Sagt i salen

1 - 50 av totalt 250 tal

Observera att sökresultatet begränsas till max 250 inlägg.

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Tack, talman! Tack ledamot Listherby för ett mycket välbalanserat anförande. Jag vill bara haka på det som ledamoten nämnde. Läget är ansträngt i delar av verksamheten, och det ska vi vara ärliga med. Samtidigt arbetar styrelsen nu med att justera och stabilisera inom de ramar som lagtinget har beslutat. Tack för ett bra anförande!

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2025-12-17

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Tack, talman! Nej, jag menar inte att det är fel att debattera detta i Ålands lagting, givetvis inte. Jag ville bara understryka vilken ton man har när man diskuterar samhällsviktiga funktioner. Jag har i åtanke att det finns folk som lyssnar, och att vi inte skapar en onödig oro. Att kunna kritisera och debattera dessa...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-17

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Tack, talman! Jag vill återigen betona att jag inte kritiserar oppositionen för det här spörsmålet; de har sin fulla rätt. Min vördsamma hälsning till oss alla är att vi ska hålla en bra ton i denna diskussion, särskilt med tanke på allvaret i en så samhällsviktig funktion som Ålands hälso- och sjukvård.

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-17

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Tack, talman! Ledamot Valve, givetvis har man sin fulla rätt till det, och jag förstår också att den här hälsningen som nu framförs angående läkarnas åsikter. Vi från styrelsen tar givetvis detta på mycket stort allvar. Det är absolut inte så att vi vill tysta den här diskussionen. Jag ville bara betona i mitt anförande...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-17

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Tack för den repliken. Ja, det pågår många processer just nu. Första prioritet är vårdinformationssystemets implementeringen och att få det att fungera. Samtidigt pågår det även andra utvecklingsprojekt. Det gäller för styrelsen att ha ett helhetsperspektiv när det gäller takten på dessa utvecklingsprojekt, och att säkerställa att det finns tillräckliga resurser för att genomföra dem...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-17

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Tack, talman! Så är det. Vi pratar egentligen om personalinflytande, och det har vi också lyft från styrelsens sida på de senaste styrelsemötena. Vi har tagit till oss av den kritik som har kommit kring detta. Vi ser kanske att det finns möjligheter till personalinflytande, men om det uppfattas som att det inte finns tillräckligt...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-17

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Ja, jag håller helt med. Nu gäller det att fundera på vilka rutiner som ska gälla för informationen till lagtinget. Med det upplägg vi har idag, med en semiprofessionell styrelse, så innebär det i praktiken att det finns två personer här i salen som sitter i styrelsen. Det gör att den här frågan är ganska...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-17

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Tack, talman! Precis som nämndes i det tidigare replikskiftet kan jag intyga att dagsläget är under kontroll. Det är ekonomichefen som ansvarar för detta när det gäller ÅHS. När det gäller avrapporteringen fick vi på det senaste styrelsemötet tydlig information om att situationen är under kontroll i dagsläget.

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-17

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Tack, talman! Att ta hål på myter kan vi göra på så sätt att ledamot Holmberg-Jansson gav ett konkret svar samtidigt som hon ställde frågan. Det vill säga, det är en utopi att tro att gå tillbaka till ett annat system som inte längre existerar. Det är inte ens möjligt att ta i bruk det gamla...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-17

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Tack, talman! Jag delar uppfattningen. Det är ledningsgruppen som har givit ett svar, och svaret har kommit styrelsen till kännedom.

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-17

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Tack, talman! Jag uppfattar nog att styrelsen har agerat helt korrekt i den här frågan och att det förs en bra dialog med läkarföreningen. Jag ser inte detta som ett stort problem. Det viktiga i sammanhanget är att vi har en kommunikation och en dialog som driver saker framåt. Och det finns det på ÅHS.

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-17

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Tack, talman! Om det går bra så tar jag gärna en replik till. Jag delar också den bild som har beskrivits. Det handlar nu om att få vardagen att fungera bättre för personalen och för patienterna, att göra detta i dialog och steg för steg. Det tog också ledamoten upp i sitt anförande, och jag...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2025-12-17

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Tack, talman! Tack ledamot Holmberg-Jansson för ett mycket insiktsfullt anförande. Jag märker att ledamoten har varit åtta år inom ÅHS, både i styrelse och ministerfunktion. Ledamoten nämner behovet av ett nytt vårdinformationssystem, och det kan vi alla hålla med om. Det tar tid att införa ett nytt vårdinformationssystem, och det är precis vad vi ser...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2025-12-17

