Sagt i salen

201 - 250 av totalt 250 tal

Observera att sökresultatet begränsas till max 250 inlägg.

Gemensam förvaltning av strömmingen i Ålands hav och Bottenhavet MOT 4/2020-2021

Herr talman! Jag tänkte egentligen inte säga någonting i det här ärendet, men när ledamoten Holmström sade att det är viktigt att vi stärker den åländska rösten så kunde jag inte låta bli. Som Holmström väl vet så lyfte jag det här redan tidigare i den åländska Nordiska rådets delegationen. När ärendet kom upp i...

Anders Eriksson / Replik / Enda behandling / 2023-05-03

Gemensam förvaltning av strömmingen i Ålands hav och Bottenhavet MOT 4/2020-2021

Det må vara hur det vill. Jag tänkte som sagt inte säga någonting, men Holmström sade i sista repliken att det är viktigt att vi stärker den åländska rösten. Jag hämtade Holmström hemma, vi åkte färja, vi åkte tåg, vi åkte buss, vi umgicks ett halvt dygn och inte ett ord knystade Holmström om att...

Anders Eriksson / Replik / Enda behandling / 2023-05-03

Ålands Radio och Tvs finansiering MOT 5/2022-2023

Värderade herr talman! Socialdemokraterna säger i den här motionen att betalning av mediaskatt tilldelar Ålands radio och TV:s verksamhet otillräckliga inkomster. Man vill synbarligen att mediaskatten ska höjas. Man säger att det är viktigt att landskapsregeringen fattar beslut som ger Ålands Radio och TV verksamhetsvillkor och det kan ske genom att mediaskatten för ålänningarna höjs...

Anders Eriksson / Anförande / Remissdebatt / 2023-05-03

Ålands Radio och Tvs finansiering MOT 5/2022-2023

Jag börjar bakifrån, det handlar inte om att mediaskatten ska höjas, sade ledamoten Gunell. Men då är ju frågan, om man inte höjer mediaskatten, var ska då mera pengar tas till radion? Det förstår jag inte riktigt. Sen när det pratades om koppling mellan Ålandstidningen och Centern, det känner inte jag till och det kan...

Anders Eriksson / Repliksvar / Remissdebatt / 2023-05-03

Ålands Radio och Tvs finansiering MOT 5/2022-2023

Tack för förtydligandet. Nej, det är ju så att man får väl kalla det för skvaller om man så vill. Men träffar man folk till exempel på olika lunchställen som man vet att lyssnar regelbundet på radio Åland så får man höra den här typen av kommentarer. Och vi lunchar synbarligen på två olika ställen,...

Anders Eriksson / Repliksvar / Remissdebatt / 2023-05-03

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Fru talman! Jag kan försäkra att jag talar på hela gruppens vägnar. En sådan här debatt blir kanske lite gnällig. Jag ska försöka låta bli, jag får väl se vad jag får för omdömen efteråt. Det är säkert både opopulistiskt och kanske rent av politiskt obegåvat att inleda med det jag vill säga från Ålands...

Anders Eriksson / Gruppanförande / Enda behandling / 2023-04-26

Dricksvattenkvalitet LF 19/2022-2023

Det kan säkert uppfattas att jag också försöker släta över. Det enda som jag hade invändningar mot i Holmbergs anförande så var att man inte, på basen av vad som står i en tidning, bara ska läsa rakt upp och ner till lagtinget som om det vore den enda sanningen som gäller. Men oavsett det...

Anders Eriksson / Replik / Första behandling / 2023-04-26

Ny blankettlag om livsmedel LF 23/2022-2023

Ja, jag håller ju med allt det som ledamot Lindholm sade att det är orimligt och jag kommer att utveckla det i mitt anförande, att man betalar samma tillsynsavgift oavsett om man är stort eller litet företag. Därför tycker jag att det är märkligt att Centern har släppt fram den om man har den invändningen....

Anders Eriksson / Replik / Remissdebatt / 2023-04-26

Ny blankettlag om livsmedel LF 23/2022-2023

Jo, det är som ledamoten Lindholm sade, att oberoende om det är ett litet eller stort företag så betalar man samma avgift. Det är ju orimligt enligt mitt förmenande. Därför undrar jag varför Centern har släppt fram den här framställningen? Det här med viltkött håller jag helt och hållet med om. Men det sade jag i...

