Sagt i salen

51 - 100 av totalt 160 tal

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Jag tänkte nämna några ord om investeringarna i bro- och hamnutbytesprogrammet där den här regeringen fortsätter arbetet som den förra regeringen påbörjade. Ännu återstår nio broar att förnya i den omfattande programmet, att byta ut sådant som är uttjänt. Jag tänkte ta tillfället i akt att lite berätta rent praktiskt vad vi får...

Benny Pettersson / Anförande / Remissdebatt / 2024-11-15

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Ledamot Lindén ställer mig i en lite svår sits eftersom ni ställer mig en fråga och det är jag som ska fråga er. Nu får jag göra lite som i tv programmet Jeopardy, formulera mitt svar som en fråga. Tror ledamot Lindén att problemen som de facto finns med sjöfartsutbildningen inom högskolan är endast...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-11-15

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Jag tror att vi ska göra skillnad på utnyttjande av skolfartyget vad gäller högskolan å ena sidan och yrkesgymnasiet å andra sidan. Jag tror att det är helt fullt bra utnyttjat av yrkesgymnasiet, men av högskolan tror jag det kunde finnas förbättringar. Jag gick själv till styrman 1996 och då hade vi också ett...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-11-15

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Tack, talman! Tack för klargörandet. Vi är ju dock inte där än att vi har en färja till och vi vet inte om vi får en sådan heller, om vi hittar en sådan. Sedan är det främst på eftermiddagen som lokaltrafiks behovet sker. Om man går in för en sådan lösning som ledamoten förespråkar så...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-15

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Vi får nog anledning att diskutera det många gånger ännu. Rent generellt sett är matarfärjorna ganska billiga i drift. De är billiga i bunker och det är få besättningsmän ombord. Jag tror ändå att man ska satsa generellt på den totala servicenivån och styra kostnaderna på det sättet istället.

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-15

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Det är ett argument, det finns många. Jag tänkte att det här är ett argument som kanske är lite nytt i sammanhanget. Så tänkte jag att jag skulle lite tilltala ledamot Kanborg som jag vet att är en flitig båtåkare. Problemet är med alla butiker, i Kumlinge i alla fall, att de är så långt...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-15

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Vad gäller Michael Sars så får man väl ändå höja lite på ögonbrynen för Obunden Samlings nyvunna intresse för sjösäkerhets centrumets verksamhet. Det var inte länge sedan, närmare bestämt 20.5 det här året som man i budgetmotion nummer 16 2023-2024. Jag citerar; Obunden Samling vill spara exempelvis genom att avsluta sjösäkerhets centrumet. Som bekant...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-11-14

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Så och ena sidan påverkas utbildningen av negativt av att man lägger ner eller att man säljer Sars. Å andra sidan så påverkas den inte av att man lägger ned sjösäkerhets centrum som ändå har en ganska stor del av kurserna som eleverna behöver ha. Jag får inte riktigt ihop det där. Eftersom man...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-11-14

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Talman! Tvärt emot, jag tänker nu på motion nr 9, fasa ut fiskodling i öppna kassar. Tvärt emot vad som påstås i motionen så går det åt mindre bränsle när man koncentrerar odlingarna till färre odlings platser. I dag är de väldigt geografiskt spridda och det blev en hel del körande. Att flytta odlingarna längre...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-11-14

Förslag till Ålands budget för år 2025 BF 1/2024-2025

Jag har två saker. Det ena är att fiskodlingen är motorn i skärgården, det vet vi. Exempelvis i Brändö så kommer 95 % av samfundsskatten från fiskodlings relaterad verksamhet. Skulle ledamoten vara lika bekväm med att lägga en sådan här motion i Mariehamn om det stod 95 % av samfundsskatten? Det andra är att du lyssnade kanske...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-11-14

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Tack, talman! Det stämmer att det finns ett reservfartyg som kan gå från Långnäs till Kumlinge. Men om man inte går via Överö så tappar man ju en stor del av idén av tvärgående som är att bygga ihop södra skärgården och Föglö med norra skärgården. Om man går via Överö så blir det jättelång...

Benny Pettersson / Replik / Enda behandling / 2024-11-11

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

De inbesparingar som ledamoten efterfrågade kommer nog att ske ändå eftersom vi har vårt kostnadstak att ta hänsyn till. Om avtalen blir höga så måste vi ta bort lite turer, så kommer det att bli. Jag tycker inte om idén med att man ska ha en båt liggandes vid kaj och kosta pengar i 12...

