Sagt i salen

51 - 100 av totalt 250 tal

Observera att sökresultatet begränsas till max 250 inlägg.

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jag har en kort kommentar gällande det nya systemet att arbeta i lagtinget. Det kommer att behöva utvärderas och diskuteras, och där vill jag lyfta det som jag har lyft tidigare. Sverige har någonting som heter Riksdagens utredningstjänst. När höga krav ställs på lagtingsledamöter i opposition, borde vi också fundera kring om vi...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jag håller helt med om det som ledamoten framförde igår. Att ha ministerstyre över ÅHS fungerar inte och det kommer aldrig att fungera. Besluten ska också gå till lagtinget, och det kan inte göras på det sättet. Om man ska diskutera linjevalet mellan en politisk styrelse, som jag vet att ledamoten förespråkar, och en professionell...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Det är inga rosenröda historier om Åland 2025 som framträder när man pratar med familjer som har NPF-problematik eller utmaningar. Det handlar verkligen inte om några idealiska berättelser; istället finns det historier om glapp mellan olika nivåer, från dagis till grundskola. Många berättelser handlar om okunskap, vilket gör att folk inte riktigt vet...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Tack ministern för anförande. När det gäller att plocka bort uppgifter från kommunerna så har det länge varit en levande diskussion om huruvida den avancerade institutionsvården skulle flyttas till ÅHS, bland annat för att minska det här "kajkandet" fram och tillbaka mellan ÅHS och äldreboenden. Jag skulle gärna vilja höra någon tanke kring...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Det betvivlar jag inte alls. Jag har ingenting emot att man minskar den administrativa bördan för pedagoger. Jag har bara svårt att se att det är där man ska spara in flera miljoner euro, att lärarna får mindre administration. Men det går säkert att utveckla den tanken. Min andra kommentar, eller fråga egentligen, kopplad...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Tack ledamoten Lindström. Jag sympatiserar förstås med mycket av det som ledamoten säger om vikten av att röra sig och hur det är nyckeln till många synergieffekter. Jag har inga svårigheter att hålla med om de problem vi ser komma och som vi har idag när det gäller detta. Jag tycker att utskottet faktiskt...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Jag tycker att ledamoten lyfte bra poänger gällande anonymiteten. Det får inte bli någon slags skam i det här överhuvudtaget. Ett annat ord som jag vill bredda resonemanget med är stress. Som ledamoten nämnde i sitt anförande är stress något vi tänker mycket på inom Hållbart Initiativ. En stressad människa gör inte smarta val. En...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, herr talman! Jag kan förstå att man reagerar på det som uppsnappas, vad man har hört och att folk har kontaktat mig. Det är ju en av de bökigare grejerna med att vara politiker. När någon hör av sig, eller flera hör av sig, försöker man efterhöra vad det handlar om i grunden. Man...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Tusen tack ledamoten Holmberg. Det var därför jag sade i slutet av mitt anförande att jag tror att jag sätter punkt nu. Men jag visste att det var något jag hade glömt, och det var just de delarna. Jag har blivit uppmärksammad på att det finns frågor kopplade till det här projektet, och...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Det var ledamoten Hanström som var den tredje i tankesmedjan som tryckte på persontransporter. Jag håller helt med. Jag ser att det finns stora möjligheter med detta. Om vi får det på plats skulle det innebära stora bekvämlighetsökningar för brukarna i skärgården, vilket gör det till en av de viktiga frågorna för Hållbart Initiativ....

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, fru talman! Jag är stolt över att Hållbart Initiativ kan presentera 21 budgetmotioner som är i linje med det Hållbart Initiativ konsekvent arbetar med. Hållbart Initiativ haft en tydlig plats i åländsk politik sedan 2019. Vi kom in under en grön våg i Europa, med framtidstro, breda folkrörelser och en vilja att faktiskt förändra...

