lindén / Gruppanförande / Remissdebatt / 2026-01-28

Ändra den åländska lotterilagen MOT 1/2025-2026

Jo, jag tycker att det är okej. Jag, som snusade tidigare, tycker också att det är okej att jag inte kan köpa snusdosor.

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-01-28

Skapa rörlighet och frihet för våra ungdomar MOT 2/2025-2026

Tack minister Gunell. Det är ett stort problem i vår värld; polariseringen. I USA har vi demokrater och republikaner, och i England finns Tories och Labour. Denna polarisering blir alltmer oförsonlig, vilket jag tror är skadligt för politikerförtroendet och förtroendet för våra institutioner. Det är därför ingen slump att den här diskussionen kommer upp. Min åsikt...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-01-28

Landskapsregeringens externpolitik M 1/2025-2026

Talman! Ledamöter. Det här är då ett lite filosofiskt anförande kring landskapsregeringens externpolitik och vilka prioriteringar man har. Dokumentet handlar ju mest om kanaler, det är väldigt översiktligt, men man tar egentligen upp väldigt få av de frågor som finns i vår värld. Vi lever i en värld där vi har en fullkomligt dramatisk omställning...

Mogens Lindén / Gruppanförande / Remissdebatt / 2026-01-28

Landskapsregeringens externpolitik M 1/2025-2026

Tack minister Zetterman. Jo, jag är medveten om att vi på Åland inte ska driva någon speciell utrikespolitik. Men när det gäller alla dessa kanaler som omnämns, hur ska vi agera? Det talas bara om hur vi kan öka vårt inflytande, men vad ska vi använda detta inflytande till? Det är otroligt viktigt. Vi vet...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-01-28

Landskapsregeringens externpolitik M 1/2025-2026

Tack Minister Zetterman. Ja, landskapsregeringen diskuterar, men lagtinget är landskapsregeringens uppdragsgivare. Jag anser att vi kan tillåta oss att sväva ut lite grann och lyfta vissa frågor som i princip inte nämns av någon annan, förutom Ukraina som nämns med några ord. Det handlar om politiska prioriteringar inför 2026, men det här handlar bara om...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-01-28

Ändra den åländska lotterilagen MOT 1/2025-2026

Tack ledamot Holmberg. Jo, jag är så pass realistisk så jag inser att spel inte kommer att få försvinna. Jag brukar då och då lämna in en Eurojackpot kupong, men det kan jag inte göra längre eftersom jag är skriven på Åland. Jag måste vara skriven i Finland och ha ett kort. Det har skett...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-01-28

Skapa rörlighet och frihet för våra ungdomar MOT 2/2025-2026

Talman! Ledamöter, vi borde börja med orden: Hast du mir geshen? Vi torde alla vara eniga om att det är viktigt för våra ungdomar med sociala kontakter, möjlighet att delta i fritidsaktiviteter, att ha socialt umgänge. Människor behöver möta varandra IRL och inte bara på skärmar. Så frågan är hur vi kan underlätta det...

Mogens Lindén / Gruppanförande / Remissdebatt / 2026-01-28

Skapa rörlighet och frihet för våra ungdomar MOT 2/2025-2026

Tack minister Gunell. Det är glädjande att höra att de är på gång. Det har ju varit en minister som har uttalat sig i insändare om att den här parlamentarismen kanske är dysfunktionell på Åland. Är Åland för litet, skrev en ledarskribent. Det är en väldigt viktig principiell fråga, för annars blir dessa ändlösa diskussioner som...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-01-28

Skapa rörlighet och frihet för våra ungdomar MOT 2/2025-2026

Tack ledamot Egeland. Jag tycker att det som ledamot Holmberg-Jansson lyfter fram är väldigt viktigt. För mig handlar det om säkerhet. Jag har varit inblandad i olyckor med mopedbilar som kunde ha slutat mycket allvarligt. Det är fullkomligt alarmerande att man tillåter dessa mopedbilar att köra omkring. En A-traktor är alltid mycket säkrare. Så för...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-01-28

