Sagt i salen

51 - 100 av totalt 250 tal

Observera att sökresultatet begränsas till max 250 inlägg.

Ändring av vattenlagen LF 33/2022-2023

Tack, talman! Tack ledamot Holmberg. Vattenlagen är ett intressant ämne och framförallt fiskodlingsdiskussionen. Det skapar engagemang märker man. Jag måste säga att jag håller med ledamot Holmberg att fiskodlingen har verkligen tagit ett större eget ansvar med åren. Vi får inte likställa dagens fiskodlingstekniker med fiskodlingen för 30 år sedan. Man har verkligen tagit...

Robert Mansén / Replik / Remissdebatt / 2023-06-07

Ändring av vattenlagen LF 33/2022-2023

Som sagt, vi är helt eniga i dina slutsatser på den punkten. Men det är samtidigt väldigt viktigt att betona ändå att man bedriver utveckling på det här området och att det inte får stanna upp. Det finns ju stora utmaningar fortsättningsvis inom havsbaserad fiskodling, att utveckla den och kanske också i samarbete med den...

Robert Mansén / Replik / Remissdebatt / 2023-06-07

Redogörelse över Årsredovisning per 31.12.2022 RS 2/2022-2023

Tack, talman! Ledamot Holmberg och finansministern tar upp en väldigt viktig sak som kommer upp här. Det här arbetsvälbefinnandets betydelse och alarmerande också som står i texten att personalen mår dåligt. En välmående personal är oerhört viktigt. En tredjedel av personalen ansåg att en positiv och konstruktiv kultur fattas på alla nivåer samt att man...

Robert Mansén / Replik / Remissdebatt / 2023-05-31

Redogörelse över Årsredovisning per 31.12.2022 RS 2/2022-2023

Tack, talman! Visst är det så. Lagtinget har inte den operativa rollen i det här fallet, utan det är såklart landskapsregeringen. Men jag har ju också ett förflutet som tjänsteman och jag kan skriva under på att de tjänstemän som lyssnar på debatten också uppfattar politiker som politiker. Lagtinget eller landskapsregeringen har nog ett ...

Robert Mansén / Replik / Remissdebatt / 2023-05-31

Enmansmyndigheter LF 30/2022-2023

Talman! Jag tänker börja med att ge några kommentarer på landskapsregeringens bedömning av organisationsalternativen. Alternativ 1 – ombudsmannamyndigheten, Lotteriinspektionen, upphandlingsinspektionen och energimyndigheten sammanförs. Det bedöms som mindre smart eftersom myndighetsverksamheterna inte egentligen har någon större koppling till varandra. Kort sagt så är synergierna svåra att se annat än att de rent formellt skulle sortera under...

Robert Mansén / Gruppanförande / Remissdebatt / 2023-05-31

Anpassad kommunal avfallshantering LF 29/2022-2023

Tack, talman! Tack ledamot Zetterman. Du räknade upp exempel där jag kan hålla med hela vägen om att det stämmer. Det är ett problem. Du nämnde taxfree och när det gäller burkhanteringen till exempel som är väldigt stor så blir det en kostnad för kommunerna eftersom det inte blir någon återvinning på taxfreeburkar osv. ...

Robert Mansén / Repliksvar / Remissdebatt / 2023-05-29

Anpassad kommunal avfallshantering LF 29/2022-2023

Tack, talman! Visst, vi pratar om samma saker båda två. Jag håller helt med. Det här är ju ett bekymmer som man behöver ta tag i. Det är stora mängden och stora kostnader. Som jag sade i mitt anförande så faller kostnaderna på kommunen i dagsläget.

Robert Mansén / Repliksvar / Remissdebatt / 2023-05-29

Anpassad kommunal avfallshantering LF 29/2022-2023

Talman!  Debatten och åsikterna om denna anpassningslag har inte låtit vänta på sig. Man kan gott säga att avfallsfrågorna är verkligen inget man bara sopar under mattan. Liggande lagförslag till anpassad kommunal avfallshantering har ambitionen att försöka beakta mångas synpunkter. Den får ok av mig. Jag tycker faktiskt att landskapsregeringen med lagförslaget lyckats...