Alfons Röblom / Gruppanförande / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, herr talman! Obunden Samling för fram helt tydligt en agenda där man vill slopa jämställdhetsarbetet, slopa integrationen, lägga ner hållbarhetsarbete, slopa miljö och klimatkrav i stöd. Mer pengar till kommunerna, mindre krav från det här huset på kommunerna. Min första tanke som slår mig när jag hör ledamoten Kanborg är, vad är obundnas bild...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, fru talman! Det står i budgetförslaget, och det har också kommunicerats från landskapsregeringen att kommunerna har flera miljoner att spara in på sin verksamhet redan idag. Jag tror att det där kan säkert få många att ställa sig lite frågande. Om vi tar exemplet Lumparland, där man talar om att man ska spara in...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Ja, min poäng är att jag tycker inte att i det material som har presenterats för lagtinget i alla fall framgår väldigt tydligt och klart att det just är den subjektiva rätten som är den som har varit den stora kostnads höjande orsaken. Även om det är det så tycker jag ändå att man måste...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, fru talman! Ett stöd till den delen, i alla fall när det handlar om sådana här frågor som vatten och avlopp eller väldigt svår vård, till exempel. Där det krävs en expertis där vi från Hållbart Initiativ sida inte ser vinsterna i att det är kommunerna som åtminstone ensamma ska sköta det, utan vi...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, fru talman! Jag har skämtsamt sagt det de senaste åren att ingen tror att man vinner val på att snacka skit. Men jag är nog nu mer av den uppfattningen och bilden att många ålänningar bryr sig väldigt mycket om ifall det läcker ut avloppsvatten i Slemmern och i Bruksviken och på andra platser...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Fru talman! Från Hållbart Initiativs sida så har vi nu levt i tron om att man kan göra flera saker samtidigt. Du kan bry dig om att du vill ha rena vikar här på Åland, samtidigt som du inser att vi måste sänka utsläppen av klimatgaser och skapa möjligheter för förnybar energi. Jag uppskattar att...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, fru talman! Jag tycker inte alls att ledamoten Lindbäck är diskvalificerad för att utöva scenkonst.

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman Tack Lindbäck för de tankarna. Jag räknar nog sång och musik som scenkonst, så det är en definitionsfråga.

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, herr talman! Tack för stödet, ledamoten Holmberg. Jo, vi har lyft den här frågan flera gånger från Hållbart Initiativ och i och med att det nuvarande avtalet med Alandica Kultur och kongress går ut 2028, måste landskapsregeringen börja arbeta med vad man vill med det där huset i framtiden. Och då just öppna för...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jag håller helt med. Från Hållbart Initiativs sida så vill vi se ett levande hus med stort utbud på innehåll, och det ska vara öppet och tillgängligt. Det här är nog frågor som man inte avhandlar på en fikarast eller ett par möten i landskapsregeringskorridoren. Det här kräver nog ett arbete från ansvarig...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jag håller helt med, och jag tycker också att ledamoten Holmberg-Jansson i sitt repliksvar öppnar upp till en bredare diskussion om vad det som har lett till att vi är där vi är idag, med den bristande hälsovård som finns. Det handlar nämligen om strukturer. Det handlar om normer. Det handlar om frågor...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, herr talman! Tack för positiviteten och jag hoppas naturligtvis också att det ska ska kunna lyckas. Men vi får heller inte stirra oss blinda bara på en del i den här komplexiteten. Vi har ju under året som gått diskuterat ivrigt här i lagtinget om den storskaliga trålningen som pågår i Östersjön, till...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Ytterligare en fråga som bevisar komplexiteten i det här. Jag tycker det här med att vi är så otroligt intresserade av att äta lax öppnar upp frågan till varför vi måste äta lax. Strömming har ju varit en maträtt på åländska bord i tusentals år, det är de senaste decennierna vi har fått...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, herr talman! Hållbart Initiativs linje har enda sen vi grundades varit den att man ska ge fiskodling i öppna kassar en tydlig deadline. Har ni inte minskat era utsläpp fram till då, så har vi problem så att säga. Det är det som vi efterlyser, när vi efterlyser tydliga ramar så är det det...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, herr talman! Som respons på det som ledamoten Wikström inledde med så är det klart att den billigaste och mest lättplanerade barnomsorgen är den som inte finns. Minska med hälften, nämnde ledamoten. Minska barnomsorgen, det är klart att det kan bli billigare och mer lätthanterligt för personalen som är kvar. Frågan är om vi...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Jo, det är därför jag har varit lite ettrig med den här rapporten också som kom förra mandatperioden, där det står vilka åtgärder som man kan vidta för att sänka kraven för kommunerna och som har bekräftats här flera gånger, att den lever och frodas i regeringen just nu. Dit hör ju större barnomsorgsgruppe, sänk...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, herr talman! Det som jag tycker vore fräscht är ju att man tar på allvar den genomsyrande kritiken som finns mot den här idén, sett ur ett barnperspektiv är regeringens egna dokument. Det vore fräscht. Är det så att man väljer att gå emot den expertisen och den tjänstemanna ståndpunkten? Man går mot ...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Jag har läst den, herr talman! Jag förstår inte riktigt tanken med att man för jämställdhetsarbetet, som landskapsregeringen ska driva proaktivt och sektor överskridande, varför man vill sätta det till ombudsmannamyndigheten. Som ju är en myndighet dit man hör av sig om någonting har gått snett, då någonting redan har skett. Alltså där det inte,...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jag tycker det är ganska intressant och bra att den här debatten verkar beröra ideologier så här långt, och det gäller också Moderaternas gruppanförande som för fram den moderata ideologin. Gott så. Men jag tycker att även när man för fram ideologiskt resonemang så är det viktigt att hålla koll på vissa begrepp....