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Tack, talman! Ledamoten och jag har en tydlig samsyn i den här frågan. Vi vet alla att det inte längre var möjligt att fortsätta med vårt tidigare sjukvårdssystem, eftersom det helt enkelt var uttjänt och inte längre godkänt för användning. Vi stod inför ett behov av att verkligen vidta åtgärder. Ledamoten tog även upp i sitt...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2025-12-17

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Talman! Den oro som uttrycks i spörsmålet om patientsäkerhet, informationssäkerhet, arbetsmiljö och verksamhetens stabilitet är förståelig. Människor bryr sig om sin sjukvård – och det är viktigt. Det är samtidigt viktigt att vara tydlig med följande: Varje dag möter patienter engagerad och professionell personal, både inom primärvården och specialsjukvården. Hälso- och sjukvården på Åland är...

Robert Mansén / Anförande / Enda behandling / 2025-12-17

Hur ska hälso- och sjukvården på Åland tryggas? S 1/2025-2026

Tack, talman! Precis som jag nämnde i mitt anförande så gör jag detta i all välmening och med ett gemensamt ansvar i åtanke. Detta gäller självklart också alla samhällsbärande funktioner. I tider av stor osäkerhet i vår omvärld så pågår det mycket hybridkrigföring och liknande. Om sådana här händelser och diskussioner kan skapa oro i samhället...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-17

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Ja, visst är det så. Om man enbart satsar på elhybridlösning, det vill säga en dieselelektrisk lösning, så når man delvis utsläppsmålen, men kanske inte fullt ut. Dieselelektrisk framdrift kan ge en besparing på bränsleförbrukningen, kanske runt 20 procent. Det innebär visserligen lägre utsläpp, men för att nå den halvering av utsläppsnivåerna som...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-11

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jag börjar genast med den sista frågan kring ÅHS. Jag håller helt med. Det undgick väl kanske ingen som lyssnade, men jag var nästan övertydlig med att strategin är väsentlig. Den föregår så klart övrig detaljplanering och så vidare. Det som pågår nu handlar om placeringen fysiskt och vilka områden som lämpar sig för...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-11

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Ledamot Holmberg-Jansson påpekade mycket bra vikten av att vi har detta förankrat i parlamentet. Det här är beslut som kommer att påverka oss många år framåt. När det gäller bygget som jag nämnde, om allt går som på Strömsö, så kanske vi har något på gång i början av 2030-talet. Detta är givetvis...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-11

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Det låter på Obunden Samling som om de börjar bli lite frustrerade. Tänk om det finns ett intresse på marknaden för havsbaserad vindkraft? Tänk om det kommer ett bud? Eller ska vi stanna vid ett "tänk om" och inte gå vidare? Nej, ledamot Wikström, vi ska löpa linan ut när det gäller att...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-11

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jag ser inte samma bekymmer i skrivningarna gällande elinfrastrukturen som ledamot Holmberg ser, måste jag ärligt säga. Utskottet nämner också elhybridlösningen som är ett alternativ som sannolikt kommer att användas, både hel el och elhybrid. Elhybridlösningen innebär ju att man kanske inte laddar på samma sätt i hamnarna, där har man faktiskt tagit...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-11

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack minister Gunell för klarläggandet. Jag tror att alla förstår att vi har ett projekt som pågår till halva 2026 och det är klart att vi inte stoppar här och nu. Vi ska driva det i mål i en så här stor satsning för hela Åland och för framtiden. Det kommer att ge svar. Det...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-11

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Jag vill också avsluta med att säga att ett så stort projekt som Sunnanvindprojektet skapar många ringeffekter. Det har lett till diskussioner kring vätgasproduktion i framtiden och har även satt igång idéer om vilken typ av service och underhåll som kan erbjudas på Åland, samt vilka utbildningsbehov som finns framöver. Detta har skapat en utveckling...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-11

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Tack ledamot Holmberg-Jansson för repliken. Visst, jag förstår att man kanske vill behålla det som det är nu. Man vet vad man har, men inte vad man får, brukar man säga. Vi har ett behov av att göra något. Det system vi har idag håller inte längre ihop, och vi måste se till att...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-11

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jag vill säga så här: Jag driver inte projektet framåt mer än att jag tycker att vi bör paketera den information. Det vi har satsat på projektet så här långt behöver nu säkras upp och testas mot marknaden. I samband med det får vi svaret på frågan: Är det här intressant att gå vidare...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-11

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Talman! I samband med remissdebatten förde jag ett brett resonemang om de stora vägvalen i Ålands budget för år 2026 — skärgårdstrafiken, energiomställningen och framtidens vård. Lagtinget står nu inför att ta ställning till resultatet av utskottsarbetet och till huruvida finans- och näringsutskottets betänkande ger oss ett stabilt och tillräckligt underlag för beslut. Jag vill...