Robert Mansén / Anförande / Remissdebatt / 2023-05-29

Förslag till första tilläggsbudget för år 2023 BF 4/2022-2023

Talman! Jag ber att få understöda ledamot Petterssons förslag.

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2023-05-29

Ändring av elmarknadslagstiftningen LF 28/2022-2023

Talman! Jag kommer nog att beröra mycket samma sak som vicelantrådet men komma med centergruppens input på hela lagförslaget som kanske delvis också skiljer sig lite från vicelantrådets. Det här är förslag till ändringar i lagstiftningen som är en direkt följd av elmarknadsdirektivets krav. Det handlar i princip om tre huvudpunkter. Tvistlösning för företag, transparens vad...

Robert Mansén / Gruppanförande / Remissdebatt / 2023-05-24

Tillfällig skatt på vinster inom elbranschen LF 13/2022-2023

Tack, talman! Ja, det är ju det som jag kanske inte opponerar mig emot men jag har lite åsikter kring det. Att gå in och kompensera väldigt snabbt stör man också en marknad. Det här blir en jättesvår avvägning om man så fort man ser förändrade elpris eller på grund av att vi ställer om...

Robert Mansén / Replik / Första behandling / 2023-05-22

Tillfällig skatt på vinster inom elbranschen LF 13/2022-2023

Tack, talman! Tack ledamoten Röblom för ett intressant anförande, jag beundrar anförande kring såhär komplicerade frågor när det gäller energi. Det här är väldigt mångfacetterat man kan se det på många olika sätt. Du nämner att elpriserna håller på att stabiliseras. Jag skulle säga att de håller inte på att stabiliseras, men däremot håller de...

Robert Mansén / Replik / Första behandling / 2023-05-22

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Tack ledamot Pettersson. Jag stöder varmt att meddelandet utskottsbehandlas. Det är precis som ledamot Pettersson sade, det här förtjänar en utskottsbehandling och en diskussion i utskottet som kan titta närmare på ärendet. Det visar också debatten tycker jag att också oppositionen har möjlighet att diskutera med utskottet. Jag tycker att det här...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2023-05-03

Dricksvattenkvalitet LF 19/2022-2023

Tack, talman! Ledamot Holmström, jag tycker faktiskt att du sänker debatten när du skuldbelägger andra partier på det här sättet. Jag kommer ihåg för ett par år sedan när du gick upp i talarstolen och ondgjorde dig över hur surt det lät i salen. Vi skuldbelade varandra. Jag får en lite déjà-vu känsla här. Det...

Robert Mansén / Replik / Första behandling / 2023-04-26

Dricksvattenkvalitet LF 19/2022-2023

Tack, talman! Frustrerande anförande, ja det kan jag hålla med om. Du hänvisade till en artikel i en lokal tidning där en vattenexpert säger: "Nej, Östra Kyrksundet går inte att återställa" och att det är krångligt, dyrt och tidskrävande garanterar inte dricksvatten. Då undrar jag, hur ser Hållbart Initiativ på avsaltning av havsvatten? Tar man...

Robert Mansén / Replik / Första behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Ledamot Alfons Röblom ondgör sig över Centergruppens gruppanförande och säger att Centerns gruppledare säger att det behövs en fullständig och modern plan för skärgårdstrafiken och det blev han uppretad över. Samtidigt så efterlyser du en övergripande plan. Det här känns väldigt frustrerande att höra från Hållbart Initiativ. Du sade också att ni, i...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Talman! I ett tidigare replikskifte uppmanade vicetalman Sjögren att vi lagtingsledamöter skulle se oss själva i spegeln. Jag följde uppmaningen. Efter snart fyra år i lagtinget så ser jag att jag behåller mitt fokus. Jag ser fortfarande teknik, energi och nytänkande. Så tack för den påminnelsen. Omställningsplanen lägger särskild vikt vid tre problemområden; 1. Kapaciteten i...