Skapa rörlighet och frihet för våra ungdomar MOT 2/2025-2026

Tack ledamot Egeland. Jag har inga illusioner om att situationen skulle se annorlunda ut om till exempel Moderaterna och Obunden Samling skulle sitta i landskapsregeringen. Det handlar inte om socialdemokrater, liberaler eller centerpartister, utan snarare om att en av ledamöterna i Obunden Samling sade att det här kommer säkert att gå igenom, men det sker...

Mogens Lindén / Repliksvar / Remissdebatt / 2026-01-28

Ändring av tobakslagen LF 16/2024-2025

Talman! Det rimliga kanske ändå skulle vara att landskapsregeringen återtar ärendet, så slipper vi alla dessa turer fram och tillbaka. Jag skulle gärna vilja höra vicetalman Pernilla Söderlunds kommentar i ärendet, men annars stöder jag förstås om en återremittering. Men varför skulle inte landskapsregeringen kunna återta det hela?

Mogens Lindén / Replik / Första behandling / 2026-01-26

Ändring av tobakslagen LF 16/2024-2025

Ja, men det handlar ju om formalia, och syftet är detsamma. Jag har inga flera kommentarer.

Mogens Lindén / Replik / Första behandling / 2026-01-26

Ändring av tobakslagen LF 16/2024-2025

Talman! Ledamot Wikström. Ja, nu blir det ändå en debatt. Ska vi värna folkhälsan eller ska vi värna aktörerna som säljer de här hälsovådliga produkterna på land och rederier? Visst är det en viss inkonsekvens att vi accepterar detta hos rederierna. Det måste jag hålla med om. Egentligen borde det också vara begränsat även där....

Mogens Lindén / Replik / Första behandling / 2026-01-26

Sänk körkortsåldern för bil till 17 år MOT 7/2024-2025

Talman! Tack ledamot Thörnroos. Jag har ju inte varit med i lag- och kulturutskottets diskussioner, men jag stöder i princip utskottets slutsatser. Det finns ett förbehåll i skrivningen som lyder så här: "I samband med nästa revidering av fokus bör landskapsregeringen ta i beaktande erfarenheterna från Finland, där det är möjligt att erhålla körkort vid...

Mogens Lindén / Replik / Enda behandling / 2026-01-19

Sänk körkortsåldern för bil till 17 år MOT 7/2024-2025

Talman! Tack ledamot Thörnroos. Då har jag uppfattat det rätt. Jag tror till och med att man i Sverige kan anhålla om dispens. Det blir uppenbarligen en revidering av körkortslagen ytterligare, och då ska man ha den här dispensmöjligheten. Det är en annan sak om man generellt sänker åldern till 17 år, eftersom vi ser att...

Mogens Lindén / Replik / Enda behandling / 2026-01-19

Sänk körkortsåldern för bil till 17 år MOT 7/2024-2025

Tack, ledamot Egeland. Jo, det är nog en kvalificerad gissning, som jag lite extrapolera. För när jag ser inom ÅHS, så vet jag var folk bor och jag vet vilka som kommer dit med bil, och det är inte bara landsbygdsbor, det kan jag säga. Sen frågade jag faktiskt ledamot Kanborg för att inte vara ute...

Mogens Lindén / Repliksvar / Enda behandling / 2026-01-19

Sänk körkortsåldern för bil till 17 år MOT 7/2024-2025

Tack, ledamot Eckerman. Kollektivtrafiken är otroligt viktigt, särskilt just nu när vi talar om Kumlinge och Föglö. Hur ska vi få det att fungera? Den lösningen bygger, så vitt jag kan förstå, väldigt mycket på privatbilism. Jag har också anekdotiskt hört att stadsbussen var gratis under en period, och då var det många fler som...