Robert Mansén / Anförande / Enda behandling / 2025-12-11

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Visst finns det frågetecken kring elanslutningarna. De är helt möjliga. Kostnadsbilden vill man gärna ha reda på, men det finns fler saker som behöver klarläggas. Men det här är absolut ingen showstopper på något vis när det handlar om elanslutning. En ledamot nämnde Hastersboda och Föglö överlag. Jag har från talarstolen lyft många gånger att Föglö...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-11

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Det är helt riktigt. Jag har en "tänk om diskussion" i mitt anförande, och jag har haft det en längre tid. Det finns väldigt stora osäkerheter kring havsbaserad vindkraft och även kring Sunnanvindprojektet och anslutningsmöjligheterna. Jag har sagt det tidigare, och jag säger det igen: Anslutningsmöjligheterna är direkt avgörande för om den havsbaserade...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-11

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jag börjar med att säga att det är positivt att höra att Obunden Samling anser att man har stor nytta av de utredningar som har gjorts kring havsbaserad vindkraft. Det håller jag helt med om, och dessa utredningar kommer man att ha med sig över tid. Om det finns ett intresse på marknaden kommer det...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2025-12-11

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack till utskottsordförande Holmberg för en kraftfull och fyllig presentation. Jag noterar att ledamoten nämner elhybridalternativet, vilket väcker mitt intresse. Har man övergivit det rena elalternativet som huvudalternativ? Vad har framkommit under utskottets arbete? Är det elhybridalternativet som gäller generellt? Har man gått in mer i detalj och fått mer information om vad man...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2025-12-10

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Jag kommer att gå in mer på det i mitt eget anförande om skärgårdstrafiken senare. Men min andra fråga berör det utskottets betänkande som ledamoten nämnde. "Utskottet konstaterar att det finns ett behov av att ta fram ett nytt underlag för landskapsandelssystemet, vilket redan har inletts." Det är en mycket bra skrivning, och jag är...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2025-12-10

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Exakt så är det. Jag tror att det som utlovades från minister Gunell och pilotprojektet eller arbetsgruppen kring persontransporter, kommer att bli bra. Det är viktigt att få jobba vidare och se på vilken typ av specialtransporter som behövs inom vården. När det gäller säkerhetsfrågor, såsom blåljusverksamhet, finns det mycket att ta hänsyn till. Allt...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2025-12-10

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Tack ledamot Röblom för ett mycket konstruktivt anförande i slutet av dagen. Det var faktiskt riktigt trevligt att höra. Ledamoten och jag har suttit i tankesmedjan för skärgårdstrafiken. Jag kan intyga att ledamot Röblom har lyft frågan om persontransporter, något som jag för övrigt fullt ut stöder. Det är intressant. Med tanke på...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2025-12-10

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2025 BF 2/2025-2026

Tack, talman! Jag tänkte också ta fasta på vård utanför Åland och det replikskiftet som just har ägt rum. Jag håller med om att det är en komplex, känslig och svår fråga. Extern vård handlar ofta om svårt sjuka patienter som behöver specialistvård utanför Åland. Det är positivt att höra att lagtinget och vi politiker är...

Robert Mansén / Replik / Remissdebatt / 2025-12-08

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack ledamot Juslin för den kommentaren. Visst är det viktigt att vi ser det som en helhet. För att verkligen fånga de effekter som denna förändring medför till fullo så behöver vi betrakta helheten kring den. Genomförandet kommer att ta olika lång tid, men det är avgörande att vi har en inriktningen klar och en...

Robert Mansén / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jag kan inte låta bli att le. Du har helt rätt, så klart. Framledes är det ju inte längre landskapet som äger fartygen. Hittills har det varit mycket lappa och laga, så jag hänvisar äntligen till den historia vi har. Det hjälper inte att byta ägare om fartygen är gamla och det inte...

Robert Mansén / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Hur mycket information fick Centerns ledamöter om oppositionens förslag? Det var en bra fråga. I vilket skede kom informationen fram? När var den färdig? Jag upplever att under tankesmedjan så diskuterades väldigt få konkreta frågeställningar och förslag baserat på oppositionens förslag. Jag tycker inte att det kom fram något konkret, men för den skull...

Robert Mansén / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Tack, ledamot Röblom. Jag har förstått att Kumlinge norra färjfäste har förnyats alldeles nyligen. Betongen har knappt torkat i färjfästet. Det som förvånade mig, när jag försökte gräva ner mig i detaljerna kring varför det har blivit som det blivit, är att man under föregående mandatperiod tog beslut om att förnya eller restaurera...