Robert Mansén / Anförande / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Det är just precis det här som jag opponerar mig emot, när man raljerande skriver ner andra partier framom att se möjligheterna. Vi vill väl alla åt samma håll; utveckla skärgårdstrafiken till en hållbar skärgårdstrafik. Det är mycket frustrerande, jag håller med.

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Tack ledamot Eriksson för Ålands Framtids gruppanförande. Först ska jag börja med omdömet. Det var inte alls så farligt gnälligt. Lite gnäll kom det faktiskt, men det kan vi ju rätta till. Du var inne på elhybridfärjan, Svinö-Gripö. Det handlar ju om en totalentreprenad. Vi ska hålla saker och ting åtskilt här. Jag...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Nu pratar vi detaljer verkligen. Under punkt 3, förnyelsebara bränslen och i stycke 2 finns det beskrivet. Sedan har du det i underlaget också på sidan 42. Där finns också beskrivet vad en nätförstärkning för Hummelvik betyder och det är fullt möjligt att bygga ut nätet till Hummelvik för att också ha eldrift...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Jag fokuserar framåt faktiskt. Allt kan inte komma i ett meddelande. Det är viktigt att vi har en konsensus, så många som möjligt, i den här salen kring de här frågorna så kan vi nog komma framåt. Bara som exempel, du nämnde eldrift och isgående etc. så den teknologin har gått otroligt mycket...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Uppriktigt stort tack till ledamot Camilla Gunell för ett mycket bra gruppanförande från Socialdemokraterna. Det utgår från mina tankar och funderingar kring skärgårdstrafiken och jag kan hålla med väldigt långt vad du sade. Du kommer också att få höra liknande i ett anförande längre fram. Det handlar mycket om att ha samsyn och...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Ja, det blir lite att upprepa sig själv nu när man är i den första mandatperioden i lagtinget. Jag har ju faktiskt inte varit med om mycket av det här som pratas bakåt hela tiden, tack och lov ska jag också lägga till. Vi behöver titta framåt när det gäller skärgårdstrafiken. Sen får ni säkert...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack ledamot Eriksson. Du utvecklade det väldigt bra där tycker jag. Först så ska jag säga att jag tycker inte att det var gnälligt. Jag vill skilja åt de här projekten, vi kanske ska lämna elhybridfärjan bakom oss nu. Att gå inför en elfärja mellan Lumparland och Föglö, dvs. Svinö och Degerby och hitta ett...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Tack ledamot Påvals. Det var mycket som sades på kort tid här. Några saker som jag reagerade på var framförallt ditt resonemang kring Hummelvik och att det saknas i det här meddelandet. Det stämmer ju inte när det gäller eldriften. Den finns beskriven i meddelandet och det finns också i underlaget från Green...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Tack ledamot Zetterman. Ledamot Mansén uttryckte sin åsikt i den här frågan. Jag nämnde nog rätt tydligt, hoppas jag, men jag kan säga det igen, att jag håller med energikommissionen. Jag sitter som ordförande där och jag satt med i diskussionerna. Jag insåg med den sakkunskap som fanns där, och som jag tog...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Ledamot Mansén är vice gruppledare för Centern. Jag håller också ett eget anförande nu men jag tror också att jag finner stöd i Centergruppen för rätt mycket av mina åsikter. Jag försökte faktiskt beskriva hur man kan ta det här stegvis framåt och börja med just elektrifieringen av linfärjor som ett steg framåt. Sedan nämnde...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Tack ledamot Häggblom. Jag tycker att det skulle vara intressant med totalentreprenad. Men det friskriver nog inte ändå att vi behöver ha en egen kompetens inom förvaltningen när det gäller dessa frågor. Man måste ha en bra beställarkompetens, för i en sådan här teknikövergång så ställs det nog ganska stora krav. Men jag...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Så är det väl, det som man äger så är man försiktig med. Det är väl en naturlig sak. Men som sagt, jag tror att det är värt att titta på. Jag ser det också som intressant. Jag nöjer mig med det.