Anders Eriksson / Replik / Remissdebatt / 2023-04-26

Ny blankettlag om livsmedel LF 23/2022-2023

Jag uppskattar den ödmjuka repliken. Jag blev faktiskt ganska upprörd när jag läste igenom den här framställningen. Det är så lätt att prata om världens bästa företagsklimat och det är så lätt att prata om att hela Åland, vi ska ha landsbygdsföretagare och det ena med det andra. Men när man släpper igenom sådant här...

Anders Eriksson / Repliksvar / Remissdebatt / 2023-04-26

Ny blankettlag om livsmedel LF 23/2022-2023

Är det så att lagtingsman Måtar vill ha mera tid för att förklara alla de här förenklingarna som han tyckte att fanns så finns det möjlighet att begära taltur. Varsågod! När det gäller ÅMHM, är det faktiskt rimligt att en organisation som lyder under landskapsregeringen är så här pass intimt kopplad till lagstiftningen, medan den...

Anders Eriksson / Repliksvar / Remissdebatt / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Jag blir lite förvirrad ibland med Eriksson och Eriksson, men det är tydligen min tur den här gången. Det blir en lite otrevlig ton och det tycker jag att är synd. Det var många ord per minut så det är möjligt att jag missförstod. Måtar frågade gång på gång alla partier, vad ska Skärgårdstrafiken få kosta?...

Anders Eriksson / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Som sagt var, man kan uppfatta det här med gnäll väldigt, väldigt olika. Nu har jag inte detaljstuderat tekniken på den här så kallade hybridfärjan som blev ett stort slagträ i den sista valdebatten. Men åtminstone så tror jag, i likhet med Mansén, att en eltrafikerad färjrutt med ett nedsprängt Ekholmsund, det sista ska jag...

Anders Eriksson / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Avslutningsvis vill jag säga att det som jag ändå tyckte var bra med den delen i det förra trafikupplägget så var att det var en totalentreprenad och jag tror att det är rätt väg att gå. Man bör äga det man ska förvalta och det man ska sköta. Det blir lätt att man drar ner...

Anders Eriksson / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Jag tänkte stå över, men i och med att kollegan Toivonen vände sig direkt till mig i slutet av sitt anförande och ville ha samarbete så måste jag säga ett par saker. Jag tyckte att det var ett sakligt och bra resonemang om varför man inte skrev på spörsmålet. Jag försökte på samma sakliga sätt...

Anders Eriksson / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Ny blankettlag om livsmedel LF 23/2022-2023

Man ska ju samarbeta inom politiken så vi får väl dela på den här mikrofonen. Jag ställde frågan uttryckligen, har man faktiskt från Centerns sida läst igenom den här framställningen ordentligt? Jag kommer att utveckla det i mitt anförande. Jag blir lite att tänka på Saltviksrevyn, i och med att Lindholm inte svarade på den...

Anders Eriksson / Replik / Remissdebatt / 2023-04-26

Ny blankettlag om livsmedel LF 23/2022-2023

Jag vill inledningsvis säga att jag blev förvånad över lagtingsman Holmströms anförande. Jag är förvånad på ett positivt sätt. Jag håller med om mycket av det han sade. Den nya lagen om livsmedel är en mycket viktig lagstiftning, men tyvärr motsägelsefull på flera punkter. Syftemålet är att se till att endast säkra livsmedel släpps ut...

Anders Eriksson / Gruppanförande / Remissdebatt / 2023-04-26

Dricksvattenkvalitet LF 19/2022-2023

Ett fullgott vatten är ju viktigt för alla ålänningar, det tror jag att jag vågar påstå och något som folk tar på största allvar. Jag tycker att social- och miljöutskottet har ett bra betänkande, sakligt och bra. Däremot, som Holmberg gör, att stå och läsa direkt ur en tidning här och uppfatta att det här är...

Anders Eriksson / Replik / Första behandling / 2023-04-26

Dricksvattenkvalitet LF 19/2022-2023

Det var ett bra och sakligt anförande. Men det sista replikskiftet kanske jag lämnar därhän. Jag uppfattade också att ledamoten Gunell har förståelse för de yrkesgrupper, främst jordbrukare, som känner sig pressade och känner en oro för vilka pålagor som nu ska komma, så även det resonemanget tyckte jag att var sakligt och bra. Sträcker...