Benny Pettersson / Replik / Enda behandling / 2024-11-11

Landskapsrevisionens verksamhetsberättelse 2023 RB 3/2023-2024

Tack, talman! Det är inte alltid möjligt för en lagtingsledamot att alltid vara helt enig med regeringen i varje fråga. Idag vill jag därför lyfta fram en specifik punkt ur effektivitetsrevisionen som direkt berör en fråga som jag kämpat för sedan jag blev politiker, och som jag stått för under många år innan dess –...

Benny Pettersson / Anförande / Enda behandling / 2024-11-11

Landskapsrevisionens verksamhetsberättelse 2023 RB 3/2023-2024

Jo, jag tänkte mig typ 50 % drop-in och och 50 % bokat. Men det där överlåter jag åt ministern att hantera.Det låter positivt att det är en förändring på kommande framöver. Det tackar jag för.

Benny Pettersson / Repliksvar / Enda behandling / 2024-11-11

Landskapsrevisionens verksamhetsberättelse 2023 RB 3/2023-2024

Ja, jag är helt enig där. Man har ett ansvar som fordonsägare att framförallt se till att ens bil är i skick och också att den blir besiktad. Jag kunde väl kanske tänka mig någon sorts övergångsperiod att man kanske skickar ut påminnelser. Men jag är helt enig. Det är mycket man måste komma ihåg....

Benny Pettersson / Repliksvar / Enda behandling / 2024-11-11

Landskapsrevisionens verksamhetsberättelse 2023 RB 3/2023-2024

Jag tackar för det berömmet och är bara nöjd om jag kan friska upp ledamotens dag något.

Benny Pettersson / Repliksvar / Enda behandling / 2024-11-11

Landskapsrevisionens verksamhetsberättelse 2023 RB 3/2023-2024

Jag tackar för berömmet. En elektronisk påminnelse borde ju vara ganska lätt att få till stånd om man har ett system som tillåter det. Det är säkert en bra bra idé.

Benny Pettersson / Repliksvar / Enda behandling / 2024-11-11

Landskapsrevisionens verksamhetsberättelse 2023 RB 3/2023-2024

Det låter betryggande att de besiktade hjulen rullar så det ser vi fram emot.

Benny Pettersson / Repliksvar / Enda behandling / 2024-11-11

Ozonnedbrytande ämnen och fluorerade växthusgaser LF 1/2024-2025

Talman! Nu sade nog ministern det mesta som jag hade tänkt säga, så vi förkortar ner det väldigt mycket. Jag tänker bara belysa vad de här F-gaserna egentligen är. De används bland annat som köldbärare i luftkonditioneringsanläggningar och andra användningar är drivgas i brandsläckare och aerosoler. En sak som man kan notera i texten är...

Benny Pettersson / Anförande / Remissdebatt / 2024-11-06

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Talman! Jag tänker plocka upp några bollar som har kastas ut här idag. Jag avslutar med att ge några kommentarer till Moderaternas budgetmotion. Men vi börjar med bollarna. Jag har hört några ledamöter här som har uttryckt en önskan om ytterligare en driftprivatisering för att ge förvaltningen mera tid att förbereda nästa lite längre upphandling....

Benny Pettersson / Anförande / Remissdebatt / 2024-11-06

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Ja, jag delar den uppfattningen att om man inte bjuder ut tvärgående överhuvudtaget så blir det billigare. Men då har vi också det kapacitetsproblemet som ni beskriver i er motion. Jag är inte överens om upplägget att bjuda ut den på fem månader. Man kommer trots allt att få betala för hela året minus bunker,...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-06

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Vad gäller tvärgående så är vi i en liten speciell situation. Det har att göra med att det inte finns jättemånga båtar som kan gå till Snäckö färjfäste som det är idag. Det är ett väldigt begränsat antal. Jämförelsen med fastlandet haltar lite grann. Om man tittar på det tonnage som finns där, som håller...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-06

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Om man ska gå den vägen som jag tolkar att ledamoten är intresserad av, att man ska ha en trafik som är nästan helt avgiftsbaserad, så då behöver man nog ha det läget som man har i fastlandet. Där har de korta rutter där du kan köra många turer per dag, du kan få ut...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-06

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Nej, vår bedömning skiljer oss nog där. Det ena är ett kortsiktigt tänkande jämfört med ett långsiktigt. Jag tror att vi ska gå in för den här långsiktiga biten. Som jag beskrev så tror jag att även om upphandlingen är relativt kort så kommer man att se på det på väldigt lång sikt, den som...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-06

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Jag tackar för den kommentaren. Vi kommer att se här hur anbuden kommer att komma in och vilken kostnadsnivå det blir. De här 22 miljonerna som det pratas om, jag tror inte att de är tagna från ingenstans. Jag tror nog att ministern har haft örat mot marken och lyssnat in ungefär var kostnadsläget ligger....