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Jag tackar för de orden!

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Jag tror inte vi behöver fundera så mycket på nedläggning på grund av en teknikomställning. Det finns också övergång till andra bränslen än el. Framförallt nu diskussionen om havsbaserad vindkraft ger ju möjligheter för andra bränslen såsom vätgas osv. ammoniak, metanol och framförallt metanol är väldigt introducerad och långt gått. Teknikutveckling har skett...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Jo, jag har faktiskt funderat på det. Mitt svar är att man måste se det här över tid. Som det är nu med de energipriser vi har och klimathotet så är oljedrivna fartyg inte någon framtid helt klart. Det blir bara dyrare och dyrare att driva dem. Så den ekvationen blir ganska svår, om du...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Tack ledamot Gunell. Det är bra att ledamot Gunell frågar när ledamot Gunell inte riktigt förstod vad jag sade. Då kan jag förtydliga. Det jag menade med kortrutten var att kortrutten, som jag har förstått att ni har planerat i tidigare mandatperioder, så bygger ju på diesel rätt långt, gamla färjor och gammal...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Så är det och därför lyfte jag just den här möjligheten att våga tänka kortrutt med ny teknologi. Det som var då är inte samma som nu. När det handlar om Föglö till exempel så har Föglö haft väldigt svagt elnät när det gäller möjligheten att införa eldrift på färjorna. Men vi...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack för det stödet. Jag ska också förtydliga och säga att när man säger att man borde starta för länge sedan så handlar det nog inte om elfärjor i det fallet för där har tekniken gått väldigt snabbt framåt. Jag tror att det på senare år, 5-10 år, har skett en sådan utveckling så...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Jag har faktiskt inte funderat i de banorna nu i det här första skedet att man skulle komma upp i 20 eller 40 miljoner osv. Linfärjor och konvertering till eldrift, eventuellt nya färjor, och framförallt konverteringen till eldrift är rätt långt möjlig, att man börjar där och bygger upp kompetensen för att sen veta...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack ministern Wikström! Ja, du svarade ju på frågan egentligen. Töftöfärjan nämnde du som fullt möjlig. Men vad jag är ute efter så är att få igång den här omställningen. För det handlar rätt långt om kompetensgap. Jag tror att vi ska fundera där först. Vet man vad man sysslar med så är det lätt...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Jag tror i mångt och mycket att ministern och jag är inne på samma linje. Det betyder att det går att konvertera till eldrift på vissa linjer. Det vore intressant att påbörja det arbetet för att ta in kunskap och erfarenheter för framtiden när det gäller just eldrift.

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Vi måste nog vara så pass ärliga och säga att energikommissionens tankar och funderingar, som jag stöder fullt ut, finns ju med i meddelandet och de finns också med som en bilaga här. De tankegångarna finns helt klart med här. Mina tankegångar är ju också att det måste ske successivt att börja med...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Nej, jag tycker inte det är någon idé att skicka tillbaka det till regeringen i det här skedet och vid den här tidpunkten i mandatperioden faktiskt. Däremot tror jag att det skulle vara bra om det utskottsbehandlas. Då får också oppositionen vara med i den diskussionen. Jag tror vi behöver hitta en konsensus...

Robert Mansén / Repliksvar / Enda behandling / 2023-04-26

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Ledamot Norberg sade med hög röst att det blir för dyrt. Menar ledamot Norberg och Moderaterna att en konvertering av linfärjor från diesel till eldrift är för dyrt? Han nämnde förnya, menar han att det är för dyrt att ersätta eller är det till och med för dyrt att konvertera linfärjorna till eldrift? Jag hör...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2023-04-24

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack, talman! Minister Wikström, jag inleder med att säga att jag är vän av fakta och faktabaserade beslut. Jag kan konstatera att ministern och jag läser den här omställningsplanen lite olika. Du nämnde eldriften och batteridriften och ser både möjligheter och problem, men väldigt mycket problem skulle jag säga att du ser. Du pratar om...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2023-04-24