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jag vill ju hävda att målet är inte att ha lyxiga kastruller i köket, utan målet är att laga god mat. Det där kan vi fortsätta diskutera. Min andra reflektion kring ledamoten Valves anförande gäller den subjektiva rätten till barnomsorg. Menar ledamoten Valve nu att det finns tydligt bevis för, utom rimligt tvivel,...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jo, det blev liv kring den rapporten som dåvarande finansminister Höglund tog fram, kallades av Socialdemokraterna för en ideologisk attack mot välfärden. Jag har förstått att den rapporten lever och frodas i regeringskorridorerna. Och det handlar, precis som ledamoten är inne på, om att visst kan man spara pengar, men då blir det...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jag nämnde inte i mitt anförande någonting om demensvården eller biblioteken. Däremot så har jag varit inne i debatten på att landskapsregeringen är ute efter att sänka kraven i lagstiftningen på hur mycket bibliotek vi ska ha på Åland. Det är en sak som vi engagerar oss i från Hållbart Initiativ sida, eftersom...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Jag hade tänkt börja med något dåligt skämt om någonting. Avloppsvattnet bryr sig inte om kommungränser heller om jag säger så. Jo, det finns skillnader i olika kommunala nät och Mariehamn har bra digitaliserats så att man vet var det läcker och så vidare. Men Hållbart Initiativ ser den här VA frågan som en...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Det är intressant som jag har sagt flera gånger här i salen, att när man pratar med företrädare för större företag i Sverige till exempel, så är ju det sista de vill se är ju en flackig och ombytlig klimatpolitik. Man kan tro så här traditionellt, att om vi sänker klimatambitionerna eller slopar...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, fru talman! Det låter väldigt bra det där, och jag ser fram emot att ta del av hur de här olika strategierna och meddelandena samtalar med varandra. Det är att den ena handen vet vad den andra gör. När det gäller den här desinformationen och det som jag kallar den fossila desinformationen på sociala...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, fru talman! Vi vill inte komma här och säga att det här är den enkla lösningen på alla problem. Däremot så understryker vi att vi vill se en satsning på att vi här på Åland ska bli bättre på att ta vara på det närings överskott vi har, till exempel att det inte ska...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, fru talman! Det är inte billigt med konstgödsel heller, om jag har förstått det rätt. De senaste åren har det varit mycket pengar som har gått till det. Så med det i åtanke så är det ju en ännu större orsak till varför vi ska försöka använda den näring som finns på Åland. När...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, fru talman, och tack för en helt relevant fråga ledamoten Mansén. Inledningsvis, när vi behandlade budgeten inom Hållbart Initiativ så godkände vi bums den här betalningen till Kraftnät Åland för att få bort skulderna. Blir av med skulder, och så sparar man pengar. Men ju mer diskussionerna gick så insåg vi att vi är...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, fru talman! Det är knöligt när olika goda värden ställs mot varandra. En av våra viktigaste uppgifter här i salen så är ju att göra det på ett så bra sätt som möjligt. Jag vänder mig inte mot bilden som Mansén levererar, men jag vill understryka att en fungerande VA sektor på Åland och...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, fru talman! Det kan jag hålla med om, och det beror mycket på vad man läser in i begreppet konkurrenskraftig. Som sagt, när jag har varit i kontakt med företag och företags organisationer och så river de sitt hår ibland när de upplever att vissa politiker bedömer att konkurrenskraft är lika med låga klimatkrav,...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, fru talman! I diskussionen om fiskodlingen har jag genom åren ibland känt mig som en riktig högerpolitiker, därför att jag har sagt så här; jag har förtroende för näringslivet och sätter vi tydliga krav på näringslivet kommer de att anpassa sig till det. I min värld är det inte så att bara för att...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Talman! Tack, ledamoten Holmberg-Jansson! Jag har också uppfattat det så att bara genom att lämna in den här motionen, har jag fått respons från många kvinnor som upplever att det här är en viktig fråga och att det är en fråga som inte diskuteras. Det varierar ganska mycket hur mycket kunskap som finns inom hälsovården...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, herr talman! Jag tycker också det är naturligt att räkna in fiskproduktion i vår livsmedelsproduktion, och Hållbart Initiativ pratar om kustnära, småskaligt fiske som någonting som vi gärna skulle vilja uppnå för Åland när det gäller den här 1 till 1, och att strömmingen som fiskas upp, då syftar ledamoten Holmberg på näringsämnena. Men...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, herr talman! Det sistnämnda håller jag med dig. Det är en bra aspekt i det, har man varit med och finansiera uppbyggnaden av någonting så kan man inte bara dra sig ur och säga att ni får sköta reinvesteringarna. När det gäller det här med att det är föräldrarna i den subjektiva rätten och...