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-11-06

Ny blankettlag om transport av farliga ämnen LF 20/2023-2024

Talman! Säker transport av farligt gods är en grundpelare för att upprätthålla både vår samhällsstruktur och beredskap. Dessa transporter sker ofta i det fördolda, men deras betydelse för vår vardag och beredskap ska inte underskattas. Det är därför avgörande att vårt regelverk ständigt uppdateras och följer de senaste kraven. Regelverken som exempelvis ADR till lands...

Benny Pettersson / Anförande / Första behandling / 2024-09-27

Uteblivandeavgifter och ändringar med anledning av det nya elektroniska körkortsregistret LF 27/2023-2024

Talman! Jag tackar ministern för en bra presentation. Jag har egentligen två frågor. Jag undrar om man har funderat på ett system som är likt det man har i fastlandet och i Sverige där man har både tidsbokning och drop-in besiktning? Moroten skulle då bli att en förbokad besiktning är lite billigare än en drop-in...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-09-25

Uteblivandeavgifter och ändringar med anledning av det nya elektroniska körkortsregistret LF 27/2023-2024

Inom skärgårdstrafiken så går man ju in för devisen att allt ska vara förbokat och förbetalt, men här går man lite i motsatt håll då. Om man betalar sin bokning på förhand och inte dyker upp så missar man naturligtvis sin betalda avgift. De som digitalt inte kan eller vill boka via nätet så kan...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-09-25

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Talman! Jag ska försöka sammanfatta lite grann vad jag har fäst mig vid under dagens debatt. Ge bort våra åländska vatten - jag finner det som ett märkligt uttryck. Jag tycker vi ska vara glada om någon vill vara med och hjälpa oss att ta vara på våra flytande sjöfartsmuseum. Den vägen var vi nog inne...

Benny Pettersson / Anförande / Remissdebatt / 2024-09-23

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Talman! Det är ett riktigt konstaterande. Det är just det som ett sådant bolag behöver ta hänsyn till. Man kan behöva stuva om lite grann i flottan. För att det ska vara möjligt så kanske man också måste bygga om lite grann. Det är ett helt relevant konstaterande att Alfågeln sliter hårt och den har...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-09-23

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Talman! Jag håller till stora delar med vicetalman Måtar om det där tänket. Man har ju också sagt att man vill titta på vilka man kan bygga om. Nu ska vi inte stå här och prata om tekniska detaljer, men om du pressar mig så skulle jag säga att det finns två som är värda...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-09-23

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Reglerna är väldigt tydliga. Men om vi inte ger verktygen åt besättningarna så att de kan följa reglerna så är det besättningarna som får ta den där smällen den dagen någonting händer. Och det tycker jag inte att är väldigt sympatiskt sätt att ta förskjuta ansvaret på.

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-09-23

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Jag tackar för förtydligandet, för det första. Jag är dock inte orolig för att vi inte har kontrollen. Via ägarstyrningsdirektiv och vår VD, som ska tillsättas, så kommer vi nog att ha tillräckligt bra kontroll på det där. Det är jag helt övertygad om. Det är bra också någon gång emellanåt att visa förtroende och...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-09-23

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Tyvärr lyckades jag glömma det första som du sade, för det hade jag ett bra svar på. Och nu står jag här som ett fån och inte kommer på det. Så jag tror att jag avstår.

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-09-23

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Talman! När det gäller södra linjen så kan man ju dela upp den så att man bjuder ut fartygsvis och inte linjevis, det är fullt möjligt. Sedan tänker jag att alla de här farhågorna kring vinst krav som man har och då ska man också komma ihåg att de nystartade bolaget kommer att ha ett...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-09-18

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Talman! Med krav på entreprenören så menar jag det som vi alla nu läst i media, att man dömde ut vite på grund av att man inte har följt avtalen. Så det var ingenting konstigare än en aktiv avtals uppföljning och sånt borde vara en del av alla avtal som upphandlas.

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-09-18

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Talman! I detta förslag till ändringsbudget skall jag uppehålla mig vid landskapsregeringens förslag att bilda bolaget Ålands Skärgårdstrafik/Axferries. För mig personligen känns det bra då jag har haft den här tanken i huvudet redan före valet och skrev en insändare om just detta. Regeringens avsikt att bilda bolag tillsammans med Finferries, är ett steg i...

Benny Pettersson / Anförande / Remissdebatt / 2024-09-18

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Det är möjligt att ledamoten har rätt på den punkten, men det vet vi nu med all säkerhet att korta upphandlingar och det har inte gett nya fartyg. Det har vi nu sett ganska länge. Längre upphandlingar ger en längre tid och betala av på det man har investerat. Så det är helt är en...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-09-18

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Hur styrelsen ska utformas och det är ju en helt operativ fråga hos regeringen. Men det har ju i många olika sammanhang varit öppet att styrelsen ska inte vara politisk utan den ska beslutas av proffs och hälften kommer från Finferries och andra hälften är sådana som regeringen har tillsatt. Ungefär så kommer det bli.