Anders Eriksson / Replik / Första behandling / 2023-04-26

Ny blankettlag om livsmedel LF 23/2022-2023

Som jag tror att jag sade i replik åt ministern så var det alltid kutym tidigare, att hade man en lag där mycket förtydligades i en förordning så lämnade man den ofta som en bilaga till lagtinget så att utskotten skulle ha mycket enklare i sin beredning. Sen så ser man ju klart och...

Anders Eriksson / Repliksvar / Remissdebatt / 2023-04-26

Ny blankettlag om livsmedel LF 23/2022-2023

Lagtingsledamot Måtar sade att när det är bra så kan man göra såsom i Finland, om jag förstod det rätt. Tar vi det här exemplet som har varit uppe många gånger i debatten hittills när det gäller vilthägn så där vet jag att det fungerar mycket, mycket bättre än vad det gör i Finland. Det...

Anders Eriksson / Repliksvar / Remissdebatt / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Enligt vad det hördes i bänkarna så var det flera än jag som tydligen missförstod och därför ville jag ha det klarlagt. Jag uppfattade att det kostar ungefär 20 miljoner nu, och obundna kunde tänka sig 40 miljoner, men det var synbarligen ett missförstånd. Åtminstone från Ålands Framtids sida så upplever vi det nog ganska svårt...

Anders Eriksson / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Jag försöker nog alltid vara saklig, sedan kan det uppfattas olika förstås hur man lyckas. Det är ju komplicerat och jag vet ju själv när jag blev näringsminister och folk ringde stup i kvarten och pratade om den ena färjan här och den andra rutten där. Det slutade med att jag måste beställa in en...

Anders Eriksson / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Jag kan bara upprepa samma sak som jag sade åt Centern gruppanförande i en replik. Skulle Ålands Framtid och jag personligen sitta i regeringen så skulle jag aldrig släppa det här till någon sorts allmän diskussion i finans- och näringsutskottet på basen av det här tunna anslaget, utan jag skulle se till att regeringen visa...

Anders Eriksson / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Just det här resonemanget som Påvals och flera har om att man ska få bort de här ärendena från ministerns bord, man ska ha ett Trafikverk och man ska ha det så långt borta som möjligt så jag ser det som ett ganska allvarligt resonemang. Det är ett hot mot demokratin. Ta Ålandstrafiken till exempel,...

Anders Eriksson / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Det skulle jag också gärna veta, men det var inte det som min replik handlade om. Men ett gott råd, är det så att ledamoten Påvals vill ha uppskattning då har han absolut hamnat i fel bransch, för det kan man inte räkna med här. Däremot så är det viktigt att man som politiker har...

Anders Eriksson / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Herr talman! Vi får väl alla lite olika meddelanden via olika plattformar om att sluta prata om skärgårdstrafik och att vi måste börja prata om något annat. Vi har hållit på i snart 10 timmar idag. Jag kan förstå att folk börjar bli trötta på det, men vems är felet? Enligt mitt synsätt så ligger...

Anders Eriksson / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Det är riktigt, jag håller med om det. Jag har öppet sagt att det var ju en olycka att lantrådet kastade in Prästösundsbron helt plötsligt i debatten. Då var vi bra på gång med tunnelmeddelandet. Det är säkert inga röster man vinner på det, men jag tror att det skulle vara den enda hållbara vägen...

Anders Eriksson / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Som de flesta har sagt, också från regeringspartierna, så är det ju ett väldigt tunt meddelande. Tyvärr var det också ett ganska tunt och håglöst anförande som lantrådet hade. Jag blev förvånad. Hon räknade upp i början vad som återfinns i regeringsprogrammet och att man inte har hunnit genomföra allt. Jag har ju inom...

Anders Eriksson / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Igen, jag är förvånad över den här håglösheten. Drar vi klockan tillbaka till valrörelsen så var det en otrolig kraft Centern att nu skulle tunneln förverkligas och nu skulle det hända saker och ting. Det är ju precis som kollegan Juslin sade, vi vet att det var lantrådet som stoppade det arbetet från att gå...

Anders Eriksson / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Ny blankettlag om gödselmedel LF 18/2022-2023

En eloge för ett kort och bra anförande. Holmström sade att han skulle göra ett uppriktigt försök att vara saklig. Problemet är att man kan se på saklighet från väldigt olika synvinklar. Strikt sakligt så handlar det här om en marginell tillskottsgiva av fosfor som vi vet att växterna tar upp och som inte leder...