Robert Mansén / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Ledamot Röblom, det var bra att du tog upp det, om du missförstod det. För det är precis så det är, vi behöver ha framtidens vård på plats för att ha det som styrmedel när man planerar sjukhuset framöver. Vad man gör nu är fysiskt. Vilka områden lämpar sig för en större byggnad i form...

Robert Mansén / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Talman! Det är ingen riktig budgetdebatt utan skärgårdstrafik i debatten. Förändringsarbete är ofta utmanande och svårt, särskilt för dem som dagligen påverkas mer. Därför behöver vi politiker kunna zooma ut, se orsakerna till förändringen – men också se möjligheterna. Mycket av oron handlar om att man vet vad man har, men inte vad man får...

Robert Mansén / Anförande / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack ledamot Thörnroos för dina frågor. Vilket värde ska jag sätta på att 800 brukare av norra linjen visar stor oro? Jag och Centern visar stor respekt för att det är 800 brukare som är oroliga för detta, och vi lyssnar självklart på deras åsikter. Vi försöker också hjälpa till att hitta en långsiktig lösning...

Robert Mansén / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Det var en lång fråga att svara på under en minut. Elektrifiering är möjlig på alla linjer. Det kan dock ske med olika typer av lösningar. När det gäller den norra linjen, Kumlinge som nod, har Centern tidigare lyft fram detta som en möjlighet. Anledningen till detta är att Kumlinge är en stark...

Robert Mansén / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Likheterna är slående. Bornholm ligger mellan Tyskland och Danmark som är stora förbrukare och båda är i behov av mer grön el och är beredda att satsa på nätförbindelserna. Åland, som ligger strategiskt mellan Finland och Sverige, är också beläget mellan två stora förbrukningsområden, vilket gör jämförelsen stark. Förutom själva energiproduktionen är överföringskapaciteten mycket...

Robert Mansén / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Jag hör den tydliga åsikten från Obunden Samling att inte testa den här möjligheten. Som jag nämnde i mitt anförande har Bornholm tilldelats 645 miljoner kronor för att utveckla sitt projekt och sitt samhälle. Givetvis bör vi här på Åland också, så att säga, löpa linan ut och syna korten. Över tid måste vi erkänna...

Robert Mansén / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Tack, ledamot Valve. Som jag sa, jag ska nog inte gå in i så mycket i detaljer kring det hela. Jag vill också nämna att i ett replikskifte med minister Zekaj sa jag att vi så småningom behöver komma ut med mer information kring den här processen. Det här berör lagtinget, det berör...

Robert Mansén / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Jag ska slutföra vad jag sade om placeringarna också. Jag nämnde tidigare placeringen av nuvarande sjukhusfastigheter. När det gäller de övriga två så i själva utredningen handlar det om att hitta strategiska placeringar för dem, så att det fungerar i samhällspusslet. Man kan väl räkna ut att det rör sig om området kring Mariehamn och...

Robert Mansén / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Nej, det är inte alls så som ledamot Mansén och Centern ser på framtiden. Jag ville beskriva det som sker på Bornholm, de positiva följdeffekter och synergier som deras projekt har skapat redan för Bornholm och som kommer att skapas framöver. Tvärtom, jag vill visa på möjligheterna att kanske kroka arm och samarbeta i en...

Robert Mansén / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack ledamot Holmberg för en jättebra fråga. Jag ser det så här, likväl som man bygger hamnanläggningar och kajer för färjfästen så är det ju infrastruktur och därför behöver man också ha infrastruktur i form elanslutningar framdragna till hamnarna. Oavsett om vi börjar med elfärjor direkt eller senare så är det nog en klok...

Robert Mansén / Repliksvar / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Tack, talman! Tack ledamot Holmberg-Jansson för ett mycket konstruktivt och framåtsyftande anförande på många sätt. Det var många av de tänkvärda ord som sades. Några kommentarer kring att bilpooler efterlyses inom landskapets verksamheter. Jag vill minnas att ledamoten kanske var ordförande när vi införde detta på ÅHS och vi testade bilpooler. Jag kan säga att det...

Robert Mansén / Replik / Remissdebatt / 2025-11-18

Förslag till Ålands budget för år 2026 BF 1/2025-2026

Man kan säga att vi kanske var lite av en testmiljö inom landskapet att få prova på bilpooler och även leasing så småningom, där det passar. Så det har fungerat bra. En kort kommentar kring ÅHS styrelse. Ni nämner att politisk detaljstyrning inte är att föredra. Jag kan bara hålla med om det. Det är viktigt...

Robert Mansén / Replik / Remissdebatt / 2025-11-18