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-09-18

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Givetvis kommer det att finnas ägar initiativ. Men det som jag menar var att styrelsens ledamöter enligt vad vi nu har följt, kommer inte att vara lagtings politiker utan det kommer att vara andra som man har satt dit som har något att tillföra i professionell mening. Det kan vara eventuellt en jurist eller vad...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-09-18

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Som jag nämnde i anförandet så var just servicenivåer, att man behöver tid för att kunna fastställa dem och därför har vi den här korta upphandlingen. Den politiska styrningen blir så att det är vi här i lagtinget som beviljar pengar och det är en styrning som nog kommer att synas. Men som jag...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-09-18

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Konkurrens, den kanske är om man har tillräckligt långa avtal för då blir det intressant för andra att vara med. Vi kan ju titta på den här elhybriden som nu är glömd bland de flesta. Men där var det en alldeles tillfredsställande konkurrens. Jag har för mig att det var fyra olika anbud som alla...

Benny Pettersson / Repliksvar / Remissdebatt / 2024-09-18

Förslag till tredje ändring av budgeten för år 2024 BF 6/2023-2024

Tack, talman! Ledamoten är väldigt engagerad, det är det ju bra. Det var så mycket så jag kommer omöjligtvis att kunna svara på allting. Men jag tänker nu vad gäller Viggen ska jag förstås inte gå in på regeringens operativa arbete, men jag kan tänka mig att man har resonerat på det här viset. Eftersom...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-09-18

Avskaffande av sjukdomskostnadsavdraget LF 24/2023-2024

Tack, talman! Jag kommer att chockera salen med att inte nämna någonting om skärgårdstrafiken trots att ledamoten gjorde det. Ledamoten hävdar att matpriserna stiger, medan Naturresursinstitutet förutspår en sänkning mellan 2-3 % för 2024 och den senaste månaden man kan statistiskt följa visar en sänkning på 0,6 %. Kan det möjligen vara så att ledamoten är...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-09-11

Avskaffande av sjukdomskostnadsavdraget LF 24/2023-2024

Som jag minns det så förde ledamoten dels ett resonemang kring inflationen, som också är på sjunkande, och dels om matpriserna. Jag tror att du såsade ihop det lite grann här nu.

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-09-11

Ändring av landskapslagen om energideklarationer LF 21/2023-2024

Tack, talman! Tack för ett bra anförande. Ledamoten uppehöll sig en stund vid eventuella ekonomiska konsekvenser. När jag läser det här förslaget så hittar jag inget tvingande någonstans. Jag ser det mera som att om en fastighetsägare väljer att uppgradera sin fastighet så ska man också kunna tydliggöra det på ett sätt vid en försäljning...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-09-09

Förslag till andra ändring av budgeten för år 2024 BF 5/2023-2024

Tack, talman! Jag blir något konfunderad över Obunden Samlings politik. Oräkneliga gånger har vi hört att man har propagerat för att köpa in begagnat tonnage och i alla fall någon ledamot har nämnt att man kan konvertera äldre tonnage. Men nu när regeringen ger ett sådant förslag så är Obunden Samling plötsligt emot förslaget. Ledamot...

Benny Pettersson / Replik / Enda behandling / 2024-06-10

Förslag till andra ändring av budgeten för år 2024 BF 5/2023-2024

Tack, talman! Vi hörde tidigare i ministerns anförande att en eventuell bro ligger ganska långt fram i tiden av olika orsaker. Ni nämnde också att den nuvarande Töftöfärjan är ganska gammal, trots allt är den färjan den nyaste vi har. Man kunde ju tänka sig en sådan lösning, om man av någon anledning kommer fram...

Benny Pettersson / Replik / Enda behandling / 2024-06-10

Ändring av landskapslagen om fiske MOT 5/2023-2024

Tack, talman! Motiveringen i ledamot Egelands motion är väldigt sund och logisk. Jag vill uttrycka mitt stöd för det. Däremot gällande uppmaningen så blir jag fundersam om det kan uppstå lite oönskade följder om man avlägsnar alla former av påföljder. Exempelvis om man tar bort påföljder för brott mot fredningstiden för olika fiskar så kan...

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-06-10

Ändring av landskapslagen om fiske MOT 5/2023-2024

Ja, det finns en paragraf i den lagen, nummer 26, som lite går i den riktningen och den kunde man bygga om lite grand så att det passar dessa syften. Det låter ändå positivt och utskottet får jobba med saken.

Benny Pettersson / Replik / Remissdebatt / 2024-06-10