Anders Eriksson / Replik / Andra behandling / 2023-04-24

Ny blankettlag om livsmedel LF 23/2022-2023

Blankettförordning är ju en blankettförordning, men man har ju möjlighet när man lämnar ett lagförslag från regeringen att utforma också en egen förordning. Sen måste jag säga att när man har tittat lite på den här lagen så inte är det riktigt så där alldeles lätt att se den flexibilitet och den tydlighet som utmålas...

Anders Eriksson / Replik / Remissdebatt / 2023-04-24

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Det är ett lite märkligt meddelande. För när man ställer ett spörsmål från oppositionens sida så förväntar man sig ganska tydliga politiska linjedragningar från regeringens sida. Men det är ett märkligt meddelande, för det här är mera ett resonemang. Däremot, till skillnad från tidigare replikställare, så tycker jag att det är bra att ministern lite...

Anders Eriksson / Replik / Enda behandling / 2023-04-24

Ny blankettlag om gödselmedel LF 18/2022-2023

Jag kan hålla med om att förstå den principen om man jämför med de stora länderna, då är uppdelningen på det sättet. Men i ett litet samhälle som det åländska så kan vi inte hålla förvaltningen hur stor som helst. Man måste se till att där sakkunskapen finns så måste man kunna hantera saker och...

Anders Eriksson / Replik / Andra behandling / 2023-04-24

Ny blankettlag om livsmedel LF 23/2022-2023

Jag måste först passa på att fråga om det här med remiss, för personligen har jag pratat med dem ute på fältet som kan tänkas beröras av det här och ingen har överhuvudtaget hört talas om att en sådan här lagstiftning är på gång. Vilka är remissinstanserna som den har gått till? När det gäller...

Anders Eriksson / Replik / Remissdebatt / 2023-04-24

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Det är säkert riktigt, och det vet jag själv av förekommen anledning, att man jobba länge med tunnelmeddelandet och att det inte gick för minister Wikström att få upp det meddelandet till diskussionen i regeringen. Jag tror att där har vi mycket orsaken till att det bara har legat och flutit. Tittar man på...

Anders Eriksson / Replik / Enda behandling / 2023-04-24

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Kollegan Pettersson är en god talare, han sprider ofta positiva vibbar och det är en bra sak, det ska man göra. Men ska man lyckas sprida de positiva vibbarna fullt ut så gäller det också att vara trovärdig. Ledamoten Pettersson sade att Centern jobbar för bästa möjliga infrastruktur ute i skärgården. Bästa möjliga infrastruktur ute...

Anders Eriksson / Replik / Enda behandling / 2023-04-24

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Som jag sade, ledamot Pettersson sprider positiva vibbar och det är bra men då ska man också vara trovärdig och jag måste tyvärr tillägga också ärlig. För både Pettersson, jag och infrastrukturminister Wikström vet varför det stannade upp. Lantrådet vägrade att ta upp tunnelkommitténs betänkande till behandling i regeringen. Det var där som det stoppade...

Anders Eriksson / Replik / Enda behandling / 2023-04-24

Förslag till första tilläggsbudget för år 2023 BF 4/2022-2023

Så är det också inom tekniska sidan de facto så sker det en förskjutning ifrån småföretagande till offentlig sektor och det där bekymra mig lite. Men det som kanske bekymrar mig ännu mer, om jag kommer ihåg rätt så var det enbart 14 % av regeringens personal som skulle rekommendera sin arbetsplats åt andra och där...

Anders Eriksson / Replik / Remissdebatt / 2023-04-21

Förslag till första tilläggsbudget för år 2023 BF 4/2022-2023

Det är ju en tillspetsad rubrik som kollegan Toivonen har när han skriver lura inte de äldre. Men oavsett rubriken eller inte så är det intressant det som Lagtingsledamot Toivonen säger. Och jag ser att åtminstone Mansén är här från Finans- och näringsutskottet sida så jag hoppas att man kan titta på det här på...

Anders Eriksson / Replik / Remissdebatt / 2023-04-21

Förslag till första tilläggsbudget för år 2023 BF 4/2022-2023

Handlar om det här med utrymmen, så är man konkret så gör man så som vi föreslog från Ålands Framtids sida, som också Liberalerna har föreslagit. Man måste börja fundera. Ska vi bara expandera offentlig sektor eller ska vi inte. Det här med neutral finanspolitik? Jag tolkar ju det på det sättet att det blir...