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

På tal om kostnaderna så där tycker jag också att det är intressant. Av materialet så märker man att de beräknade driftskostnaderna för nollsläppsflottan ger väldigt stora inbesparingar om vi väldigt snabbt börjar gå över till eldrift på fartygen. Det nämns en total elkostnad på 5 miljoner och motsvarande driftkostnader idag är 7,5 miljoner räknat på...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2023-04-24

Vägen mot en fossilfri skärgårdstrafik M 4/2022-2023

Tack för det klarläggandet. Jag hörde nog ganska tydligt att det talades om att inga fler kostnader från Moderaternas sida för arbetet när det handlar om elektrifieringen osv. före man har klarlagt väldigt mycket mer. Du nämnde också att under din ministertid så försökte du få igenom konvertering av vajerfärjorna till eldrift. Det tycker...

Robert Mansén / Replik / Enda behandling / 2023-04-24

Förslag till första tilläggsbudget för år 2023 BF 4/2022-2023

Tack, talman! Jag är glad att det fanns med stödpengar för att byta ut oljepannor i tilläggsbudgeten. Att byta oljepannor är lågt hängande frukt i klimatarbetet. Det här tror jag faktiskt att miljöminister Christian Wikström håller med om. För han höll med om det i landskapsregeringen när den var upp den här tilläggsbudgeten. Så det...

Robert Mansén / Replik / Remissdebatt / 2023-04-19

Förslag till första tilläggsbudget för år 2023 BF 4/2022-2023

Tack, talman! Du beskriver Obunden Samlings arbete väldigt tydligt och som jag har förstått det arbetet i landskapsregeringen också så var till och med minister Wikström inne på en höjning av summan. Så ni har tydligen inte diskuterat det här i gruppen före i varje fall.

Robert Mansén / Replik / Remissdebatt / 2023-04-19

Ny blankettlag om gödselmedel LF 18/2022-2023

Tack, talman! Det märks att ledamot Gunell varit minister med ansvar för jordbruksfrågor. Jag tyckte det var ett balanserat anförande, till skillnad från Liberalerna och Hållbart Initiativ som vi hört tidigare här. Det nämns mycket om att stallgödselspridningen på hösten är ett problem, jag vet att ledamot Fellman också var inne på det i sitt...

Robert Mansén / Replik / Första behandling / 2023-04-19

Förslag till första tilläggsbudget för år 2023 BF 4/2022-2023

Tack, talman! Tack minister Holmberg-Jansson! Jag håller med. Förslaget till lagändringen är synnerligen väl motiverad då den syftar till att förebygga risken för en svår ekonomisk situation som kan uppkomma till följd av ökade levnadskostnader i hushåll med låga inkomster. Trots att energikostnaderna, framförallt elkostnader, har sjunkit de senaste månaderna så är det skäl att...

Robert Mansén / Replik / Remissdebatt / 2023-04-17

Ändringar i beskattningen av företag, näringsidkare och jordbrukare LF 17/2022-2023

Tack, talman! Tack till ledamot Simon Holmström som höll Hållbart Initiativs gruppanförande. Det var många intressanta saker som kom fram. Jag tog fasta på just det här, som jag håller med om, att det behövs utvecklingsresurser på högskolan. Du nämnde innovationscentret som en möjlig utveckling. Jag vill minnas att i budget 2021 när Hållbart Initiativ...

Robert Mansén / Replik / Remissdebatt / 2023-03-22

Ändringar i beskattningen av företag, näringsidkare och jordbrukare LF 17/2022-2023

Tack, talman! Ja, jag håller med, du är helt inne på rätt ledamot Holmström. Det här diskuterades i regeringsprogrammet och kom med regeringsprogrammet som en inriktning. Jag tror också att nuvarande landskapsregering säkert gärna står bakom det här. Men tyvärr, måste jag väl säga, har det inte ännu förverkligats. Jag glädjer mig att Hållbart Initiativ...

Robert Mansén / Replik / Remissdebatt / 2023-03-22