Mogens Lindén / Repliksvar / Enda behandling / 2026-01-19

Sänk körkortsåldern för bil till 17 år MOT 7/2024-2025

Tack ledamot Holmberg. Statistik kan man väldigt ofta hitta som underbygger den preferens man har. Det är väl därför vi har sakkunnighöranden i utskottet, för att få så gedigen faktabas som möjligt. Jag har en ganska öppen inställning i de här frågorna, och jag tycker att det är intressant. Det är viktigt att ungdomar träffar...

Mogens Lindén / Repliksvar / Enda behandling / 2026-01-19

Sänk körkortsåldern för bil till 17 år MOT 7/2024-2025

Talman! Ledamöter! Det här är en intressant diskussion. Jag har ju inte varit med i lag- och kulturutskottet, och det är många tankar som kommer fram. Det finns en koppling mellan den här 17-åldersgränsn och den motion som jag hör kommer att komma om mopedbilar och EPA-traktorer. Det är alltså en helhet som vi talar...

Mogens Lindén / Anförande / Enda behandling / 2026-01-19

Sänk körkortsåldern för bil till 17 år MOT 7/2024-2025

Tack, ledamot Egeland. Många har här i salen sagt att vi måste ha bättre kollektivtrafik, och jag är en av de första som skriver under på det. Till exempel bygger den här skärgårdstrafiklösningen på privatbilism i högsta grad. Det önskvärda skulle vara att vi har bilpooler och samåkningssystem per data och så vidare. Men en...

Mogens Lindén / Repliksvar / Enda behandling / 2026-01-19

Sänk körkortsåldern för bil till 17 år MOT 7/2024-2025

Tack ledamot Eckerman. Jag tvivlar inte en sekund på att den stora ödesfrågan är just klimatkrisen. Jag vet inte om ni följer den här vetenskapsredaktören på Yle som berättar om att när isarna håller på att smälta så ökar risken för gigantiska metanutsläpp från havsbottnarna, vilket kommer att göra att klimatkrisen får en fullkomligt alarmerande...

Mogens Lindén / Repliksvar / Enda behandling / 2026-01-19

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2025 BF 2/2025-2026

Talman! Tack ledamot Holmberg. Att fastställa vårdkriterier för den externa vården, det är alltså inte vad man upphandlar utan det är den medicinska bedömningen som ska avgöra när vi skickar någon för transplantation, neonatalvård och cancervård av olika slag. Det är ett medicinskt beslut och inte ett politiskt beslut. Det ska inte politikerna lägga sig...

Mogens Lindén / Replik / Enda behandling / 2025-12-19

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2025 BF 2/2025-2026

Talman! Tack ledamot Holmberg! Det är synd att man inte kan påverka ett utskottsutlåtande eftersom alla partier inte är närvarande. Det är ju egentligen nu som man kan ge sin syn. Och i stort sett håller jag med om det mesta. Jag vill ta upp extern vård. Tidigare har det ju varit på det sättet...

Mogens Lindén / Replik / Enda behandling / 2025-12-19

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2025 BF 2/2025-2026

Talman! Ledamöter. Jag har följande kommentar som kommer att utmynna i ett litet ändringsförslag som jag har skickat in. Det gäller stycket om extern vård. Som vi alla vet är extern vård svårt att budgetera, speciellt med ett så litet befolkningsunderlag som vi har på Åland. Ibland kan vi ha fyra prematurer som behöver...

Mogens Lindén / Anförande / Enda behandling / 2025-12-19

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2025 BF 2/2025-2026

Tack ledamot Thörnroos, jag uppfattar att vi har samma syn på det här. Kanske vi får ett stöd för att vi försöker ändra den här meningen. Det får ledamoten återkomma till. Jag tror att dubbeltydiga meningar ska man inte ha med, även med full respekt för att det inte var utskottets avsikt. Det är inte...

Mogens Lindén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-19