Anders Eriksson / Replik / Remissdebatt / 2023-04-21

Förslag till första tilläggsbudget för år 2023 BF 4/2022-2023

Jag håller med. Och tittar man i början på allmänna motiveringen till tilläggsbudgeten så går man ju genom Europa, Finland, Åland och i fallande skala så blir inflationen högre på Åland. Skuldsättningen eller inte skuldsättningen, men underskotten blir bara större och större, framför allt i Finland. Och det här är ett jätte bekymmer. Det sades...

Anders Eriksson / Replik / Remissdebatt / 2023-04-21

Förslag till första tilläggsbudget för år 2023 BF 4/2022-2023

Jag fäster mig vid en sak i ett förövrigt intressant och bra anförande, det var när kollegan Juslin sa att man från offentlig sektor inte kan konkurrera med lönen, att man inte är konkurrenskraftig. Jag undrar faktiskt om det är på det sättet, för jag har själv och flera mig kommit i kontakt, till och...

Anders Eriksson / Replik / Remissdebatt / 2023-04-21

Förslag till första tilläggsbudget för år 2023 BF 4/2022-2023

Tack, herr talman! Värderade kollegor. Jag är imponerad av att så många är kvar här sedan man började tidigt i morse. Det har varit en lång debatt som tydligen inte tänker ta slut ännu på ett bra tag. Jag har inte tänkt läsa innantill ifrån detta betänkande utan mera basera det här gruppanförandet på de...

Anders Eriksson / Gruppanförande / Remissdebatt / 2023-04-19

Förslag till första tilläggsbudget för år 2023 BF 4/2022-2023

Jag reagerade väldigt mycket på just den här formuleringen att man faktiskt, mot bakgrund av den ganska stora expansion som har varit av offentlig sektor under de senaste åren, skapar ytterligare utrymmen i egen regi. I stället för att faktiskt, jag borde vända mig till regeringen istället för till ledamot Holmberg, riktigt noggrant gå igenom...

Anders Eriksson / Repliksvar / Remissdebatt / 2023-04-19

Förslag till första tilläggsbudget för år 2023 BF 4/2022-2023

Vi exporterar mycket livsmedel, det gör vi, men tittar man till exempel på snacks produkterna som går härifrån så är det nog ganska enkelt att räkna ut var intäkterna från den businessen hamnar. De hamnar inte i fickorna hos odlarna i varje fall. Utan de hamnar i ett stort internationellt företags fickor. Med tanke på...

Anders Eriksson / Replik / Remissdebatt / 2023-04-19

Ny blankettlag om gödselmedel LF 18/2022-2023

Man vet vad man sprider ut när man sprider svämgödsel. Man vet att man har 15 kilo fosfor till exempel om analysen visar det om man sätter givan utgående från det. Den saken kan vi lämna. Det intressanta är ändå det att inte bara så ensidigt titta på att hur gör man i Finland utan...

Anders Eriksson / Repliksvar / Första behandling / 2023-04-19

Ny blankettlag om gödselmedel LF 18/2022-2023

Så kan det vara. Jag vill bara tillägga att det kan vara bra att tänka på de som ser att vi har legat så här lågt förut, man ser hur det är i Sverige, man upplever att det här är någonting som skulle kunna tillföra någonting för näringen. När man fick höra den debatt...

Anders Eriksson / Repliksvar / Första behandling / 2023-04-19

Förslag till första tilläggsbudget för år 2023 BF 4/2022-2023

Nej, det är absolut inte menat på det sättet. För jag har inte den insynen att jag kan i detalj veta vad man har för kontakter med branschorganisationerna och jag är inte heller på branschorganisationens sida så jag har ingen information därifrån. Däremot vet jag att man på finska sidan väldigt ensidigt utformade den här...

Anders Eriksson / Repliksvar / Remissdebatt / 2023-04-19

Förslag till första tilläggsbudget för år 2023 BF 4/2022-2023

Tack, talman! När det gäller det förstnämnda. Självklart vet jag att regeringen tar besluten och jag vill inte heller att några hobbyorganisationer eller branschorganisationer ska börja bestämma över ett regelverk. Det är inte det jag pratar om. Det jag vill i den här motionen är att man för en bra dialog och försöker komma till...

Anders Eriksson / Repliksvar / Remissdebatt / 2023-04-19