Alfons Röblom / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, herr talman! Jag tycker det är bra att Socialdemokraterna genom Nina Fellman, förtydligar att man absolut inte står bakom den här promemorian om ändringar i den subjektiva rätten. Det här dokumentet. När jag läste det så gjorde mig väldigt upprörd, därför att det så tydligt visar att det är inte barnet som är i...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jag är också helt övertygad om att ingen här i rummet vill barnen illa. Jag vill inte heller använda så mycket överord men jag använder ändock ordet paradigm paradigmskifte. Därför att om man lämnar det paradigm som den subjektiva rätten innebär, det vill säga barnets rätt till dagvård, oberoende föräldrarnas läge och så...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jag har två ganska skilda frågeställningar utgående från lantrådets presentation. Den första gäller den ekonomiska utsattheten. ÅSUB har under den senaste tiden kommit med vad man kan kalla alarmerande rapporter om barnfattigdomen på Åland, det vill säga barn som lever i ekonomiskt utsatta familjer. Min första fråga till lantrådet är: Hur mycket har...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-14

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, fru talman! Min andra fråga gäller en av motionerna som är inlämnad med mig som första undertecknare, som handlar om en extern oberoende granskning eller revidering av ÅHS. Det bygger i grunden på att ÅHS från början var flera organisationer som fördes samman för 31 år sedan. Ser ministern att det skulle kunna finnas...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-14

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Tack minister Gunell för anförandet. Jag följer upp med några konkreta frågor som har cirkulerat och som nått mina öron. Jag tycker att de är intressanta. När de nya rutterna dras och trafiken planeras, finns det tillräckligt med fokus på att inte göra intrång på fredade områden? Vi vet att det finns privata initiativ...

Alfons Röblom / Replik / Remissdebatt / 2025-11-14